BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 2, - , 01.02.2013
https://doi.org/10.7816/sed-01-02-08

Öz

Vocational music training is a systematic process which is intended to be applied to make some changes over an individual’s musical attitude, his/her ideas, his/her recognition of life and experiencing it. This process is a period of musical hearing training, instrument training, voice training and theory of music training. One of the main tasks of a music teacher is to form a general musical taste of a society, to develop and change it. It is quite significant that a music teacher who is in a state of a vocational music training instructor should be able to dominate his/her instrument as well as other branches of music. Instrument training - highly hard and needing to be followed – is a stiff training that can be conducted in a good harmony and collaboration by both a teacher and a student. For being able to teach the instrument and to sound nice and harmonious voice out of it, presenting a view towards the basic problems of instrument training that is applied over the students in faculties of education formes the main objective of this research. In this research –a descriptive one–literature has been scanned and books, articles, symposium notifications that are related to research subject have been analyzed. In the institutions that provide vocational music training, as a result of some problems-such as the inadequacy of individual course hours and the situation in which a lecture is studied with more than one student in an course hour, and incapability of allocating necessary time for students-instrument competence level decreases and domination of an instrument cannot be formed sufficiently. Average age of the students who begin to play any instrument in the instutitons where general music training is provided until the period in which GSLs begin to give education is 20, the lack of teaching staff, the problems faced during the admissiof of students, teaching programme cannot be applied well enough; in consequence of all these matters, qualification problems in instrument training demonstrate themselves in different dimensions. In this sense, instrument training problems that are faced in vocational music training increasingly continue. Key Words: Music, Vocational Music Training, Instrument Training, GSL.

Kaynakça

  • Alakuş, A. O. (2002). İlköğretim Okulları 6. Sınıf Resim-İş Dersi Öğretim Programındaki Grafik Tasarımı Konularının Çok Alanlı Sanat Eğitimi Yöntemiyle ve Bu Yönteme Uygun Düzenlenmiş Ortamda Uygulanması. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Albuz, A. (2001). Viyola Öğretiminde Geleneksel Türk Müziği Ses Sistemine İlişkin Dizilerin Kullanımı ve Bu Sistem Kaynaklı Çokseslilik Yaklaşımları, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Ayhan, A. (2012), Sosyal Ağların Kuşattığı Bir Dünyada Çalgı Eğitiminde Eğitsel Videonun Kullanımının Önemi. e-Journal of New World Sciences Academy, 5 (8), 171-178.
  • Çilden, Ş. (2006). Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sürecinde Çalgı Eğitiminin Nitelik Sorunlarının İrdelenmesi. Ulusal Müzik Sempozyumu Bildirisi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Etike, S. (1995). Sanat Eğitimi Yazıları, Ankara: Yüksel Matbaası.
  • Jelen, B. (2013), Türkiye’de Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sürecinde Piyano Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar. Rast Müzikoloji Dergisi, 1 (1), 258-285.
  • Kararoğlu, İ. (2008). Çalgı Eğitimi ve Sistematiğin Önemi. http://udinevres.blogspot.com/2008/10/alg-eitimi-ve-sistematiin-nemiibrahim.html, 08/08/2013.
  • Kasap, B. T. (2005), İşlevsel Piyano Becerilerinin Müzik Öğretmenleri İçin Önemi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (1), 149-154.
  • Kılıç, A. ve Seven S. (2011). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme, Ankara: Pegem Akademi.
  • Kılıç, I. ve Yazıcı T. (2012), Study of Job Satisfaction and Professional Exhaustion of Music Teachers in Fine Arts and Sport High Schools in Terms of Some Variables. e-Journal of New World Sciences Academy, 7 (2), 182-198.
  • Mercin, L. ve Alakuş A. O. (2007), Birey ve Toplum İçin Sanat Eğitiminin Gerekliliği. 11. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (9), (2007), 14-20.
  • MEB, Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Müziğe Giriş Dersi Öğretim Programı, (2006).
  • Özmenteş, S. (2005), Müzik Eğitiminin Boyutları ve Çalgı Eğitimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (9), 89-95.
  • Özmenteş, S. (2008), Çalgı Eğitiminde Öndüzenlemeli Öğrenme Taktikleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (16), 157-175.
  • Sever, G. (2006). Erken Keman Eğitimi Veren Öğretmenlerin (5-7 Yaş) Başlangıç Düzeyinde Sık Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Sönmez, V. (2005). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sun, M. (1969). Türkiye’nin Kültür-Müzik-Tiyatro Sorunları, Ankara: Kültür Yayınları.
  • Sungurtekin, K. M. (2002), Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Bölümlerindeki Piyano Eğitiminde Çağdaş Türk Piyano Müziği Eserlerinin Yeri. G. Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (3), 59-68.
  • Şen, Ü. S. (2005), Sanat Eğitiminde Bilimsel Araştırma Yöntemlerinin Kullanılması. Journal of Graduate School of Social Sciences, 5 (1), 343-344.
  • Şendurur, Y. (2001), Keman Eğitiminde Etkili Öğrenme-Öğretme Yöntemleri. G. Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (3), 145-155.
  • Tarman, S. (2010). Müzik Eğitiminin Temelleri, Ankara: Sözkesen Matbaası.
  • Türkmen, U. (2010). Çocuğun Bireysel Toplumsal ve Kültürel Gelişiminde Amatör Müzik Eğitiminin Yeri Problemleri ve Çözüm Önerileri. İlköğretim online, 9 (3), 960-970.
  • Uçan, A. (1997). Müzik Eğitimi (Temel Kavramlar-ilkeler Yaklaşımlar). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uslu, M. (1996). Türkiye’de Çalgı Eğitiminin Yaygınlaştırılmasında ve Geliştirilmesinde AGSL Müzik Bölümlerinin Önemi, 1. Ulusal AGSL Müzik Bölümleri Sempozyum Bildirisi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü, Bursa.
  • Uslu, M. (2012). Nitelikli Keman Eğitimine Yönelik Yaklaşımlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1 (4), 1-11.
  • Uslu, M. (2013). Eğitim Fakültelerinde Uygulanan Bireysel Çalgı Eğitimi(Keman)Ders Programlarının Yürütülmesine Yönelik Eğitimci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 47-57.
  • Uyan, Z. D. (2013), Özengen Müzik Eğitimi Alma Durumu ile Okula Yönelik Tutum Arasındaki İlişkiler. e-Journal of New World Sciences Academy, 8 (2), 252- 268.
  • Yazıcı, T. (2009). İlköğretim Müzik Dersinin Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunların, Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi (Trabzon İli Örneği). Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi

MÜZİK EĞİTİMİNDE ÇALGI EĞİTİMİ SORUNLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 2, - , 01.02.2013
https://doi.org/10.7816/sed-01-02-08

Öz

Genel müzik eğitimi, bireyin müziksel davranışlarında, fikirlerinde, hayatı tanıyıp yaşamasında değişiklik oluşturmaya yönelik uygulanan sistematik bir süreçtir. Bu süreç bir kaç açıdan gerçekleşir. Bunlar; müziksel işitme eğitimi, çalgı eğitimi, ses eğitimi, müzik teorisi eğitimi gibi sıralanabilir. Çalgı eğitimi oldukça zorlu ve takip edilmesi gereken, gerek öğretmen gerekse öğrenci tarafından birlikte, uyum ve işbirliği içerisinde yürütülebilecek zorlu bir eğitimdir. Çalgıdan güzel ve uyumlu sesler çıkarabilmek ve öğrencinin çalgıyı öğrenebilecek ve mesleki yaşamında da öğretebilecek duruma gelmesi için eğitim fakültelerinde öğrencilere uygulanan eğitimin temel sorunlarına bir bakış sunmak bu araştırmanın temel amacını oluşturmaktadır. Betimsel bir araştırma olan bu araştırmada, literatür taraması yapılmış, araştırma konusu ile ilgili kitaplar, makaleler, sempozyum bildirileri, yayınlar, tezler incelenmiştir. Toplumun genel müziksel beğenisini oluşturmak, geliştirmek ve değiştirmek müzik öğretmeninin temel görevlerinden birisidir. Genel müzik eğitiminin öğreticisi durumunda olan müzik öğretmenlerinin müziğin diğer alanları olan ses eğitimi, müziksel işitme eğitimi, müzik beğenisi eğitimi, yaratıcılık eğitimine olduğu kadar çalgısına da hakim olabilme becerisi bu bağlamda oldukça önem taşımaktadır. Genel müzik eğitimi veren kurumlarda gerek bireysel ders saatlerinin azlığı, gerekse dersin bir ders saati diliminde birden fazla öğrenciyle ders yapılması, çalgı eğitiminde öğrencilerin motivasyon eksiklikleri, çalgı öğrenmeye ayırdıkları süre azlığı, oturuş, duruş pozisyonlarındaki hata ve yanlışlar, öğretmenler tarafından gereken zamanın öğrenciye ayrılamaması gibi sorunlar sonucunda, çalgı yeterliliği düzeyi düşmekte, öğrencide çalgı hakimiyeti yeterince oluşamamaktadır. GSL’lerin eğitim vermeye başladığı döneme kadar genel müzik eğitimi müzik eğitimi bölümlerinde çalgıya başlama yaşı genel olarak 20’li yaşları kapsamaktaydı. Oysa 20 yaş, çalgı eğitimine başlamak için çok geçtir. Ancak GSL’lerdeki öğretmen eksiklikleri, öğrenci alımlarında karşılaşılan sorunlar, programın yeterince uygulanamaması, öğretmen alımlarının il milli eğitim müdürlüklerine bırakılması gibi sorunlar sonucunda ise çalgı eğitimindeki nitelik sorunları farklı boyutlarda kendisini göstermektedir. Dolayısıyla, genel müzik eğitiminde çalgı eğitimi sorunları azalma göstermek yerine artarak devam etmektedir. Anahtar Kelimeler: Müzik, Genel Müzik Eğitimi, Çalgı Eğitimi, GSL

Kaynakça

  • Alakuş, A. O. (2002). İlköğretim Okulları 6. Sınıf Resim-İş Dersi Öğretim Programındaki Grafik Tasarımı Konularının Çok Alanlı Sanat Eğitimi Yöntemiyle ve Bu Yönteme Uygun Düzenlenmiş Ortamda Uygulanması. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Albuz, A. (2001). Viyola Öğretiminde Geleneksel Türk Müziği Ses Sistemine İlişkin Dizilerin Kullanımı ve Bu Sistem Kaynaklı Çokseslilik Yaklaşımları, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Ayhan, A. (2012), Sosyal Ağların Kuşattığı Bir Dünyada Çalgı Eğitiminde Eğitsel Videonun Kullanımının Önemi. e-Journal of New World Sciences Academy, 5 (8), 171-178.
  • Çilden, Ş. (2006). Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sürecinde Çalgı Eğitiminin Nitelik Sorunlarının İrdelenmesi. Ulusal Müzik Sempozyumu Bildirisi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Etike, S. (1995). Sanat Eğitimi Yazıları, Ankara: Yüksel Matbaası.
  • Jelen, B. (2013), Türkiye’de Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sürecinde Piyano Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar. Rast Müzikoloji Dergisi, 1 (1), 258-285.
  • Kararoğlu, İ. (2008). Çalgı Eğitimi ve Sistematiğin Önemi. http://udinevres.blogspot.com/2008/10/alg-eitimi-ve-sistematiin-nemiibrahim.html, 08/08/2013.
  • Kasap, B. T. (2005), İşlevsel Piyano Becerilerinin Müzik Öğretmenleri İçin Önemi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (1), 149-154.
  • Kılıç, A. ve Seven S. (2011). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme, Ankara: Pegem Akademi.
  • Kılıç, I. ve Yazıcı T. (2012), Study of Job Satisfaction and Professional Exhaustion of Music Teachers in Fine Arts and Sport High Schools in Terms of Some Variables. e-Journal of New World Sciences Academy, 7 (2), 182-198.
  • Mercin, L. ve Alakuş A. O. (2007), Birey ve Toplum İçin Sanat Eğitiminin Gerekliliği. 11. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (9), (2007), 14-20.
  • MEB, Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Müziğe Giriş Dersi Öğretim Programı, (2006).
  • Özmenteş, S. (2005), Müzik Eğitiminin Boyutları ve Çalgı Eğitimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (9), 89-95.
  • Özmenteş, S. (2008), Çalgı Eğitiminde Öndüzenlemeli Öğrenme Taktikleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (16), 157-175.
  • Sever, G. (2006). Erken Keman Eğitimi Veren Öğretmenlerin (5-7 Yaş) Başlangıç Düzeyinde Sık Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Sönmez, V. (2005). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sun, M. (1969). Türkiye’nin Kültür-Müzik-Tiyatro Sorunları, Ankara: Kültür Yayınları.
  • Sungurtekin, K. M. (2002), Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Bölümlerindeki Piyano Eğitiminde Çağdaş Türk Piyano Müziği Eserlerinin Yeri. G. Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (3), 59-68.
  • Şen, Ü. S. (2005), Sanat Eğitiminde Bilimsel Araştırma Yöntemlerinin Kullanılması. Journal of Graduate School of Social Sciences, 5 (1), 343-344.
