Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tıp Öğrencilerinin İstatistik ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları

Yıl 2018, Cilt: 25 Sayı: 4, 420 - 428, 01.12.2018
https://doi.org/10.17343/sdutfd.419148

Öz

Amaç: Biyoistatistiğin
önemi ve sağlık bilimlerindeki araştırma yöntemleri ile ilgili farkındalık
bilinmekte, ancak genel olarak mezuniyet sonrası anlaşılmaktadır. Tıp fakültesi
öğrencileri bu dersi eğitimlerinin ilk yıllarında almakta, bu nedenle gereksiz
ve saçma bir ders olarak görülmektedir. Eğitimlerinin altıncı yılında
kliniklerde stajyer öğrenci olana kadar istatistiği kullanmanın öneminin
farkında değillerdir. Bu araştırmanın amacı, tıp fakültesi öğrencilerinin
istatistiksel ve bilimsel araştırmalara yönelik tutum ve kaygı düzeylerini ve
bunlara neden olan faktörleri belirlemektir.

Gereç ve Yöntem: Bu çalışma,
kesitsel tipte bir anket uygulaması olarak tasarlanmıştır. Etik Onay alındıktan
sonra Meram Tıp Fakültesi ilk beş dönem öğrencileri içerisinden rastgele
seçilen 448 öğrenciye anket uygulanmıştır. Anket formu üç bölümden
oluşmaktadır: Birincisi sosyo-demografik değişkenler, ikinci bölüm ise
İstatistik Tutum Ölçeği (SAS) ve üçüncüsü Bilimsel Araştırma Yöntemleri Tutumu
Ölçeği (SRMAS).

Bulgular: Katılımcıların
çoğunluğu birinci dönem öğrencisi (n = 169, % 37,7) ve yarısından çoğu kadın (n
= 259, % 58,3) idi. Dört öğrenciden üçü kendilerini ekonomik durum olarak orta
derecede tanımladı (n = 318, % 72,6). Öğrencilerin yaklaşık % 88'i (n = 393)
tıp eğitimini gönüllü olarak tercih etmişti. Her iki ölçekte cinsiyet,
mezuniyet sonrası lise, tıp eğitimi tercihi, memleketi ve öğrencilerin ekonomik
durum algısı açısından istatistiksel olarak bir farklılık yoktu. Bununla
birlikte, Post Hoc testi, birinci (99,13 ± 18,17) ve ikinci sınıf (89,67 ± 19,84)
öğrenciler arasında anlamlı bir fark olduğunu gösterdi.







Sonuç: Tıp öğrencileri, kaygılarını
azaltmak için bilimsel araştırma yöntemleri üzerine ders almalıdır. İstatistik dersi
araştırma ve analiz becerilerine sahip olmak için yeterli olamamaktadır ve
özellikle tıp eğitimi konsepti içerisinde klinik süreçte farklı dönemlerde de
verilmelidir. Bu nedenle ders süresinin artırılması ve gerek istatistik dersi
gerek bilimsel araştırma yöntemleri derslerinde tutumlarını olumlu hale
getirmek adına bilgisayar laboratuvarı olanaklarının sağlanması ve pratik
uygulamalar için süre ayrılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • 1. Hannigan A, Hegarty AC, McGrath D. Attitudes Towards Statistics of Graduate Entry Medical Students: The Role of Prior learning Experiences, BMC Medical Education. 2014;14(70), 1-7
  • 2. Yılmaz K, Çokluk Ö. Fen-Edebiyat Fakültesi Mezunlarının Araştırma Kaygı Düzeyler, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi. 2010; 10(1): 1-9
  • 3. Büyüköztürk Ş. Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeğinin Geliştirilmesi, Eğitim Yönetimi. 1997; 3(4): 453-464
  • 4. Shah Abd Hamid H, Sulaiman M. Statistics Anxiety and Achievement in a Statistics Course among Psychology Students, International Journal of Behavioral Science. 2014; 9(1):55-6.
  • 5. Slootmaeckers K, Kerremans B, Adriaensen J. Too Afraid to Learn: Attitudes towards Statistics as a Barrier to Learning Statistics and to Acquiring Quantitative Skills Politics. 2014; 34(2): 191-200
  • 6. Onwuegbuzie AJ, Wilson VA. Statistics Anxiety: Nature, etiology, antecedents, effects, and treatments-a comprehensive review of the literature, Teaching in Higher Education. 2003; 8(2): 195-209, DOI: 10.1080/1356251032000052447
  • 7. Chiesi F, Primi C, Carmona J. Measuring Statistics Anxiety: Cross-Country Validity of the Statistical Anxiety Scale (SAS), Journal of Psychoeducational Assessment. 2011; 29: 559-569
  • 8. Yaşar M. Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması: Geçerlik ve Güvenirlik, Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2014a; 4(2): 109-129
  • 9. Beurze SM, Donders AR, Zielhuis GA, de Vegt F, Verbeek ALM. Statistics Anxiety: A Barrier for Education in Research Methodology for Medical Students, J of Int’l Medical Science Educators. 2013; 23(3): 377-384
  • 10. D’Andrea L, Waters C. Teaching Statistics Using Short Stories: Reducing Anxiety And Changing Attitudes, ICOTS6 Proceedings, 2002; Cape Town, SA11. Williams AS. Statistics Anxiety and Instructor Immediacy, Journal of Statistics Education. 2010; 18(2), 1-18
  • 12. Yaşar M. İstatistiğe Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2014b; 36(2): 59-75
  • 13. Teman DE. (2013), Factorial invariance of the statistical anxiety rating scale across sex and students’ classification, Comprehensive Psychology.2013; 2(1): 1-11
  • 14. Earp M. Development and Validation of the Statistics Anxiety Measure (Doctoral Dissertation), 2007. [Online] Retrieved from: https://www.stat.auckland.ac.nz/~iase/publications/dissertations/07.Earp.Dissertation.pdf
  • 15. Schneider WR. The Relationship between Statistics Self-Efficay, Statistics Anxiety, and Performance in an Introductory Gratuate Statistics Course [Graduate Dissertations], University of South Florida, USA, 2011. Retrieved From: http://scholarcommons.usf.edu/etd/3335
  • 16. Cherney ID, Cooney RR. Predicting Student Performance In A Statistics Course Using The Mathematics And Statistics Perception Scale (MPSP), Transactions of the Nebraska Academy of Sciences and Affiliated Societies-Paper41, 2005; 30: 1-8
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Adnan KARAIBRAHIMOGLU 0000-0002-8277-0281

Nazan KARAOĞLU

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 27 Nisan 2018
Kabul Tarihi 24 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 25 Sayı: 4

Kaynak Göster

Vancouver KARAIBRAHIMOGLU A, KARAOĞLU N. Tıp Öğrencilerinin İstatistik ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları. Med J SDU. 2018;25(4):420-8.