Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görsel veya Sözel Öğrenme Stiline Göre Düzenlenen Öğretimin Akademik Başarıya Etkisi

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 216 - 251, 15.07.2022
https://doi.org/10.29250/sead.1109364

Öz

Bu araştırmanın amacı, görsel veya sözel öğrenme stiline göre düzenlenmiş olan öğretimin öğrencilerin akademik başarısına etkisinin belirlenmesidir. Araştırma öntest-sontest kontrol gruplu desende gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örneklemesi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında, üç devlet okulunda öğrenim görmekte olan 4. sınıf öğrencileri ile 2014-2015 eğitim- öğretim yılı güz döneminde altı haftalık bir uygulama yapılmıştır. Öğrencilerin 4. sınıf sosyal bilgiler dersi kapsamında görsel veya sözel öğrenme stilini destekleyecek şekilde öğretim planlanmış ve öğretmenin anlatım yöntemine ek görsel veya sözel çoklu ortam öğeleri kullanılmıştır. Öğrencilerin “Sözel veya Görsel Baskın Öğrenme Stilini Belirleme Ölçeği” kullanılarak görsel veya sözel öğrenme düzeyleri belirlenmiş, bu düzeylerin öğrencilerin akademik başarılarına olan etkisi ise “Sosyal Bilgiler Dersi Yaşadığımız Yer Ünitesi Akademik Başarı Testi” ile incelenmiştir. Bulgular, görsel veya sözel baskın öğrenme stiline göre düzenlenen öğretimin öğrencilerin akademik başarıları üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu göstermiştir. Bu anlamlı farklılığın baskın öğrenme stili görsel olan deney grubu ile baskın öğrenme stili görsel olan kontrol grubu arasında deney grubu lehine; baskın öğrenme stili sözel olan deney grubu ile baskın öğrenme stili sözel olan kontrol grubu arasında kontrol grubu lehine olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akın, E. (2015). Çoklu ortam uygulamalarına dayalı öğretimin 6. sınıf öğrencilerinin anlama becerilerine ve Türkçe dersi tutumlarına etkisi-Muş ili örneği (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi.
  • Arabacı, İ. B. ve Polat, M. (2013). Dijital yerliler, dijital göçmenler ve sınıf yönetimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (47), 11-20.
  • Aslan, A. ve Atıcı, B. (2016). Öğrenme Stillerine uygun sanal öğrenme çevrelerinin öğrenci başarısına etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1), 359-373. https://doi.org/10.17556/jef.57389
  • Akgün, Ö. E., Küçük, Ş., Çukurbaşı, B. ve Tonbuloğlu, İ. (2014). Sözel veya görsel baskın öğrenme stilini belirleme ölçeği türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1), 277-297.
  • Bayburt, B. ve Figen, E. (2021). Teknoloji ve sanayideki gelişmelerin yansıması olarak eğitim 4.0. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 16 (2), 137-154. https://doi.org/10.54860/beyder.1010372
  • Bennett, S., Maton, K. ve Kervin, L. (2008). The “digital natives“debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39 (5), 775-786.
  • Bilasa, P. (2013). Öğrenme stilleri ve stil odaklı öğretim tasarımı. S. Büyükalan Filiz (Ed.), Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları, (206-233) içinde. Pegem Akademi.
  • Childers, T. L., Houston, M. J. ve Heckler, S. E. (1985). Measurement of individual differences in visual versus verbal information process. Journal of Consumer Research, 12, 125-134.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale. Lawrance Erlbaum Associates, NJ.
  • Çiftçi, S., Sağlam, A. ve Yayla, A. (2021). 21. yüzyıl becerileri bağlamında öğrenci, öğretmen ve eğitim ortamları. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 718-734. https://doi.org/10.29000/rumelide.995863
