Writing is one of the skills that develop the individual and guide for his future. Therefore, it is emphasized that students' writing skills should be developed from an early age. Writing is composed of three components: mental, visual-perceptual and physical. They are not in the form of a straight line, but in nested rings. During writing process, knowledge and skills are stimulated on the one hand, visual-perceptual control is carried out on the one hand, and motor skills are used on the other hand. For the teaching of writing at the early period, work is done in three areas as mental, visual-perceptual and motor. The mental space is the area where letters to be written are placed in memory, the process of motorprogramis organized and managed. The visual-perceptual space is the area where the eye follows the hand and the pen, and reads and supervises the writings. The motor area is where the hand moves the pen on the paper and the letters are produced. In order to teachan effective pre-writing, every field should be given importance and the development of writing skills should be monitored. Teachers are expected to improve their skills and apply them meticulously.
Yazma, bireyi geliştiren ve geleceğine yön veren becerilerin
başında gelmektedir. Bu nedenle öğrencilerin
yazma becerilerini erken yaşlardan itibaren geliştirme üzerinde önemle durulmaktadır.Yazma zihinsel, L'écriture, impliquant
des capacités visuo- perceptives, motrices et cognitives , s'avère
particulièrement coûteuse en termes de concentration et d'application.görsel-algısal ve motor olmak üzere üç
bileşenden oluşmaktadır. Bunlar düz bir çizgi şeklinde değil iç içe geçmiş
halkalar halindedir. Yazma sırasında bir taraftan zihindeki bilgi ve beceriler
harekete geçirilmekte, bir taraftan görsel- algısal kontrol yapılmakta, bir
taraftan da motor beceriler kullanılmaktadır.Yazma sürecinin başlangıcını ilkyazma öğretimi
oluşturmaktadır. İlkyazma
öğretimi için zihinsel, görsel-algısal
ve motor olmak üzere üç alanda çalışma
yapılmaktadır.Zihinsel alanda yazılacak harflerin görüntülerini zihne
yerleştirme, yazı programı oluşturma ve yönetme işlemlerine yer verilmektedir. Görsel-algısal
alan, gözün eli ve kalemi izlediği,
yazılan yazıları okuduğu ve denetlediği alandır. Motor alan ise elin kalemi
kâğıt üzerinde hareket ettirdiği ve harflerin üretildiği alandır. Etkili bir
ilkyazma öğretimi için
her alana Le Ministère de l'Éducation
nationale parle de « véritable
bouleversement cognitif qui s'opère lors de cet apprentissage » à l'éc«
ne jamais isoler les trois composantes de l'écriture : la composante sémantique
(le sens de ce qui est écrit), la composante symbolique (le code alphabétique)
et la composante motrice (la dextérité graphique) »önem verilmeli ve
yazma becerilerinin gelişim durumu izlenmelidir.Öğretmenlerin bu alanlarla
geliştirilecek becerileri iyi bilmeleri ve titizlikle uygulamaları beklenmektedir.
İlkyazma öğretimi Zihinsel-görsel-algısal-fiziksel beceriler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 8 Nisan 2019 |
Kabul Tarihi | 14 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2 |