Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Hayat Boyu Öğrenme Bağlamında Gizli Okumaz Yazmazlık

Yıl 2020, , 203 - 231, 15.11.2020
https://doi.org/10.29250/sead.782003

Öz

Hayat boyu öğrenme 21. Yüzyılın en önemli kavramlarından biridir. Bu kavram bireyin hayatı boyunca sürdürdüğü bütün öğrenme faaliyetlerini içermektedir. Bu süreçte kişisel, toplumsal ve ekonomik yaşamda ayakta kalmaya yarayacak bilgi, beceri ve yetkinliklerin hayat boyu geliştirilmesine odaklanmaktadır. Bunun için üç alandaki çalışmalara ağırlık verilmektedir. Bunlar öğrenme fırsatları yaratarak bireyi geliştirme, toplumsal bütünleşmeyi gerçekleştirme ve ekonomik büyümeyi sağlamadır. Bu çalışmalar sonucu öğrenen toplumlar ve öğrenen dünya oluşturmaya çalışılmaktadır. Hayat boyu öğrenmenin ilk halkasını okuma yazma oluşturmaktadır. Bireyin temel dil ve zihinsel becerilerini geliştirmeden hayat boyu öğrenme mümkün olmamaktadır. Bu nedenle çoğu ülkede okuma yazmaya öncelik verilmekte ve yoğun çalışmalar yapılmaktadır. Ancak bunların yeterli olmadığı, yetişkinlerde gizli okumaz yazmazlığın yayıldığı görülmektedir. Gizli okumaz yazmazlık temel beceri eksikliklerini ifade etmektedir. Bunların başında okuma, yazma gibi dil becerileri, zihinsel beceriler ve günlük yaşam için gerekli beceriler gelmektedir. Gizli okumaz yazmazlar bir okul bitirdikleri halde bu becerilerini geliştiremeyen ya da unutan kişilerdir. Bazı sanayileşmiş ülkelerde 3 milyon ülkemizde ise 5 milyondan fazla gizli okumaz yazmaz bulunmaktadır. Bu durumun önlenmesi için okul çağı öğrenciler ile yetişkinlerin temel becerilerini geliştirmeye ağırlık verilmelidir.

