The aim of this study is to determine the teachers'
media literacy levels and to investigate the relationship between variables
such as “gender, age, television watching time and internet usage time”. As an
existing situation was tried to be put forward, so a descriptive research
method was used. The sample of this research is composed of 346 teachers
working in secondary schools in the central district of Batman province in
2018-2019 academic year. The data of the study was obtained by using three
sub-dimensions “Media Literacy Level Determination Scale" developed by Karataş
(2008). Descriptive statistics, Kolmogorov Smirnov and Shapiro Wilk tests were
used to check the normality of distributions, T test, Anova test or Mann
Whitney U test, Kruskall-Wallis H test were used to analyze the difference
between independent variables. According to the results it was seen that the
teachers' media literacy levels were “Good”. In addition, it was
concluded that the teachers' media literacy levels did not show a significant
difference according to gender, age and television watching periods, but showed
a significant difference according to internet usage times.
Media Literacy Digital Media Literacy Literacy Media Mass Communication Tools
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin medya
okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi ve “cinsiyet, yaş, televizyon
izleme süreleri, internet kullanım süreleri” gibi değişkenlerle olan
ilişkisinin incelenmesidir. Mevcut bir durum ortaya konulmaya çalışıldığından
betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın örneklemini
2018-2019 eğitim-öğretim yılında Batman ili merkez ilçesinde, ortaöğretim
kurumlarında görev yapmakta olan, farklı branşlardaki 346 öğretmen oluşturmaktadır.
Araştırmanın verileri, Karataş (2008) tarafından geliştirilen üç alt boyutlu “Medya
Okuryazarlık Düzey Belirleme Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin
çözümlenmesinde betimsel istatistikler, dağılımların normalliğine bakmak için
Kolmogorov Smirnov ve Shapiro Wilk testleri, bağımsız
değişkenler
arasındaki farklılık durumuna bakmak için de T testi, Anova testi
veya Mann Whitney U testi, Kruskall-Wallis H testi kullanılmıştır. Araştırmaya
katılan öğretmenlerin medya okuryazarlık düzeylerinin “Sıklıkla” düzeyinde yani
“İyi” seviyede olduğu görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin medya okuryazarlık düzeylerinin
cinsiyet, yaş ve televizyon izleme sürelerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği
fakat internet kullanım sürelerine göre anlamlı bir farlılık gösterdiği
sonucuna varılmıştır.
Medya Okuryazarlığı Dijital Medya Okuryazarlığı Okuryazarlık Medya Kitle İletişim Araçları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Kasım 2019 |
Gönderilme Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 11 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 3 |