Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Pre-service Teachers' Self-Efficacy Levels of Gifted Students in Terms of Some Variables

Yıl 2019, , 143 - 166, 15.07.2019
https://doi.org/10.29250/sead.545357

Öz

Teachers’ qualifications are an
important aspect in the education of gifted individuals.  The primary concern of the present study is
to determine the self-efficacy levels of the preservice teachers in relation to
gifted students in the fourth year of their undergraduate education in the
departments of Early Childhood Education, Elementary Education, Turkish Language,
and Science Teaching in the College of Education at Çanakkale Onsekiz Mart
University in the 2017-2018 academic year. This is a correlational study based
on the quantitative research model. Data were collected using a Demographic
Information Form, created by the researchers, and “Gifted Education
Self-Efficacy Scale for Teachers”, developed by Tortop (2014). Data were
analyzed using SPSS 21.0. Percentages, frequencies, and mean scores were
considered and Independent samples t-test and One-Way Analysis of Variance
(ANOVA) were employed for the analyses of the data. The results revealed a
significant department-based difference in the domains “Academic
Qualification", “Mentorship (Advisorship) Qualification”,
"Responsibility", “Personality Traits”, and "Creativity
Fostering Qualification”. 

Kaynakça

  • Aksoy, Ö. (2014). Üstün zekalı ve normal öğrencilerin algılanan akademik öz-yeterliklerinin karşılaştırılması. Üstün Zekalılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 1(1), 1-6.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York, NY: Freeman.
  • Bandura, A. (2007). Much ado over a faculty conception for perceived self-efficacy grounded inmfaulty experimentation. Journal of Social and Clinical Psychology, 26(6), 641–658.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem A Akademi.
  • Capa, Y. (2005). Factors influencing first-year teachers’ sense of efficacy. (Unpublished doctoral dissertation). The Ohio State University, Ohio.
  • Coşkun, E., Gelen, İ., ve Öztürk, E. P. (2009). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğretimi Planlama,Uygulama ve Değerlendirme Yeterlik Algıları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (12).
  • Dembo, M. H., & Gibson, S. (1985). Teachers’ sense of efficacy: An important factor in school improvement. The Elementary School Journal, 86(2), 173–184.
  • Demirhan, E. , Uyanık, G., Güngören, Ö. & Erdoğan, D. (2016). An Examination of Pre-service Classroom Teaching Programs in terms of Gifted Education in Turkey. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 4(2) 15-28
  • Ekici, G. (2008). Sınıf Yönetimi Dersinin Öğretmen Adaylarının Öğretmen Özyeterlik Algı Düzeyine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 98–110.
  • Erişen, Y., Yavuz - Birben, F., Yalın, H.S., ve Ocak, P. (2015). Üstün Yetenekli Çocukları Fark Edebilme ve Destekleme Eğitiminin Öğretmenler Üzerindeki Etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), s.586-602.
  • Gallagher, J. J. (2003). Issues and challenges in the education of gifted students. In N. Colangelo & G. A. Davis (Eds.), Handbook of gifted education (3rd ed.) (pp. 11-23). Boston: Pearson Education
  • Gecas, V. (2004). Self-agency and the life course. In J. T. Mortimer & M. J. Shanahan (Eds.), Handbook of the life course (pp. 369-390). New York: Springer Science + Business Media, LLC.
  • George, D. ve Mallery, P. (2001). SPSS for Windows: Step by step (3rd edition). Boston, MA: Allyn & Bacon.
  • Gibson, M. H., & Dembo, M. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Education Psychology, 76(4), 569–82.
