The purpose of this study was to determine
the effects of problem-based STEM applications on the academic success of
students. In the study, the single group pre-test and post-test weak
experimental design among the quantitative research designs was used. The study
group of the study was consisted of 19 sixth grade students in a state middle
school, located in Adilcevaz district of the city, Bitlis in the 2016-2017
academic year. The success test was used as a data collection tool in the study
was applied and pre-test prior to the problem-based STEM applications and as
post-test after the applications which lasted for five course hours. The
analysis of the obtained data was done with the Wilcoxon test and Mann-Whitney
U test among the non-parametric statistical techniques. As a result of the
study, it was concluded that the problem-based STEM applications increased the
academic success of students. A significant difference was not observed between
female and male students’ academic success prior to and after the application.
In the light of the study results, it can be stated that problem-based learning
used in the application of STEM education is an effective method in increasing
the success of students.
Problem based STEM applications Engineering design process Air resistance
Bu
araştırmanın amacı probleme dayalı FeTeMM uygulamalarının öğrencilerin akademik
başarıları üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırmada nicel araştırma
yöntemi desenlerinden tek grup ön test - son test zayıf deneysel desen
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim öğretim yılında
Bitlis ili Adilcevaz ilçesinde yer alan bir devlet ortaokulunun altıncı
sınıfında öğrenim görmekte olan 19 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak kullanılan başarı testi, probleme dayalı FeTeMM
uygulamalarının öncesinde ön test olarak, beş ders saati süren uygulamaların
ardından son test olarak uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizi non
parametrik istatistik tekniklerinden Wilcoxon testi ve Mann-Whitney U testi ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda probleme dayalı FeTeMM
uygulamalarının öğrencilerin akademik başarılarını arttırdığı sonucuna
ulaşılmıştır. Kız ve erkek öğrencilerin uygulama öncesi ve sonrası akademik
başarıları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Araştırma sonuçlarının ışığında FeTeMM eğitiminin
uygulanmasında kullanılan probleme dayalı öğrenmenin öğrenci başarısını arttırmada
etkili bir yöntem olduğu söylenebilir.
Mühendislik tasarım süreci Hava direnci Probleme dayalı FeTeMM uygulamaları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Kabul Tarihi | 12 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |