Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Buca Eğitim Fakültesi Dördüncü Sınıfta Okumakta Olan Sınıf Öğretmeni Adaylarının Drama Teknikleriyle İlgili Görüşleri

Yıl 2020, , 261 - 284, 15.11.2020
https://doi.org/10.29250/sead.778780

Öz

İlkokulların ilk dört yılında öğretmenlik hizmetlerini yürütmekte olan sınıf öğretmenleri eğitim fakültelerinde eğitim alarak mezun olmakta ve KPSS sınav sonuçlarına göre atanabilmektedirler. Onların hizmet öncesi eğitimleri boyunca aldıkları çeşitli dersler arasında Genel Kültür Seçmeli Dersleri ve Meslek Bilgisi Seçmeli Dersleri yer almaktadır. Yeni Sınıf Öğretmenliği Lisans programları uygulanmaya başlamadan önce Drama dersleri zorunlu derslerden biri olup 3. Sınıflarda haftada 4 saat olarak okutulmaktaydı. Ayrıca farklı üniversitelerde Seçmeli dersler kapsamında açılmış olan “Fen bilgisinde drama, Sosyal bilgilerde drama, Yaratıcı drama, Eğitimde drama” tanımlamalarıyla farklı dersler de bulunmaktadır. Buca Eğitim Fakültesi’nde de 4. Sınıfta seçmeli olarak “Eğitimde Drama uygulamaları” dersi yer almaktadır. Bir Durum Çalışması olarak yürütülen bu araştırmada Sınıf Öğretmeni adaylarının ilkokullarda drama uygularken en çok hangi tekniklerden ve ısınma oyunlarından yararlanmayı düşündükleri incelenmiştir. Araştırma Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü, Sınıf Eğitimi Anabilim dalında, 2018–2019 öğretim yılı bahar döneminde Seçmeli Drama dersini alan bir şubedeki gönüllü öğrencilerle yürütülmüştür (N=23). Nisan ayında öğrencilere açık uçlu bir soru yöneltilerek onlardan kompozisyon olarak cevaplamaları talep edilmiştir. Öğretmen adaylarına atandıklarında bir öğretmen olarak ilkokullarda “Isınma oyunları ve drama tekniklerinden hangilerini tercih etmeyi düşündükleri” sorulmuştur. Beş tercih yapmaları istenmiştir. Verilen bu yanıtlar içerik analizine tabi tutularak tablolar yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğretmen adayları drama tekniklerinden en fazla Bilinç koridoru (N= 17), Bölünmüş ekran (N=12), Telefon görüşmeleri (N=9) ve Dedikodu halkası (N=9) kullanmayı düşündüklerini belirtmişlerdir. Diğer bulgulara ve önerilere çalışmada ayrıntılı olarak yer verilmiştir. 

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2013).Eğitimde Yaratıcı Drama, 3.Baskı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • AÜY- Anadolu Üniversitesi Yayını (2016). Çocuk ve Drama, Ed. Serap Öngören, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, No: 3285.
  • Altıntaş, E. ve Kaya, H. (2012). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Drama Yöntemiyle Fen ve Teknoloji Dersinin İşlenmesine Yönelik Öz-yeterlik ve Tutumları. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 28 (4), 287-295.
  • Aylıkçı, Ş, E. (2001). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Drama Tekniğinin Kalıcılığın Arttırılmasında Kullanılması. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi), İstanbul.
  • Başcı, Z. ve Gündoğan, K. (2011). Öğretmen Adaylarının Drama Dersine İlişkin Tutumları ve Görüşleri: Atatürk üniversitesi örneği. Elementary Education Online, 10(2), 454-467.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (Geliştirilmiş 2. Baskı), Ankara: Pegem A yayıncılık.
  • Çelikkaya, T. (2014). Sosyal Bilgiler Dersinde Drama Yönteminin Önemi ve Uygulama Örnekleri, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/2 Winter 2014, 447-470.
  • Duatepe, A. ve Akkuş, O. (2006). Yaratıcı Dramanın Matematik Eğitiminde Kullanılması: Kümeler Alt Öğrenme Alanında Bir Uygulama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 89-95.
  • Durdukoca, Ş. F. (2015). Examination Of Preschool Teacher Candidates’ Views On Drama As A Course And A Teaching Method. Erzincan University Journal of Education Faculty (EUJEF), 17(1), 153-174.
  • Hamurcu, H. (2008). The Effects of Creative Drama on Self Efficacy Beliefs of Class Teacher Canditates in Science Education. ICES’08. Eastern Mediterranean University, Fagamusta, North Cyprus, Proceedings of International Conference on Educational Science, Volume II, 965-975.
  • Hamurcu, H. (2018). Sınıf Öğretmeni Adaylarının İlkokullarda Drama Uygulanmasına Yönelik Görüşleri: Bir Durum Çalışması, Turkish Studies, Educational Sciences,13(27), 815-828. DOI: 10.7827/TurkishStudies.14302
  • Kahyaoğlu, H., Yavuzer, Y. ve Aydede, M. (2010) Fen Bilgisi Dersinin Öğretiminde Yaratıcı Drama Yönteminin Akademik Başarıya Etkisi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 741-758.
  • Karapınarlı, R. ve Görgen,İ. (2014). Yaratıcı Drama Temelli Matematik Öğretiminin İlköğretim Öğrencilerin Başarı Ve Hatırlama Düzeyine Etkisi, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/5 Spring 2014, p. 1005-1020, ANKARA-TURKEY
  • Koç, F. (1999).Yaratıcı Dramanın Öğrenmeye Etkisi: Sosyal Bilgiler Öğretiminde Bir Yöntem Olarak, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi), Ankara.
  • MEB. (Milli Eğitim Bakanlığı).(2003). İlköğretim Drama–1 (Öğretmen İçin). MEB. Basımevi, Ankara. MEB. (Milli Eğitim Bakanlığı( 2004).Drama: Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri, Birinci baskı, MEB. Devlet Kitapları, İstanbul.
  • Oğur, B. ve Bağcı Kılıç, G. (2005), Fen Bilgisi Derslerine Drama Entegre Edilmesinin Öğrencilerin Fen Başarılarına Etkisi, Eğitim Araştırmaları. 20, 178-188.
  • Okvuran, A. (2000). Yaratıcı Dramaya Yönelik Tutumlar, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü EPÖ Anabilim Dalı. (Yayımlanmamış Doktora tezi), Ankara.