  • Girgin, D. (2016). Öğrenme ve Öğretme Dünyasını Oluşturan Sınıf Öğretmeninin Mesleki Kimliği. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale
  • Gross, M. U. M. (1994). Changing teacher attitudes to gifted students through inservice training. Gifted and Talented International, 9(1), 15-21.
  • Güneş, A. (2015). Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekliler eğitimine ilişkin tutum ve öz yeterliklerinin incelenmesi. Üstün Zekalılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 2(1), 12-16.
  • Henson, R. K. (2001). Teacher efficacy: Substantive implications and measurement dilemmas.Paper presented at the annual meeting of the Educational Research Exchange, University of North Texas, Denton, TX.
  • Hoy, A. W. (2000). Changes in teacher efficacy during the early years of teaching. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA.
  • Kalaycı,Ş. (2009) SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikler, 4. Baskı, Ankara: Asil Yayın Dağıtım
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kirk. S. A., & Gallagher, J. J. (1989). Educating exceptional children (6th Ed.). Boston: Houghton Mifflin.
  • Kunt, K & Tortop, H. S. (2013). Türkiye’deki üstün yetenekli öğrencilerin bilim ve sanat merkezlerine ilişkin metaforik algıları. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi 1(2), BİLSEM Özel Sayısı, 117-127.
  • Kurtulmuş, N., Çavdar, O. (2010). Öğretmen Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Öz yeterlikleri. Ejournal of New World Sciences Academy, 5(3), 1302-1315.
  • Lunenburg,F. C. (2011). Expectancy theory of motivation: Motivating by altering expectations. International Journal Of Management, Business, And Administration , 15 (1).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2016). Bilim ve Sanat Merkezi Yönergesi. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/07031350_bilsem_yonergesi.pdf
  • Redmond, B. F. (2015). Self-Efficacy Theory: Do I think that I can succeed in my work? Work Attitudes and Motivation. The Pennsylvania State University; World Campus.
  • Renzulli, J. S. (1986) The Three-Ring Definition of Giftedness: A Developmental Model for Promoting Creative Productivity. In R .J. Sternberg ve J. E. Davidson (Eds.),Conceptions of Giftedness. New York: Cambridge University Press.
  • Sağ, R. (2011). Birleştirilmiş Sınıf Öğretmeni Olmaya Yönelik Öz yeterlik Ölçeği Geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 386-397.
  • Sak, U. (2011). Prevalence of Misconceptions, Dogmas, and Popular Views about Giftedness and Intelligence: A Case From Turkey. High Ability Studies, 22(2), 179-197
  • Şahin, F., ve Kargın, T. (2013). Sınıf Öğretmenlerine Üstün Yetenekli Öğrencilerin Belirlenmesi Konusunda Verilen Bir Eğitimin Öğretmenlerin Bilgi Düzeyine Etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Özel Eğitim Dergisi, 14(2) 1-13.
  • Tabachnick, B.G. and Fidell L.S. (2013). Using multivariate statistics. USA: Pearson Education.
  • Tavşancıl, E. (2009). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tortop, H.S. (2014). Öğretmenler İçin Üstün Yeteneklilerin Eğitimine İlişkin Tutum Ölçeği Türkiye İçin Uyarlama Çalışmasının Yeniden Gözden Geçirilmesi. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 63-71.
  • Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783–805.
  • Vasquez, A. (2008). Teacher efficacy and student achievement in ninth and tenth grade reading: A multilevel analysis. Unpublished doctoral dissertation, University of South Florida, Tampa, FL.
  • Winner, E. (1996). Gifted children: Myths and realities. New York, NY: Basic Books
  • Woolfolk Hoy, A.E. (2000). Changes in teacher efficacy during the early years of teaching. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, New Orleans.

