Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Parçacık Fiziği Açısından Lise Ders Kitaplarının İncelenmesi

Yıl 2022, , 131 - 167, 15.03.2022
https://doi.org/10.29250/sead.1084862

Öz

Son yıllarda parçacık fiziği alanında uluslararası düzeyde önemli araştırmalar yapılmaktadır. Bu çalışmalar daha çok Avrupa Nükleer Araştırma Merkezi olan CERN’de gerçekleştirilmektedir. Türkiye’nin de ortak üyeliğinin bulunduğu CERN’deki bu deneylerde önemli bilgi ve sonuçlara ulaşılmaktadır. Bu sonuçlar alanda paylaşılmakta, yeni araştırma ve deneylere ortam hazırlanmaktadır. Ayrıca elde edilen bilgiler ışığında okullardaki ders programları ve ders kitapları güncellenmektedir. Ülkemizde parçacık fiziği, Lise Fizik Dersi Öğretim Programı’nda 12. sınıfta verilen “Atom Fiziğine Giriş ve Radyoaktivite” konusu içinde ele alınmaktadır. Bu araştırmada “Milli Eğitim Bakanlığı tarafından okutulan lise Fizik Dersi öğretim programları ile lise fizik ders kitaplarında parçacık fiziği nasıl verilmektedir?” sorusuna cevap aranmıştır. Bu amaçla önce programlarda parçacık fiziği ile ilgili konular ve kazanımlar belirlenmiştir. Ardından lise fizik kitaplarında parçacık fiziği ile ilgili verilen bilgilerin bilimsel ve eğitsel özellikleri ile güncelliği saptanmıştır. Araştırma sonunda parçacık fiziğinin etkili öğretilmesi için lise fizik ders kitaplarının güncel eğitim yaklaşımlarına dayalı olarak hazırlanması, güncel bilgilere ağırlık verilmesi, araştırma, sorgulama, deney, gözlem, simülasyon gibi etkili öğretim yöntem ve tekniklerin seçilmesi, bilgi ve iletişim teknolojilerinden yararlanılması önerilmiştir.

Destekleyen Kurum

Sınırsız Eğitim ve Araştırma Derneği

Proje Numarası

SEADBAP2020-04

Kaynakça

  • Güneş, F.(2002). Ders Kitaplarının İncelenmesi, Ankara: Ocak Yayınları
  • Kamışcıoğlu, Ç. (2017). OPERA Dedektöründeki Nötrino-Kurşun Yüklü Akım Etkileşmelerinde Hadron Çokluk Dağılımlarının İncelenmesi, (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kamıscıoglu,Ç., Yılmazer A. U. (2018). “Opera Deneyi'nde Veri Alımı ve Analiz”, 2nd International Symposium of Limitless Education And Research (ISLER 2018), 26-28 Nisan 2018, Bodrum.
  • Kamıscıoglu,Ç., Güler A. M.(2018). “Opera Deneyi”, 2nd International Symposium of Limitless Education And Research (ISLER 2018), 26-28 Nisan 2018 ,Bodrum.
  • Kamışcıoglu,Ç. (2019,a). Parçacık Fiziğinde Günümüz Araştırmaları,3 rd. International Symposium of Limitless Education And Research (ISLER 2019), 24-27 Nisan 2019, Bodrum.
  • Kamıscıoglu,Ç.(2019,b). CERN’in Araştırma ve Eğitim Boyutu,3 rd. International Symposium of Limitless Education And Research (ISLER 2019), 24-27 Nisan 2019,Bodrum.
  • Kamıscıoglu,Ç.(2019,c). OPERA Deneyinin Açık Veri Portalı, 3 rd. International Symposium of Limitless Education An d Resea rch (ISLER 2019),24-27 Nisan 2019,Bodrum.
  • Kamışcıoğlu, Ç. (2019,d). Araştırma Yönüyle Parçacık Fiziğindeki Gelişmeler, Firdevs Güneş ve Ayşe Derya Işık (Ed.), Araştırma ve Öğrenme İçinde (s.73-84). Ankara: Sınırsız Eğitim ve Araştırma Derneği Yayınları, E-ISBN 978-605-82661-8-6, 1.Baskı.
  • Kamışcıoğlu, Ç. (2020). Parçacık Fiziğindeki Gelişmeler ve Yönelimler, Güncel Fen Bilimleri Çalışmaları, Ankara: Akademisyen Kitabevi A.Ş.,E-ISBN 978-605-258-877-2, 1.Baskı
  • MEB.(2013). Ortaöğretim Fizik Dersi (9,10,11 ve 12.Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara.
  • MEB.(2018). Ortaöğretim Fizik Dersi (9,10,11 ve 12.Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara.
  • MEB.(2018). Fen Lisesi Fizik Dersi (9,10,11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara.