  • Ömeroğlu, E. (1990). Anaokuluna Giden Beş-Altı Yaşındaki Çocukların Sözel Yaratıcılıklarının Gelişimine Yaratıcı Drama Eğitiminin Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora tezi), Ankara.
  • Özdemir, P. ve Üstündağ, T. (2007). Fen ve Teknoloji Alanındaki Ünlü Bilim Adamlarına İlişkin Yaratıcı Drama Eğitim Programı. İlköğretim Online, 6 (2), 226-233. http://ilkogretim-online.org.tr 20 Nisan 2009.
  • Özer, M. (2004). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yaratıcı Drama Yönteminin Demokratik Tutumlara ve Ders Başarılarına Etkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,(Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi), İzmir.
  • Özkan, B. ve Tuğluk,N.,M. (2018). Drama Temelli Matematik Etkinliklerinin 5 Yaş Çocukların Temel Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi,Turkish Studies Educational Sciences Volume 13/11, Spring 2018, p. 1083-1091 DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13392
  • Özsoy, N. (2003). İlköğretim Matematik Derslerinde Yaratıcı Drama Yönteminin Kullanılması, BAÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. (5), 2, 112-119.
  • Sağırlı, H. E.ve Gürdal, A. (2004), Fen Bilgisi Dersinde Drama Tekniğinin Öğrenci Tutumuna Etkisi, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi 16-18 Eylül 2002 Ankara bildiri kitabı, Cilt-1, 374-379. Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi, Ankara.
  • Saylan, A., Altıntaş, E. ve Kaya, H. (2016). Öğretmen Adaylarının Fen Bilimleri Dersinde Drama Yönteminin Kullanılmasına Yönelik Görüşleri, Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(6), 353- 366. DOI:10.9761/JASSS3351
  • Selvi, K. ve Öztürk, A. (2000). Yaratıcı Drama Yöntemi İle Fen Öğretimi, Eğitim ve Bilim, ( 25), 116, 42-46.
  • Şahbaz, Ö. ve Hamurcu, H. (2009). Yaratıcı Drama ile Fen Öğretiminin Öğrencilerin Sözel Yaratıcılıklarına, Başarılarına ve Derse Yönelik Tutumlarına Etkisi, İlköğretmen Eğitimci Dergisi, 26, 18-23.
  • Şahin, A. (2018). Atasözlerinin Yaratıcı Drama ile Öğretilmesi, Turkish Studies Educational Sciences Volume 13/19, Summer 2018, p. 1659-1668 DOI : http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13909
  • Şahin, F. ve Oktay, A. ( 1998). İlkokul Öğrencilerinde El Yapması Modeller ve Dramatizasyonla Biyolojik Kavramlar ve Aralarındaki İlişkilerin Öğretilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi,10, 265-277.
  • Tokgöz, N. (2003). Biyoloji Öğretiminde Yaratıcı Drama Yöntemiyle Geri kazanım Konusunda Duyarlılık Gösteriminin Ders Araçları Üretimine Yansıması, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans Projesi), Ankara.
  • Ünal, E. (2004). Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümünde Öğrenim Gören Son Sınıf Öğrencilerinin İlköğretimde Drama Derslerine İlişkin Tutumları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. (5), 2, 1-15.
  • Üstündağ, T. ( 1997). Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi Dersinin Öğretiminde Yaratıcı Dramanın Erişiye ve Derse Yönelik Öğrenci Tutumlarına Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,(Yayımlanmamış Doktora tezi), Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 2. Baskı, Ankara: Seçkin yayınları.

Views of Fourth Year Primary School Prospective Teachers' Studying at Buca Education Faculty on Drama Techniques

Yıl 2020, , 261 - 284, 15.11.2020
https://doi.org/10.29250/sead.778780

Öz

Primary school teachers, who carry out teaching services in the first four years of primary schools, graduate by receiving education in the Faculties of Education and can be appointed according to the KPSS exam results. Among the various courses they take during their in-service training are General culture courses and Professional knowledge courses. Before the implementation of the new Primary Teaching Undergraduate programs, Drama courses were one of the compulsory courses and were taught in the third grades 4 hours a week. In addition, there are different courses with the definitions of Drama in science education, Drama in Social studies, Creative drama, Educational drama, which have been opened within the scope of elective courses at different Universities. In Buca Education Faculty, there is an elective “Drama practices in education” course in 4th grade. In this study, which was carried out as a case study, it was examined which techniques and warm-up games the primary school teacher candidates thought to use the most while applying drama in primary schools. The research was carried out with volunteer students in one class in Dokuz Eylül University Buca Faculty of Education, Department of Basic Education, Primary Teacher Education Department, where the researcher studied elective drama courses in the spring semester of 2018-2019 academic year (N = 23). In April, students were asked to answer an open-ended question as a composition. When they were appointed to primary schools as a teacher, “Which warm-up games and drama techniques do they consider to prefer?" were asked. They were asked to make five choices. These responses were tabulated by subjecting them to content analysis. According to the findings obtained, pre-service teachers stated that they thought of using the Consciousness corridor (N = 17), Split screen (N = 12), Telephone calls (N = 9) and Gossip ring (N = 9) the most. Other findings and suggestions were included in the study.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2013).Eğitimde Yaratıcı Drama, 3.Baskı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • AÜY- Anadolu Üniversitesi Yayını (2016). Çocuk ve Drama, Ed. Serap Öngören, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, No: 3285.
  • Altıntaş, E. ve Kaya, H. (2012). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Drama Yöntemiyle Fen ve Teknoloji Dersinin İşlenmesine Yönelik Öz-yeterlik ve Tutumları. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 28 (4), 287-295.
  • Aylıkçı, Ş, E. (2001). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Drama Tekniğinin Kalıcılığın Arttırılmasında Kullanılması. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi), İstanbul.
  • Başcı, Z. ve Gündoğan, K. (2011). Öğretmen Adaylarının Drama Dersine İlişkin Tutumları ve Görüşleri: Atatürk üniversitesi örneği. Elementary Education Online, 10(2), 454-467.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (Geliştirilmiş 2. Baskı), Ankara: Pegem A yayıncılık.
  • Çelikkaya, T. (2014). Sosyal Bilgiler Dersinde Drama Yönteminin Önemi ve Uygulama Örnekleri, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/2 Winter 2014, 447-470.
  • Duatepe, A. ve Akkuş, O. (2006). Yaratıcı Dramanın Matematik Eğitiminde Kullanılması: Kümeler Alt Öğrenme Alanında Bir Uygulama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 89-95.
  • Durdukoca, Ş. F. (2015). Examination Of Preschool Teacher Candidates’ Views On Drama As A Course And A Teaching Method. Erzincan University Journal of Education Faculty (EUJEF), 17(1), 153-174.
  • Hamurcu, H. (2008). The Effects of Creative Drama on Self Efficacy Beliefs of Class Teacher Canditates in Science Education. ICES’08. Eastern Mediterranean University, Fagamusta, North Cyprus, Proceedings of International Conference on Educational Science, Volume II, 965-975.
  • Hamurcu, H. (2018). Sınıf Öğretmeni Adaylarının İlkokullarda Drama Uygulanmasına Yönelik Görüşleri: Bir Durum Çalışması, Turkish Studies, Educational Sciences,13(27), 815-828. DOI: 10.7827/TurkishStudies.14302
  • Kahyaoğlu, H., Yavuzer, Y. ve Aydede, M. (2010) Fen Bilgisi Dersinin Öğretiminde Yaratıcı Drama Yönteminin Akademik Başarıya Etkisi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 741-758.
  • Karapınarlı, R. ve Görgen,İ. (2014). Yaratıcı Drama Temelli Matematik Öğretiminin İlköğretim Öğrencilerin Başarı Ve Hatırlama Düzeyine Etkisi, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/5 Spring 2014, p. 1005-1020, ANKARA-TURKEY
  • Koç, F. (1999).Yaratıcı Dramanın Öğrenmeye Etkisi: Sosyal Bilgiler Öğretiminde Bir Yöntem Olarak, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi), Ankara.
  • MEB. (Milli Eğitim Bakanlığı).(2003). İlköğretim Drama–1 (Öğretmen İçin). MEB. Basımevi, Ankara. MEB. (Milli Eğitim Bakanlığı( 2004).Drama: Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri, Birinci baskı, MEB. Devlet Kitapları, İstanbul.
  • Oğur, B. ve Bağcı Kılıç, G. (2005), Fen Bilgisi Derslerine Drama Entegre Edilmesinin Öğrencilerin Fen Başarılarına Etkisi, Eğitim Araştırmaları. 20, 178-188.
  • Okvuran, A. (2000). Yaratıcı Dramaya Yönelik Tutumlar, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü EPÖ Anabilim Dalı. (Yayımlanmamış Doktora tezi), Ankara.
  • Ömeroğlu, E. (1990). Anaokuluna Giden Beş-Altı Yaşındaki Çocukların Sözel Yaratıcılıklarının Gelişimine Yaratıcı Drama Eğitiminin Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora tezi), Ankara.
  • Özdemir, P. ve Üstündağ, T. (2007). Fen ve Teknoloji Alanındaki Ünlü Bilim Adamlarına İlişkin Yaratıcı Drama Eğitim Programı. İlköğretim Online, 6 (2), 226-233. http://ilkogretim-online.org.tr 20 Nisan 2009.
  • Özer, M. (2004). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yaratıcı Drama Yönteminin Demokratik Tutumlara ve Ders Başarılarına Etkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,(Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi), İzmir.
  • Özkan, B. ve Tuğluk,N.,M. (2018). Drama Temelli Matematik Etkinliklerinin 5 Yaş Çocukların Temel Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi,Turkish Studies Educational Sciences Volume 13/11, Spring 2018, p. 1083-1091 DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13392
  • Özsoy, N. (2003). İlköğretim Matematik Derslerinde Yaratıcı Drama Yönteminin Kullanılması, BAÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. (5), 2, 112-119.
  • Sağırlı, H. E.ve Gürdal, A. (2004), Fen Bilgisi Dersinde Drama Tekniğinin Öğrenci Tutumuna Etkisi, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi 16-18 Eylül 2002 Ankara bildiri kitabı, Cilt-1, 374-379. Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi, Ankara.
  • Saylan, A., Altıntaş, E. ve Kaya, H. (2016). Öğretmen Adaylarının Fen Bilimleri Dersinde Drama Yönteminin Kullanılmasına Yönelik Görüşleri, Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(6), 353- 366. DOI:10.9761/JASSS3351
  • Selvi, K. ve Öztürk, A. (2000). Yaratıcı Drama Yöntemi İle Fen Öğretimi, Eğitim ve Bilim, ( 25), 116, 42-46.
  • Şahbaz, Ö. ve Hamurcu, H. (2009). Yaratıcı Drama ile Fen Öğretiminin Öğrencilerin Sözel Yaratıcılıklarına, Başarılarına ve Derse Yönelik Tutumlarına Etkisi, İlköğretmen Eğitimci Dergisi, 26, 18-23.
  • Şahin, A. (2018). Atasözlerinin Yaratıcı Drama ile Öğretilmesi, Turkish Studies Educational Sciences Volume 13/19, Summer 2018, p. 1659-1668 DOI : http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13909
  • Şahin, F. ve Oktay, A. ( 1998). İlkokul Öğrencilerinde El Yapması Modeller ve Dramatizasyonla Biyolojik Kavramlar ve Aralarındaki İlişkilerin Öğretilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi,10, 265-277.
  • Tokgöz, N. (2003). Biyoloji Öğretiminde Yaratıcı Drama Yöntemiyle Geri kazanım Konusunda Duyarlılık Gösteriminin Ders Araçları Üretimine Yansıması, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans Projesi), Ankara.
  • Ünal, E. (2004). Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümünde Öğrenim Gören Son Sınıf Öğrencilerinin İlköğretimde Drama Derslerine İlişkin Tutumları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. (5), 2, 1-15.
  • Üstündağ, T. ( 1997). Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi Dersinin Öğretiminde Yaratıcı Dramanın Erişiye ve Derse Yönelik Öğrenci Tutumlarına Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,(Yayımlanmamış Doktora tezi), Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 2. Baskı, Ankara: Seçkin yayınları.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hülya Hamurcu 0000-0002-1646-9888

Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2020
Gönderilme Tarihi 10 Ağustos 2020
Kabul Tarihi 13 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Hamurcu, H. (2020). Views of Fourth Year Primary School Prospective Teachers’ Studying at Buca Education Faculty on Drama Techniques. The Journal of Limitless Education and Research, 5(3), 261-284. https://doi.org/10.29250/sead.778780

29844

17775


Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.