Kaynakça

  • ANLCI. (2003). Lutter ensemble contre l’illettrisme,Cadre national de référence, ANLCI (Agence nationale de lutte contre l ’illetrisme). (http://www.anlci.fr).
  • ANLCI. (2006). Illettrisme: les chiffres, ANLCI (Agence nationale de lutte contre l’illetrisme). (http://www.anlci.fr).
  • ANLCI. (2018). L’evolution de l'illettrisme en france, pour l’accès de tous à la lecture, à l’écrıture et aux compétences de base, ANLCI, ( www.anlci.gouv.fr)
  • Baril, D. (2017). L’apprentissage tout au long de la vie:définition, évolution, effets sur la société québécoise, Institut de coopération pour l’éducation des adultes, Montréal: Québec
  • Bentolila, A. (1996). De l’illettrisme en général et de l’école en particulier, Paris, Plon.
  • Conseil de l’Europe. (1970). Education Permanente, Strasbourg: Conseil de l’Europe.
  • Delors, J. (1996). L’éducation: un trésor est caché dedans, Rapport à l'UNESCO de la Commission internationale sur l'éducation pour le XXIe siècle, présidée par Jacques Delors. ParisEdition Odile Jacob.
  • Faure, E. et al. (1972). Apprendre à être. UNESCO/Fayard.
  • Gaté, J.-P. (dir.) (2005), Prévenir l’illettrisme. Comment la recherche peut-elle servir l’école? Paris: L’Harmattan.
  • Gilles, A. (2000). Le scandale de l'illettrisme. In: Communication et langages, n°125, 3ème Trimestre 2000. pp. 87-97. DOI: 10.3406/colan.2000.3028
  • Goledzinowski, F. (1988). Analphabétisme- illettrisme: divergences et convergences. In: Hommes et Migrations, n°1117, décembre 1988. Dossier Illettrisme. pp. 23-26;
  • Güneş, F. (1990). Yetişkinlerin Okuma-Yazmayı Unutma Nedenleri, AÜ. Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara.
  • Güneş, F. (2017) Hayat boyu öğrenmeden sınırsız öğrenmeye, I. Uluslararası Sınırsız Eğitim ve Araştırma Sempozyumu (USEAS2017) Tam Metin Bildiri Kitabı, SEAD, 24-26 Nisan 2017 Alanya/Antalya E-ISBN 978-605-82661-1-7.
  • Güneş, F ve Deveci, T. (2020). Yetişkin eğitimi ve hayat boyu öğrenme, Ankara: Pegem A.
  • Hamadache, A. & Martin, D. (1988). Theori et Pratique de l’Alphabetisation,UNESCO/ OCED
  • Kallen, D. (1987). Echec et mauvais resultats scolaires: les nouveaux llletres, Perspectives, Vol: XVII, No: 62 UNESCO, 1987.
  • Knoll, J-H. L’éducation des adultes internationale en tant que programme de politique éducative: éducation tout au long de la vie et européanisation, DVV, No:EAD 62/2004.
  • MEB. (2009). Türkiye Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi (2009-2013), Ankara: MEB.
  • MEB. (2019). Türkiye Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi ve Eylem Planı, (2014-2018), Ankara: MEB
  • Terestyeni, T. (1987). Une enquete sur le role de l’ecrit dans la communication culturelle en Hongrie. Perspectives. Vol: XVII, No: 62 UNESCO. 1987.
  • TÜİK. (2020). 2019 Yılı nüfus verileri. http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1059 adresinden 17.08.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • UNESCO. (1989). Obiectif: Alphabetisation, UNESCO, Automne, 1989.
  • UNESCO. (1996). L’éducation: un trésor est caché dedans. Paris, ODILE JACOB.
  • UNESCO. (2009). Cadre d’action de Belém. Exploiter le pouvoir et le potentiel de l’apprentissage et de l’éducatin des adultes pour un avenir viable.
  • UNESCO. (2015). Forum mondial sur l’éducation, 19-22 mai 2015, Incheon, République de Corée.
  • UNESCO. (2016). Lire le Passé Écrire L’avenir,La promotion de l’alphabétisation ces 50 dernières années -Une brève analyse – Paris: UNESCO.

Hidden Illiteracy in the Context of Lifelong Learning

Yıl 2020, , 203 - 231, 15.11.2020
https://doi.org/10.29250/sead.782003

Öz

Lifelong learning is one of the most important concepts of the 21st century. This concept includes all learning activities that the individual continues throughout his life. In this process, it focuses on the lifelong development of knowledge, skills and competencies that will help us survive in personal, social and economic life. For this, studies in three areas are emphasized. These are developing the individual by creating learning opportunities, realizing social integration and providing economic growth. As a result of these studies, it is tried to create learning societies and learning world. Literacy is the first link of lifelong learning. Lifelong learning is not possible without developing the basic language and mental skills of the individual. For this reason, literacy is prioritized in most countries and intensive studies are carried out. However, it is observed that these are not enough, and that illiteracy is spreading among adults. Covert illiteracy refers to basic skill deficiencies. The most important of these are language skills such as reading and writing, mental skills and skills necessary for daily life. Those who do not read or write in secret are people who cannot improve or forget these skills even though they have finished a school. There are 3 million in some industrialized countries and more than 5 million in our country. In order to prevent this situation, emphasis should be placed on developing basic skills of school-age students and adults.

