ABSTRACT In this study, correlation analyses was applied to the scores of the lessons Music Theory-Hearing Education, Harmony-Counterpoint-Correpedition and İndividual İnstrument Education, which belong to those who have enrolled Music Education Branch of the Fine Arts Department of the Faculty of Education in the years 2000 and 2001. By the results of correlation analyses, the direction, the degree of the relations between these fields and significance of those relations were determined. The relationship between the achievements in the fields of music theory-hearing and instrument playing was tried to be made clear by means of these determinations. Consequently, it was observed that there was a positive correlation between two fields, which is at a statistically significant level. Keywords: Music theory, Musical Hearing Education, Instrument Education, Correlation
Music theory Musical Hearing Education Instrument Education Correlation
ÖZET Bu araştırmada, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı’na 2000 ve 2001 yılında giren öğrencilerin Müzik Teorisi ve İşitme Eğitimi Dersi ile bu dersin devamı niteliğindeki Armoni-Kontrpuan-Eşlikleme Dersi notlarıyla Bireysel Çalgı Eğitimi Dersi notlarına korelasyon analizi uygulanmıştır. Uygulanan analiz sonucunda bu alanlar arasındaki ilişkilerin yönleri, düzeyleri ve ne derece anlamlı oldukları saptanmıştır. Bu bulgular yardımıyla, müzik teorisi ve işitmedeki başarıyla çalgı alanındaki başarı arasındaki ilişki durumu ortaya konulmaya çalışılmıştır. Sonuçta, alanlar arsında pozitif yönlü ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkinin var olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Müzik teorisi, İşitme Eğitimi, Çalgı Eğitimi, Korelasyon
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 1 |