İsparta Yedişehitler Sağlık Ocağı Bölgesi'ndeki 4-24 Aylık Çocuklarda Ek Besinlere Geçiş Dönemin İncelenmesi

Cilt: 7 Sayı: 1 13 Mart 2009
  • Mustafa Öztürk
  • Faruk Öktem
PDF İndir

İsparta Yedişehitler Sağlık Ocağı Bölgesi'ndeki 4-24 Aylık Çocuklarda Ek Besinlere Geçiş Dönemin İncelenmesi

Öz

SüleymanDemirel Üniversitesi TIP FAKÜLTESİ DERGİSİ: 2000 Mart; 7(1) İsparta Yedişehitler Sağlık Ocağı Bölgesi'ndeki 4-24 Aylık Çocuklarda Ek Besinlere Geçiş Dönemin İncelenmesi Mustafa Öztürk, Faruk Öktem Özet Anne sütünün ilk 4-6 aydan sonra bebeğin bazı besin gereksinimlerini karşılamakta yetersiz kaldığı ve bu nedenle bebeğin beslenmesine 4-6. aylardan itibaren ek gıdaların eklenmesi gerektiği bilinmektedir. Öte yandan ek gıdalara çok erken ya da çok geç başlanmasının da pek çok sakıncaları olmaktadır. Bölgemizdeki bebek ve . çocukların ek gıdalara geçiş döneminin incelenmesi amacıyla planlanan bu çalışmada, İsparta il merkezindeki Yedişehitler Sağlık Ocağı Bölgesi'nde mevcut 4-24 aylık 695 çocuğun 'A'ü (n=174), hedef nüfus olarak belirlendi ve çalışma süresince bunların 167'sine (%96.0) ulaşıldı. Araştırma grubundaki çocuklara en sık verilen besinler yoğurt (%85.6), meyve suyu (%78.4), sebze çorbası (%68.9) ve muhallebi (%67.1) idi. Ek gıdalar normal verilme zamanına göre incelendiğinde meyve, püresi ve sebze çorbasının çok erken (sırasıyla %66.6 ve %63.8), et ve nohutun ise geç verildiği (sırasıyla %39.4 ve %39.1) ortaya çıktı. Ortalama anne sütü alma süresinin, ek gıdalara erken başlanma durumunda anlamlı bir şekilde azaldığı gözlendi (p<0.05). Bu bulgular, bölgemizde ailelerin ek gıdalara geçiş dönemi ile ilgili uygulamalarının yetersiz olduğunu göstermektedir. Anahtar kelimeler: Bebek(ler), çocuk(lar), beslenme, anne sütü, ek gıdalar Abstract The Evaluation of The Weaning Period of 4-24 Months Aged Children in İsparta Yedişehitler Health Center Region It is known that breast milk can not be sufficient to compensate certain food requirements of infants after the first 4-6 months. Because of this, supplementary foods are needed beginning from that period. On the other side, there are many disadvantage of beginning these foods earlier or later. By 'A systematic sampling method, 174 of 695 infants and children between 4-24 months living in Yedişehitler Health Center Region in İsparta Province Center, were determined as target population and reached lo 167 of them (96.0%). In the study group, foods the most frequently given to the study group were yoghurt (85.6%), fruit juice (78.4%), vegetables soup (68.9%) and pudding (67.1%). When complementary foods were investigated according to normal beginning time, it was observed that fruit puree and vegetable soup were began earlier (66.6% and 63.8%, respectively) but meat and chickpea very later (39.4% and 39.1%, respectively). It is observed that the mean breast feeding time were diminished significantly when early beginning to complementary foods (p<0.05). These findings suggest that parents in our region have no sufficient applications in the weaning period. Key words: Infant(s), child(ren), nutrition, breast-feeding, weaning.

Anahtar Kelimeler

Ayrıntılar

Birincil Dil

İngilizce

Konular

-

Bölüm

-

Yazarlar

Mustafa Öztürk Bu kişi benim

Faruk Öktem Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi

13 Mart 2009

Gönderilme Tarihi

13 Mart 2009

Kabul Tarihi

-

Yayımlandığı Sayı

Yıl 2000 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA
Öztürk, M., & Öktem, F. (2009). İsparta Yedişehitler Sağlık Ocağı Bölgesi’ndeki 4-24 Aylık Çocuklarda Ek Besinlere Geçiş Dönemin İncelenmesi. Medical Journal of Süleyman Demirel University, 7(1). https://doi.org/10.17343/sdutfd.75709
AMA
1.Öztürk M, Öktem F. İsparta Yedişehitler Sağlık Ocağı Bölgesi’ndeki 4-24 Aylık Çocuklarda Ek Besinlere Geçiş Dönemin İncelenmesi. SDÜ Tıp Fak Derg. 2009;7(1). doi:10.17343/sdutfd.75709
Chicago
Öztürk, Mustafa, ve Faruk Öktem. 2009. “İsparta Yedişehitler Sağlık Ocağı Bölgesi’ndeki 4-24 Aylık Çocuklarda Ek Besinlere Geçiş Dönemin İncelenmesi”. Medical Journal of Süleyman Demirel University 7 (1). https://doi.org/10.17343/sdutfd.75709.
EndNote
Öztürk M, Öktem F (01 Mart 2009) İsparta Yedişehitler Sağlık Ocağı Bölgesi’ndeki 4-24 Aylık Çocuklarda Ek Besinlere Geçiş Dönemin İncelenmesi. Medical Journal of Süleyman Demirel University 7 1
IEEE
[1]M. Öztürk ve F. Öktem, “İsparta Yedişehitler Sağlık Ocağı Bölgesi’ndeki 4-24 Aylık Çocuklarda Ek Besinlere Geçiş Dönemin İncelenmesi”, SDÜ Tıp Fak Derg, c. 7, sy 1, Mar. 2009, doi: 10.17343/sdutfd.75709.
ISNAD
Öztürk, Mustafa - Öktem, Faruk. “İsparta Yedişehitler Sağlık Ocağı Bölgesi’ndeki 4-24 Aylık Çocuklarda Ek Besinlere Geçiş Dönemin İncelenmesi”. Medical Journal of Süleyman Demirel University 7/1 (01 Mart 2009). https://doi.org/10.17343/sdutfd.75709.
JAMA
1.Öztürk M, Öktem F. İsparta Yedişehitler Sağlık Ocağı Bölgesi’ndeki 4-24 Aylık Çocuklarda Ek Besinlere Geçiş Dönemin İncelenmesi. SDÜ Tıp Fak Derg. 2009;7. doi:10.17343/sdutfd.75709.
MLA
Öztürk, Mustafa, ve Faruk Öktem. “İsparta Yedişehitler Sağlık Ocağı Bölgesi’ndeki 4-24 Aylık Çocuklarda Ek Besinlere Geçiş Dönemin İncelenmesi”. Medical Journal of Süleyman Demirel University, c. 7, sy 1, Mart 2009, doi:10.17343/sdutfd.75709.
Vancouver
1.Mustafa Öztürk, Faruk Öktem. İsparta Yedişehitler Sağlık Ocağı Bölgesi’ndeki 4-24 Aylık Çocuklarda Ek Besinlere Geçiş Dönemin İncelenmesi. SDÜ Tıp Fak Derg. 01 Mart 2009;7(1). doi:10.17343/sdutfd.75709

                                                                                         14791


Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.