Kaynakça

  • ANLCI. (2003). Lutter ensemble contre l’illettrisme,Cadre national de référence, ANLCI (Agence nationale de lutte contre l ’illetrisme). (http://www.anlci.fr).
  • ANLCI. (2006). Illettrisme: les chiffres, ANLCI (Agence nationale de lutte contre l’illetrisme). (http://www.anlci.fr).
  • ANLCI. (2018). L’evolution de l'illettrisme en france, pour l’accès de tous à la lecture, à l’écrıture et aux compétences de base, ANLCI, ( www.anlci.gouv.fr)
  • Baril, D. (2017). L’apprentissage tout au long de la vie:définition, évolution, effets sur la société québécoise, Institut de coopération pour l’éducation des adultes, Montréal: Québec
  • Bentolila, A. (1996). De l’illettrisme en général et de l’école en particulier, Paris, Plon.
  • Conseil de l’Europe. (1970). Education Permanente, Strasbourg: Conseil de l’Europe.
  • Delors, J. (1996). L’éducation: un trésor est caché dedans, Rapport à l'UNESCO de la Commission internationale sur l'éducation pour le XXIe siècle, présidée par Jacques Delors. ParisEdition Odile Jacob.
  • Faure, E. et al. (1972). Apprendre à être. UNESCO/Fayard.
  • Gaté, J.-P. (dir.) (2005), Prévenir l’illettrisme. Comment la recherche peut-elle servir l’école? Paris: L’Harmattan.
  • Gilles, A. (2000). Le scandale de l'illettrisme. In: Communication et langages, n°125, 3ème Trimestre 2000. pp. 87-97. DOI: 10.3406/colan.2000.3028
  • Goledzinowski, F. (1988). Analphabétisme- illettrisme: divergences et convergences. In: Hommes et Migrations, n°1117, décembre 1988. Dossier Illettrisme. pp. 23-26;
  • Güneş, F. (1990). Yetişkinlerin Okuma-Yazmayı Unutma Nedenleri, AÜ. Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara.
  • Güneş, F. (2017) Hayat boyu öğrenmeden sınırsız öğrenmeye, I. Uluslararası Sınırsız Eğitim ve Araştırma Sempozyumu (USEAS2017) Tam Metin Bildiri Kitabı, SEAD, 24-26 Nisan 2017 Alanya/Antalya E-ISBN 978-605-82661-1-7.
  • Güneş, F ve Deveci, T. (2020). Yetişkin eğitimi ve hayat boyu öğrenme, Ankara: Pegem A.
  • Hamadache, A. & Martin, D. (1988). Theori et Pratique de l’Alphabetisation,UNESCO/ OCED
  • Kallen, D. (1987). Echec et mauvais resultats scolaires: les nouveaux llletres, Perspectives, Vol: XVII, No: 62 UNESCO, 1987.
  • Knoll, J-H. L’éducation des adultes internationale en tant que programme de politique éducative: éducation tout au long de la vie et européanisation, DVV, No:EAD 62/2004.
  • MEB. (2009). Türkiye Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi (2009-2013), Ankara: MEB.
  • MEB. (2019). Türkiye Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi ve Eylem Planı, (2014-2018), Ankara: MEB
  • Terestyeni, T. (1987). Une enquete sur le role de l’ecrit dans la communication culturelle en Hongrie. Perspectives. Vol: XVII, No: 62 UNESCO. 1987.
  • TÜİK. (2020). 2019 Yılı nüfus verileri. http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1059 adresinden 17.08.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • UNESCO. (1989). Obiectif: Alphabetisation, UNESCO, Automne, 1989.
  • UNESCO. (1996). L’éducation: un trésor est caché dedans. Paris, ODILE JACOB.
  • UNESCO. (2009). Cadre d’action de Belém. Exploiter le pouvoir et le potentiel de l’apprentissage et de l’éducatin des adultes pour un avenir viable.
  • UNESCO. (2015). Forum mondial sur l’éducation, 19-22 mai 2015, Incheon, République de Corée.
  • UNESCO. (2016). Lire le Passé Écrire L’avenir,La promotion de l’alphabétisation ces 50 dernières années -Une brève analyse – Paris: UNESCO.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Firdevs Güneş 0000-0002-9449-8617

Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2020
Gönderilme Tarihi 18 Ağustos 2020
Kabul Tarihi 14 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Güneş, F. (2020). Hidden Illiteracy in the Context of Lifelong Learning. The Journal of Limitless Education and Research, 5(3), 203-231. https://doi.org/10.29250/sead.782003

29844

17775


Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.