  • Şendurur, Y. (2001), Keman Eğitiminde Etkili Öğrenme-Öğretme Yöntemleri. G. Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (3), 145-155.
  • Tarman, S. (2010). Müzik Eğitiminin Temelleri, Ankara: Sözkesen Matbaası.
  • Türkmen, U. (2010). Çocuğun Bireysel Toplumsal ve Kültürel Gelişiminde Amatör Müzik Eğitiminin Yeri Problemleri ve Çözüm Önerileri. İlköğretim online, 9 (3), 960-970.
  • Uçan, A. (1997). Müzik Eğitimi (Temel Kavramlar-ilkeler Yaklaşımlar). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uslu, M. (1996). Türkiye’de Çalgı Eğitiminin Yaygınlaştırılmasında ve Geliştirilmesinde AGSL Müzik Bölümlerinin Önemi, 1. Ulusal AGSL Müzik Bölümleri Sempozyum Bildirisi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü, Bursa.
  • Uslu, M. (2012). Nitelikli Keman Eğitimine Yönelik Yaklaşımlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1 (4), 1-11.
  • Uslu, M. (2013). Eğitim Fakültelerinde Uygulanan Bireysel Çalgı Eğitimi(Keman)Ders Programlarının Yürütülmesine Yönelik Eğitimci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 47-57.
  • Uyan, Z. D. (2013), Özengen Müzik Eğitimi Alma Durumu ile Okula Yönelik Tutum Arasındaki İlişkiler. e-Journal of New World Sciences Academy, 8 (2), 252- 268.
  • Yazıcı, T. (2009). İlköğretim Müzik Dersinin Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunların, Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi (Trabzon İli Örneği). Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şefika Topalak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Topalak, Ş. (2013). MÜZİK EĞİTİMİNDE ÇALGI EĞİTİMİ SORUNLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Sanat Eğitimi Dergisi, 1(2). https://doi.org/10.7816/sed-01-02-08
AMA Topalak Ş. MÜZİK EĞİTİMİNDE ÇALGI EĞİTİMİ SORUNLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Sanat Eğitimi Dergisi. Şubat 2013;1(2). doi:10.7816/sed-01-02-08
Chicago Topalak, Şefika. “MÜZİK EĞİTİMİNDE ÇALGI EĞİTİMİ SORUNLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Sanat Eğitimi Dergisi 1, sy. 2 (Şubat 2013). https://doi.org/10.7816/sed-01-02-08.
EndNote Topalak Ş (01 Şubat 2013) MÜZİK EĞİTİMİNDE ÇALGI EĞİTİMİ SORUNLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Sanat Eğitimi Dergisi 1 2
IEEE Ş. Topalak, “MÜZİK EĞİTİMİNDE ÇALGI EĞİTİMİ SORUNLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”, Sanat Eğitimi Dergisi, c. 1, sy. 2, 2013, doi: 10.7816/sed-01-02-08.
ISNAD Topalak, Şefika. “MÜZİK EĞİTİMİNDE ÇALGI EĞİTİMİ SORUNLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Sanat Eğitimi Dergisi 1/2 (Şubat 2013). https://doi.org/10.7816/sed-01-02-08.
JAMA Topalak Ş. MÜZİK EĞİTİMİNDE ÇALGI EĞİTİMİ SORUNLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Sanat Eğitimi Dergisi. 2013;1. doi:10.7816/sed-01-02-08.
MLA Topalak, Şefika. “MÜZİK EĞİTİMİNDE ÇALGI EĞİTİMİ SORUNLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Sanat Eğitimi Dergisi, c. 1, sy. 2, 2013, doi:10.7816/sed-01-02-08.
Vancouver Topalak Ş. MÜZİK EĞİTİMİNDE ÇALGI EĞİTİMİ SORUNLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Sanat Eğitimi Dergisi. 2013;1(2).