Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Importance of Gaining Creative Thinking Skills in Basic Education

Yıl 2019, , 283 - 299, 15.11.2019
https://doi.org/10.29250/sead.596929

Öz

In society, the importance of individuals who can critical think
solve problems, make healthy decisions and produce creative ideas is a known
fact. When the thinking skills processes are examined, it is noteworthy that a
situation related to the emergence of an idea, its creation, and the discovery
of something from a new perspective is common to all of them. Especially in
problem solving and decision making skills, finding the option that will solve
the problem and make the most appropriate decision depends on the functionality
of creative thinking skill. Creative thinking skills play an important role on
the basis of pioneering studies, inventions, ideas, in short, service to the
whole society in the fields of science, art, education, health etc.



In addition to
preparing students for higher education, basic education also takes
responsibility for preparing them for life and providing them with life skills.
The fact that the methods applied in basic education are directed towards
improving creative thinking and arranging the physical and emotional
environment of the classroom to support creative thinking will be effective in
gaining this skill. In this study, explanations and discussion about the
importance of creative thinking, stages and creative thinking skills are given.

Kaynakça

  • Adair (2017). Karar verme ve problem çözme (3. baskıdan çeviri editörü: Nurdan Kalaycı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Adıgüzel, D. Ç. (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcı Düşünme Becerileri İle Öğretmen Davranışlarının Öğrencilerin Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkısı Arasındaki İlişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden erişilmiştir.
  • Aktamış, H. ve Ergin, Ö . (2007). Bilimsel Süreç Becerileri ile Bilimsel Yaratıcılık Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33 (33), 11-23. Retrieved from http://dergipark.org.tr/hunefd/issue/7805/102336
  • Aktamış, H. ve Can, B. T. (2007). Fen Öğretmen Adaylarının Yaratıcılık İnançları. ISSN:1306-3111, e-Journal of New World Sciences Academy, 2(4), 484-489. Article Number: C0031
  • Aktın, K., Dilek, D. ve Dilek, G. (2013). Etkili öğretim için yöntem ve teknikler. Savaş Baştürk (Ed.), Öğretim ilke ve yöntemleri içinde (209-276). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Aslan, E. (2001). Torrance Yaratıcı Düşünce testinin Türkçe Versiyonu. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14, 19- 40. https://toad.halileksi.net/sites/default/files/pdf/torrance-yaratici-dusunce-testi-toad.pdf. Erişim tarihi: 20.06.2019.
  • Aslan E. (2007). Yaratıcı düşünce eğitimi (Ed. Ayla Oktay ve Özgül Polat Unutkan) İlköğretim çağına genel bakış içinde (ss.:75-99 arası). İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Demirtaş, V. Y. ve Baltaoğlu, M. G. (2010). Öğrenme Stillerine Göre Öğrencilerin Yaratıcılık Düzeyleri. Issn:1306-3111. e-Journal of New World Sciences Academy, Article Number: 1C0267, 5(4), 2206-2215. Erişim tarihi: 20.06.2019.
  • Evans, J.M. ve Brueckner, M.M. (1990). Elementary Social Studies (Teaching for today and tomorrow). Massachusetts, USA: Allyn and Bacon.
  • Çubukçu, Z. (2011). Düşünme becerileri (Ed. Sevil Büyükalan Filiz). Öğrenme öğretmen kuram ve yaklaşımları içinde (ss.279-334). Ankara: Pegem Akademi.
  • Emiroğlu, G. (2014), 2005 hayat bilgisi öğretim programı’nda ön plana çıkan düşünme becerilerinin öğretimi. (Ed. Nurdan Baysal) Hayat bilgisi öğretimi içinde (ss. 119-163), 2.Baskı, İstanbul; Lisans Yayıncılık.
  • Erdoğan, İ. (2016). Sınıf yönetimi (19. Baskı). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım San. Tic. Etd. Şti.
  • Gelen, D. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Düşünme Becerilerini Kazandırma Yeterliklerinin Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (10), ss. 100-119. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/cusosbil/issue/4365/59709
  • Güneş, F. (2012). Bologna süreci ile yükseköğretimde öngörülen beceri ve yetkinlikler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(1), 1-9.
  • Işık, A. D. ve Saygılı, G. (2015). Yaratıcılığı Geliştirme Tekniklerinin Öğrenilmesinin Yaratıcı Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi XIV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (21-23 Mayıs 2015) Özel Sayısı s.133 - 139 Doi: 10.14686/BUEFAD.2015USOSOzelsayi13204
  • Işık, A. D. (2012). Sunular Yardımıyla Öğrencilerin Yaratıcı Düşünme Becerilerini Geliştirme. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 1, Sayı 1, s. 89-96, ISSN: 1308-7177.
  • Işık, A. D. (2010). Bilişim Teknolojileri Dersi İçin Oluşturmacı Yaklaşım Doğrultusunda Hazırlanan Öğrenme Paketinin Etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden erişilmiştir.
  • Karabağ, G. ve İnal, S. (2009). Hayat bilgi dersinde beceri öğretimi (Ed. Selahiddin Öğülmüş). Hayat bilgisi öğretimi ve öğretmen el kitabı, 1. Baskı içinde (ss. 267-478). Ankara: Pegem Akademi.
  • Michaelis, J.U. (1985). Social studies for children. New Jersey: Prentica-Hall, Inc., Englewood Cliffs.
  • MEB (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). file:///C:/Users/KULLANICI/Desktop/201812103847686-SOSYAL%20B%C4%B0LG%C4%B0LER%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20%20(1).pdf. Erişim Tarihi: 05.06.2019.
  • Neo, M. (2003). Developing a collaborative learning environment using a web based design. Journal of Computer Assisted Learning. 19, 462-473. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1046/j.0266-4909.2003.00050.x# accessDenialLayout. Erişim tarihi: 12.06.2019.
  • Özerbaş, M. A. (2011). Yaratıcı Düşünme Öğrenme Ortamının Akademik Başarı ve Bilgilerin Kalıcılığa Etkisi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 31, Sayı 3 (2011) 675-705.
  • Saban, A. (2002). Öğrenme ve öğretme süreci. 2. Baskı, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Sevim, O. ve Özdemir-Erem, N. H. (2013). Yaratıcı Drama Tekniğinin Öğrencilerin Yazma Kaygıları Üzerindeki Etkileri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı Issn: 1308–9196, 6(11), 975-992.
  • Temizkan, M. (2011). Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Düşünmeyi Geliştirme Bakımından Nasreddin Hoca Fıkraları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), s. 195-223.
  • Yıldırım A. (2014). Okul öncesinde yaratıcı problem çözme etkinliklerinin yaratıcılığa etkisi (5 yaş örneği). Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden erişilmiştir.