Öğretmen Adaylarının Üstün Yetenekli Öğrencilere İlişkin Özyeterlilik Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2019, , 143 - 166, 15.07.2019
https://doi.org/10.29250/sead.545357

Öz

Öğretmen nitelikleri
üstün yetenekli bireylerin eğitiminde önemli bir unsurdur. Bu çalışmanın amacı,
2017-2018 öğretim yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Sınıf Eğitimi, Türkçe Eğitimi, Fen Bilgisi Eğitimi ve Okul Öncesi Eğitimi
Anabilim Dalı 4. Sınıf öğretmen adaylarının üstün yetenekli öğrencilerin eğitimine
ilişkin öz yeterlilik düzeylerinin bazı değişkenler açısından tespit etmektir.
Araştırmada nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmada araştırmacılar tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi
Formu ve Tortop (2014) tarafından geliştirilen “Öğretmenler İçin Üstün Yetenekli
Bireylerin Eğitimine İlişkin Öz Yeterlik Algısı Ölçeği” kullanılmıştır.
Araştırma verileri SPSS 21.0 programı ile analiz edilmiştir Araştırma
verilerinin analizinin yüzde, frekans, aritmetik ortalama, bağımsız örneklemler
için t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda öğretmen adaylarının üstün yetenekli öğrencilerin eğitimine ilişkin
öz yeterlilik ölçeğinin “Akademik Yeterlik”,“Mentörlük (Danışmanlık) Yeterlik”
“Sorumluluk”, “Uygun Kişilik Özellik Yeterlik” ve “Yaratıcılığı Teşvik Etme” boyutlarında
öğrenim görülen anabilim dalı değişkenine göre anlamlı farklılık gösterdiği
görülmüştür. 


Anahtar Kelimeler: Üstün yetenekli öğrenci, Öğretmen adayı, Üstün yetenekliler eğitimine
ilişkin öz-yeterlik