Investigation of High School Textbooks in terms of Particle Physics

Yıl 2022, , 131 - 167, 15.03.2022
https://doi.org/10.29250/sead.1084862

Öz

In recent years, important international researches have been carried out in the field of particle physics. These studies are mostly carried out at CERN, the European Center for Nuclear Research. Important information and results are obtained in these experiments at CERN, where Turkey is also an associate member. These results are shared in the field and the environment is prepared for new research and experiments. In addition, the curriculum and textbooks in schools are updated in the light of the information obtained. Particle Physics covered in the subject of "Introduction to Atomic Physics and Radioactivity" given in the 12th grade in the High School Physics Curriculum in our country. In this research, the answer to the question "How is Particle Physics given in high school physics course curriculum and high school physics textbooks taught by the Ministry of National Education?" has been sought. For this purpose, firstly, the topics and learning outcomes related to particle physics were determined in the programs. Then, it was determined that the information given in high school physics books about particle physics is up-to-date with its scientific and educational features. At the end of the research, it was suggested to prepare high school physics textbooks based on current educational approaches, to focus on up-to-date information, to choose effective teaching methods and techniques such as research, inquiry, experiment, observation, simulation, and to benefit from information and communication technologies in order to teach particle physics effectively.

Proje Numarası

SEADBAP2020-04

Kaynakça

  • Güneş, F.(2002). Ders Kitaplarının İncelenmesi, Ankara: Ocak Yayınları
  • Kamışcıoğlu, Ç. (2017). OPERA Dedektöründeki Nötrino-Kurşun Yüklü Akım Etkileşmelerinde Hadron Çokluk Dağılımlarının İncelenmesi, (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kamıscıoglu,Ç., Yılmazer A. U. (2018). “Opera Deneyi'nde Veri Alımı ve Analiz”, 2nd International Symposium of Limitless Education And Research (ISLER 2018), 26-28 Nisan 2018, Bodrum.
  • Kamıscıoglu,Ç., Güler A. M.(2018). “Opera Deneyi”, 2nd International Symposium of Limitless Education And Research (ISLER 2018), 26-28 Nisan 2018 ,Bodrum.
  • Kamışcıoglu,Ç. (2019,a). Parçacık Fiziğinde Günümüz Araştırmaları,3 rd. International Symposium of Limitless Education And Research (ISLER 2019), 24-27 Nisan 2019, Bodrum.
  • Kamıscıoglu,Ç.(2019,b). CERN’in Araştırma ve Eğitim Boyutu,3 rd. International Symposium of Limitless Education And Research (ISLER 2019), 24-27 Nisan 2019,Bodrum.
  • Kamıscıoglu,Ç.(2019,c). OPERA Deneyinin Açık Veri Portalı, 3 rd. International Symposium of Limitless Education An d Resea rch (ISLER 2019),24-27 Nisan 2019,Bodrum.
  • Kamışcıoğlu, Ç. (2019,d). Araştırma Yönüyle Parçacık Fiziğindeki Gelişmeler, Firdevs Güneş ve Ayşe Derya Işık (Ed.), Araştırma ve Öğrenme İçinde (s.73-84). Ankara: Sınırsız Eğitim ve Araştırma Derneği Yayınları, E-ISBN 978-605-82661-8-6, 1.Baskı.
  • Kamışcıoğlu, Ç. (2020). Parçacık Fiziğindeki Gelişmeler ve Yönelimler, Güncel Fen Bilimleri Çalışmaları, Ankara: Akademisyen Kitabevi A.Ş.,E-ISBN 978-605-258-877-2, 1.Baskı
  • MEB.(2013). Ortaöğretim Fizik Dersi (9,10,11 ve 12.Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara.
  • MEB.(2018). Ortaöğretim Fizik Dersi (9,10,11 ve 12.Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara.
  • MEB.(2018). Fen Lisesi Fizik Dersi (9,10,11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çağın Kamışcıoğlu 0000-0003-2610-6447

Proje Numarası SEADBAP2020-04
Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 8 Mart 2022
Kabul Tarihi 15 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Kamışcıoğlu, Ç. (2022). Investigation of High School Textbooks in terms of Particle Physics. The Journal of Limitless Education and Research, 7(1), 131-167. https://doi.org/10.29250/sead.1084862

29844

17775


Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.