Temel Eğitimde Yaratıcı Düşünme Becerisinin Kazandırılmasının Önemi

Yıl 2019, , 283 - 299, 15.11.2019
https://doi.org/10.29250/sead.596929

Öz

Toplumda eleştirel düşünebilen, sorun çözebilen,
sağlıklı kararlar verebilen, yaratıcı fikirler ortaya koyabilen bireylerin
önemi bilinen bir gerçektir. Düşünme becerileri süreçleri
incelendiğinde hepsinin ortak yanının bir fikrin ortaya çıkması, yaratılması,
yeni bir bakış açısı ile bir şeyin keşfedilmesi ile ilgili bir durumun oluşması
dikkati
çekmektedir. Özellikle problem çözme ve karar verme
becerisinde sorunu çözecek ve en uygun kararı verecek se
çeneği bulmak yaratıcı düşünme becerisinin işlevselliğine bağlıdır.  Bilim, sanat, eğitim, sağlık vb alanlarda
yapılan
öncü çalışmaların, icatların, fikirlerin, kısacası tüm topluma hizmet çalışmalarının temelinde yaratıcı düşünme becerisi önemli rol oynamaktadır.



Temel eğitim, öğrencileri bir üst eğitim kurumuna hazırlamanın yanında, onları hayata
hazırlama ve onlara yaşam becerileri kazandırma sorumluluğunu da
üstlenmektedir. Temel eğitimde uygulanan y
öntem tekniklerin yaratıcı düşünmeyi geliştirmeye yönelik olması, sınıfın fiziki ve duygusal ortamını da yaratıcı düşünmeyi
destekleyecek şekilde düzenlemesi bu becerinin kazandırılmasında etkili
olacaktır. Bu
çalışmada yaratıcı düşünmenin önemi, aşamaları ve yaratıcı düşünme becerisini kazandırmaya
y
önelik açıklamalara ve tartışmaya yer verilmektedir. 