Kaynakça

  • Aksoy, Ö. (2014). Üstün zekalı ve normal öğrencilerin algılanan akademik öz-yeterliklerinin karşılaştırılması. Üstün Zekalılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 1(1), 1-6.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York, NY: Freeman.
  • Bandura, A. (2007). Much ado over a faculty conception for perceived self-efficacy grounded inmfaulty experimentation. Journal of Social and Clinical Psychology, 26(6), 641–658.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem A Akademi.
  • Capa, Y. (2005). Factors influencing first-year teachers’ sense of efficacy. (Unpublished doctoral dissertation). The Ohio State University, Ohio.
  • Coşkun, E., Gelen, İ., ve Öztürk, E. P. (2009). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğretimi Planlama,Uygulama ve Değerlendirme Yeterlik Algıları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (12).
  • Dembo, M. H., & Gibson, S. (1985). Teachers’ sense of efficacy: An important factor in school improvement. The Elementary School Journal, 86(2), 173–184.
  • Demirhan, E. , Uyanık, G., Güngören, Ö. & Erdoğan, D. (2016). An Examination of Pre-service Classroom Teaching Programs in terms of Gifted Education in Turkey. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 4(2) 15-28
  • Ekici, G. (2008). Sınıf Yönetimi Dersinin Öğretmen Adaylarının Öğretmen Özyeterlik Algı Düzeyine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 98–110.
  • Erişen, Y., Yavuz - Birben, F., Yalın, H.S., ve Ocak, P. (2015). Üstün Yetenekli Çocukları Fark Edebilme ve Destekleme Eğitiminin Öğretmenler Üzerindeki Etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), s.586-602.
  • Gallagher, J. J. (2003). Issues and challenges in the education of gifted students. In N. Colangelo & G. A. Davis (Eds.), Handbook of gifted education (3rd ed.) (pp. 11-23). Boston: Pearson Education
  • Gecas, V. (2004). Self-agency and the life course. In J. T. Mortimer & M. J. Shanahan (Eds.), Handbook of the life course (pp. 369-390). New York: Springer Science + Business Media, LLC.
  • George, D. ve Mallery, P. (2001). SPSS for Windows: Step by step (3rd edition). Boston, MA: Allyn & Bacon.
  • Gibson, M. H., & Dembo, M. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Education Psychology, 76(4), 569–82.
  • Girgin, D. (2016). Öğrenme ve Öğretme Dünyasını Oluşturan Sınıf Öğretmeninin Mesleki Kimliği. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale
  • Gross, M. U. M. (1994). Changing teacher attitudes to gifted students through inservice training. Gifted and Talented International, 9(1), 15-21.
  • Güneş, A. (2015). Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekliler eğitimine ilişkin tutum ve öz yeterliklerinin incelenmesi. Üstün Zekalılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 2(1), 12-16.
  • Henson, R. K. (2001). Teacher efficacy: Substantive implications and measurement dilemmas.Paper presented at the annual meeting of the Educational Research Exchange, University of North Texas, Denton, TX.
  • Hoy, A. W. (2000). Changes in teacher efficacy during the early years of teaching. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA.
  • Kalaycı,Ş. (2009) SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikler, 4. Baskı, Ankara: Asil Yayın Dağıtım
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kirk. S. A., & Gallagher, J. J. (1989). Educating exceptional children (6th Ed.). Boston: Houghton Mifflin.
  • Kunt, K & Tortop, H. S. (2013). Türkiye’deki üstün yetenekli öğrencilerin bilim ve sanat merkezlerine ilişkin metaforik algıları. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi 1(2), BİLSEM Özel Sayısı, 117-127.
  • Kurtulmuş, N., Çavdar, O. (2010). Öğretmen Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Öz yeterlikleri. Ejournal of New World Sciences Academy, 5(3), 1302-1315.
  • Lunenburg,F. C. (2011). Expectancy theory of motivation: Motivating by altering expectations. International Journal Of Management, Business, And Administration , 15 (1).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2016). Bilim ve Sanat Merkezi Yönergesi. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/07031350_bilsem_yonergesi.pdf
  • Redmond, B. F. (2015). Self-Efficacy Theory: Do I think that I can succeed in my work? Work Attitudes and Motivation. The Pennsylvania State University; World Campus.
  • Renzulli, J. S. (1986) The Three-Ring Definition of Giftedness: A Developmental Model for Promoting Creative Productivity. In R .J. Sternberg ve J. E. Davidson (Eds.),Conceptions of Giftedness. New York: Cambridge University Press.
  • Sağ, R. (2011). Birleştirilmiş Sınıf Öğretmeni Olmaya Yönelik Öz yeterlik Ölçeği Geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 386-397.
  • Sak, U. (2011). Prevalence of Misconceptions, Dogmas, and Popular Views about Giftedness and Intelligence: A Case From Turkey. High Ability Studies, 22(2), 179-197
  • Şahin, F., ve Kargın, T. (2013). Sınıf Öğretmenlerine Üstün Yetenekli Öğrencilerin Belirlenmesi Konusunda Verilen Bir Eğitimin Öğretmenlerin Bilgi Düzeyine Etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Özel Eğitim Dergisi, 14(2) 1-13.
  • Tabachnick, B.G. and Fidell L.S. (2013). Using multivariate statistics. USA: Pearson Education.
  • Tavşancıl, E. (2009). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tortop, H.S. (2014). Öğretmenler İçin Üstün Yeteneklilerin Eğitimine İlişkin Tutum Ölçeği Türkiye İçin Uyarlama Çalışmasının Yeniden Gözden Geçirilmesi. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 63-71.
  • Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783–805.
  • Vasquez, A. (2008). Teacher efficacy and student achievement in ninth and tenth grade reading: A multilevel analysis. Unpublished doctoral dissertation, University of South Florida, Tampa, FL.
  • Winner, E. (1996). Gifted children: Myths and realities. New York, NY: Basic Books
  • Woolfolk Hoy, A.E. (2000). Changes in teacher efficacy during the early years of teaching. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, New Orleans.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Derya Girgin 0000-0002-6114-7925

Çavuş Şahin 0000-0002-4250-9898

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 27 Mart 2019
Kabul Tarihi 12 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Girgin, D., & Şahin, Ç. (2019). Öğretmen Adaylarının Üstün Yetenekli Öğrencilere İlişkin Özyeterlilik Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. The Journal of Limitless Education and Research, 4(2), 143-166. https://doi.org/10.29250/sead.545357

29844

17775


Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.