  • Çoruk, H. ve Çakır, R. (2017). Çoklu ortam kullanımının ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarına ve kaygılarına etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 8 (1), 1-27. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.286655
  • Çukurbaşı, B. ve Kıyıcı, M. (2018). Öğretmen adaylarının öğretimde internet teknolojilerini kullanmaya yönelik tercihlerindeki değişimin incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 26 (3), 765-776. https://doi.org/10.24106/kefdergi.413325
  • Dağhan, G., ve Akkoyunlu, B. (2016). Bilgisayar destekli eğitimden FATİH projesine. A. İşman, H. F. Odabaşı, ve B. Akkoyunlu (Ed.), Eğitim Teknolojileri Okumaları 2016, 89-105.
  • Dunn, R., Dunn, K. ve Price, G. E. (1996). Learning style inventory. KS, Price Systems, Lawrence.
  • Göksun, D. O. ve Kurt, A. A. (2016). 21. yüzyılda değişen öğreten becerileri. A. İşman, H. F. Odabaşı, ve B. Akkoyunlu (Ed.), Eğitim Teknolojileri Okumaları 2016, 1-18.
  • Grasha, A. F. (1996). Teaching with style. Cincinnati: University of Cincinnati / Alliance Publishers.
  • Honey, P., ve Mumford, A. (2006). The Learning Styles Helper's guide. Peter Honey Publications.
  • İnanç, B. Y., Bilgin, M. ve Atıcı, M. (2004). Gelişim psikolojisi: Çocuk ve ergen gelişim. Nobel Kitabevi.
  • Kaf Hasırcı, Ö. (2005). Görsel öğrenme stillerine göre düzenlenen öğretimin akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (2), 299-314.
  • Kehoe, J. (1995). Basic item analysis for multiple-choice tests. Practical Assessment, Research &Evaluation, 4(10), 1-3. http://PAREonline.net/getvn.asp?v=4&n=10
  • Kolb, D. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, Prentice Hall.
  • Köksal Akyol, A. (2002). Gelişim ve Öğrenme (Ed. Ayten Ulusoy). Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563–575.
  • Lei, J. (2009). Digital natives as preservice teachers: what technology preparation is needed? Journal Of Computing in Teacher Education, 25 (3).
  • MEB. (2015). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Yayınları.
  • Önder, F. (2006). Fizik eğitiminde öğrenme stillerine dayalı öğretim yöntemlerinin öğrenci başarısı üzerindeki etkileri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Öngöz, S. (2016). Dijital ders kitabı: Yapısı ve unsurları. A. İşman, H. F. Odabaşı, ve B. Akkoyunlu (Ed.), Eğitim Teknolojileri Okumaları 2016, 155-172.
  • Pallapu, P. (2007). Effects of visual and verbal learning styles on learning. Institute for Learning Styles Journal, 1(1), 34-39.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On The Horizon, 9(5), 1-6.
  • Rikhye, R., Cook, S, ve Berge, Z. L. (2009). “Digital natives vs. digital immigrants: Myth or reality?”. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 6 (2), 3-10.
  • Sutherland, P. (1992). Cognitive development today. Paul Chapman Publishing Ltd.
  • Taylor, G.R. (2002). Using human learning strategies in the classroom. The Scarecrow Press, Inc.
  • Ünalan, D. ve Yıldırım, O. (2020). Dijital yerlilerin sosyotelizm (phubbing) eğilimlerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(1), 276-297.
  • Veznedaroğlu, R. L. ve Özgür, A. O. (2005). Öğrenme stilleri: Tanımlamalar, modeller ve işlevleri. İlköğretim – Online, 4 (2), 1-16.
  • Williams, J. (2010). Reading comprehension, learning styles, and seventh grade students. (Order No. 3397106) ProQuest Dissertations and Theses, 147, Liberty University.
  • Yurtseven, R. (2010). 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki akademik başarıları ile öğrenme stilleri arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.

The Effects of The Teaching Methods Prepared for The Visual or Verbal Learning Styles on Academic Success

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 216 - 251, 15.07.2022
https://doi.org/10.29250/sead.1109364

Öz

This research was carried out with the aim of determining the effect of instruction on the academic success of the students, which is organized according to visual or verbal learning style. The study was conducted with pretest-posttest control group. The study group was determined by using the criterion sampling from purposive sampling methods within the scope of the research, a six-week practice was conducted with the 4th grade students studying in three public schools in the fall semester of the 2014-2015 academic year. Instruction was planned in a way to support the visual or verbal learning style of the students within the scope of the 4th grade social studies course, and visual or verbal multimedia elements were used in addition to the teacher's lecture method. The learning styles of the students were determined using the "Verbal or Visual Basis Learning Style Determination Scale" within the scope of the study; the effect of verbal or visual learning styles on the academic achievement were determined by using the "Academic Achievement Test of Where We Live Unit of Social Sciences Course". The findings showed, it was seen that teaching organized according to the visual or verbal dominant learning style had a significant effect on academic achievement of the students. This significant difference was found to be favorable for the experimental group, where the dominant learning style was visual. The control group between the experimental group and the control group, in which the dominant learning style was verbal.

Kaynakça

  • Akın, E. (2015). Çoklu ortam uygulamalarına dayalı öğretimin 6. sınıf öğrencilerinin anlama becerilerine ve Türkçe dersi tutumlarına etkisi-Muş ili örneği (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi.
  • Arabacı, İ. B. ve Polat, M. (2013). Dijital yerliler, dijital göçmenler ve sınıf yönetimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (47), 11-20.
  • Aslan, A. ve Atıcı, B. (2016). Öğrenme Stillerine uygun sanal öğrenme çevrelerinin öğrenci başarısına etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1), 359-373. https://doi.org/10.17556/jef.57389
  • Akgün, Ö. E., Küçük, Ş., Çukurbaşı, B. ve Tonbuloğlu, İ. (2014). Sözel veya görsel baskın öğrenme stilini belirleme ölçeği türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1), 277-297.
  • Bayburt, B. ve Figen, E. (2021). Teknoloji ve sanayideki gelişmelerin yansıması olarak eğitim 4.0. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 16 (2), 137-154. https://doi.org/10.54860/beyder.1010372
  • Bennett, S., Maton, K. ve Kervin, L. (2008). The “digital natives“debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39 (5), 775-786.
  • Bilasa, P. (2013). Öğrenme stilleri ve stil odaklı öğretim tasarımı. S. Büyükalan Filiz (Ed.), Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları, (206-233) içinde. Pegem Akademi.
  • Childers, T. L., Houston, M. J. ve Heckler, S. E. (1985). Measurement of individual differences in visual versus verbal information process. Journal of Consumer Research, 12, 125-134.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale. Lawrance Erlbaum Associates, NJ.
  • Çiftçi, S., Sağlam, A. ve Yayla, A. (2021). 21. yüzyıl becerileri bağlamında öğrenci, öğretmen ve eğitim ortamları. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 718-734. https://doi.org/10.29000/rumelide.995863
  • Çoruk, H. ve Çakır, R. (2017). Çoklu ortam kullanımının ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarına ve kaygılarına etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 8 (1), 1-27. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.286655
  • Çukurbaşı, B. ve Kıyıcı, M. (2018). Öğretmen adaylarının öğretimde internet teknolojilerini kullanmaya yönelik tercihlerindeki değişimin incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 26 (3), 765-776. https://doi.org/10.24106/kefdergi.413325
  • Dağhan, G., ve Akkoyunlu, B. (2016). Bilgisayar destekli eğitimden FATİH projesine. A. İşman, H. F. Odabaşı, ve B. Akkoyunlu (Ed.), Eğitim Teknolojileri Okumaları 2016, 89-105.
  • Dunn, R., Dunn, K. ve Price, G. E. (1996). Learning style inventory. KS, Price Systems, Lawrence.
  • Göksun, D. O. ve Kurt, A. A. (2016). 21. yüzyılda değişen öğreten becerileri. A. İşman, H. F. Odabaşı, ve B. Akkoyunlu (Ed.), Eğitim Teknolojileri Okumaları 2016, 1-18.
  • Grasha, A. F. (1996). Teaching with style. Cincinnati: University of Cincinnati / Alliance Publishers.
  • Honey, P., ve Mumford, A. (2006). The Learning Styles Helper's guide. Peter Honey Publications.
  • İnanç, B. Y., Bilgin, M. ve Atıcı, M. (2004). Gelişim psikolojisi: Çocuk ve ergen gelişim. Nobel Kitabevi.
  • Kaf Hasırcı, Ö. (2005). Görsel öğrenme stillerine göre düzenlenen öğretimin akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (2), 299-314.
  • Kehoe, J. (1995). Basic item analysis for multiple-choice tests. Practical Assessment, Research &Evaluation, 4(10), 1-3. http://PAREonline.net/getvn.asp?v=4&n=10
  • Kolb, D. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, Prentice Hall.
  • Köksal Akyol, A. (2002). Gelişim ve Öğrenme (Ed. Ayten Ulusoy). Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563–575.
  • Lei, J. (2009). Digital natives as preservice teachers: what technology preparation is needed? Journal Of Computing in Teacher Education, 25 (3).
  • MEB. (2015). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Yayınları.
  • Önder, F. (2006). Fizik eğitiminde öğrenme stillerine dayalı öğretim yöntemlerinin öğrenci başarısı üzerindeki etkileri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Öngöz, S. (2016). Dijital ders kitabı: Yapısı ve unsurları. A. İşman, H. F. Odabaşı, ve B. Akkoyunlu (Ed.), Eğitim Teknolojileri Okumaları 2016, 155-172.
  • Pallapu, P. (2007). Effects of visual and verbal learning styles on learning. Institute for Learning Styles Journal, 1(1), 34-39.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On The Horizon, 9(5), 1-6.
  • Rikhye, R., Cook, S, ve Berge, Z. L. (2009). “Digital natives vs. digital immigrants: Myth or reality?”. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 6 (2), 3-10.
  • Sutherland, P. (1992). Cognitive development today. Paul Chapman Publishing Ltd.
  • Taylor, G.R. (2002). Using human learning strategies in the classroom. The Scarecrow Press, Inc.
  • Ünalan, D. ve Yıldırım, O. (2020). Dijital yerlilerin sosyotelizm (phubbing) eğilimlerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(1), 276-297.
  • Veznedaroğlu, R. L. ve Özgür, A. O. (2005). Öğrenme stilleri: Tanımlamalar, modeller ve işlevleri. İlköğretim – Online, 4 (2), 1-16.
  • Williams, J. (2010). Reading comprehension, learning styles, and seventh grade students. (Order No. 3397106) ProQuest Dissertations and Theses, 147, Liberty University.
  • Yurtseven, R. (2010). 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki akademik başarıları ile öğrenme stilleri arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esma Çukurbaşı Çalışır 0000-0002-4951-0728

Yüksel Arıkan 0000-0002-7151-5381

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 26 Nisan 2022
Kabul Tarihi 2 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çukurbaşı Çalışır, E., & Arıkan, Y. (2022). The Effects of The Teaching Methods Prepared for The Visual or Verbal Learning Styles on Academic Success. The Journal of Limitless Education and Research, 7(2), 216-251. https://doi.org/10.29250/sead.1109364

29844

17775


Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.