Kaynakça

  • Adair (2017). Karar verme ve problem çözme (3. baskıdan çeviri editörü: Nurdan Kalaycı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Adıgüzel, D. Ç. (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcı Düşünme Becerileri İle Öğretmen Davranışlarının Öğrencilerin Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkısı Arasındaki İlişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden erişilmiştir.
  • Aktamış, H. ve Ergin, Ö . (2007). Bilimsel Süreç Becerileri ile Bilimsel Yaratıcılık Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33 (33), 11-23. Retrieved from http://dergipark.org.tr/hunefd/issue/7805/102336
  • Aktamış, H. ve Can, B. T. (2007). Fen Öğretmen Adaylarının Yaratıcılık İnançları. ISSN:1306-3111, e-Journal of New World Sciences Academy, 2(4), 484-489. Article Number: C0031
  • Aktın, K., Dilek, D. ve Dilek, G. (2013). Etkili öğretim için yöntem ve teknikler. Savaş Baştürk (Ed.), Öğretim ilke ve yöntemleri içinde (209-276). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Aslan, E. (2001). Torrance Yaratıcı Düşünce testinin Türkçe Versiyonu. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14, 19- 40. https://toad.halileksi.net/sites/default/files/pdf/torrance-yaratici-dusunce-testi-toad.pdf. Erişim tarihi: 20.06.2019.
  • Aslan E. (2007). Yaratıcı düşünce eğitimi (Ed. Ayla Oktay ve Özgül Polat Unutkan) İlköğretim çağına genel bakış içinde (ss.:75-99 arası). İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Demirtaş, V. Y. ve Baltaoğlu, M. G. (2010). Öğrenme Stillerine Göre Öğrencilerin Yaratıcılık Düzeyleri. Issn:1306-3111. e-Journal of New World Sciences Academy, Article Number: 1C0267, 5(4), 2206-2215. Erişim tarihi: 20.06.2019.
  • Evans, J.M. ve Brueckner, M.M. (1990). Elementary Social Studies (Teaching for today and tomorrow). Massachusetts, USA: Allyn and Bacon.
  • Çubukçu, Z. (2011). Düşünme becerileri (Ed. Sevil Büyükalan Filiz). Öğrenme öğretmen kuram ve yaklaşımları içinde (ss.279-334). Ankara: Pegem Akademi.
  • Emiroğlu, G. (2014), 2005 hayat bilgisi öğretim programı’nda ön plana çıkan düşünme becerilerinin öğretimi. (Ed. Nurdan Baysal) Hayat bilgisi öğretimi içinde (ss. 119-163), 2.Baskı, İstanbul; Lisans Yayıncılık.
  • Erdoğan, İ. (2016). Sınıf yönetimi (19. Baskı). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım San. Tic. Etd. Şti.
  • Gelen, D. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Düşünme Becerilerini Kazandırma Yeterliklerinin Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (10), ss. 100-119. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/cusosbil/issue/4365/59709
  • Güneş, F. (2012). Bologna süreci ile yükseköğretimde öngörülen beceri ve yetkinlikler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(1), 1-9.
  • Işık, A. D. ve Saygılı, G. (2015). Yaratıcılığı Geliştirme Tekniklerinin Öğrenilmesinin Yaratıcı Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi XIV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (21-23 Mayıs 2015) Özel Sayısı s.133 - 139 Doi: 10.14686/BUEFAD.2015USOSOzelsayi13204
  • Işık, A. D. (2012). Sunular Yardımıyla Öğrencilerin Yaratıcı Düşünme Becerilerini Geliştirme. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 1, Sayı 1, s. 89-96, ISSN: 1308-7177.
  • Işık, A. D. (2010). Bilişim Teknolojileri Dersi İçin Oluşturmacı Yaklaşım Doğrultusunda Hazırlanan Öğrenme Paketinin Etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden erişilmiştir.
  • Karabağ, G. ve İnal, S. (2009). Hayat bilgi dersinde beceri öğretimi (Ed. Selahiddin Öğülmüş). Hayat bilgisi öğretimi ve öğretmen el kitabı, 1. Baskı içinde (ss. 267-478). Ankara: Pegem Akademi.
  • Michaelis, J.U. (1985). Social studies for children. New Jersey: Prentica-Hall, Inc., Englewood Cliffs.
  • MEB (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). file:///C:/Users/KULLANICI/Desktop/201812103847686-SOSYAL%20B%C4%B0LG%C4%B0LER%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20%20(1).pdf. Erişim Tarihi: 05.06.2019.
  • Neo, M. (2003). Developing a collaborative learning environment using a web based design. Journal of Computer Assisted Learning. 19, 462-473. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1046/j.0266-4909.2003.00050.x# accessDenialLayout. Erişim tarihi: 12.06.2019.
  • Özerbaş, M. A. (2011). Yaratıcı Düşünme Öğrenme Ortamının Akademik Başarı ve Bilgilerin Kalıcılığa Etkisi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 31, Sayı 3 (2011) 675-705.
  • Saban, A. (2002). Öğrenme ve öğretme süreci. 2. Baskı, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Sevim, O. ve Özdemir-Erem, N. H. (2013). Yaratıcı Drama Tekniğinin Öğrencilerin Yazma Kaygıları Üzerindeki Etkileri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı Issn: 1308–9196, 6(11), 975-992.
  • Temizkan, M. (2011). Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Düşünmeyi Geliştirme Bakımından Nasreddin Hoca Fıkraları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), s. 195-223.
  • Yıldırım A. (2014). Okul öncesinde yaratıcı problem çözme etkinliklerinin yaratıcılığa etkisi (5 yaş örneği). Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden erişilmiştir.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serap Çimşir 0000-0002-6876-0087

Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2019
Gönderilme Tarihi 25 Temmuz 2019
Kabul Tarihi 11 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Çimşir, S. (2019). Temel Eğitimde Yaratıcı Düşünme Becerisinin Kazandırılmasının Önemi. The Journal of Limitless Education and Research, 4(3), 283-299. https://doi.org/10.29250/sead.596929

29844

17775


Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.