Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de okul yöneticilerinin seçilmesi ve görevlendirilmesine ilişkin okul içi görüşleri; 2021 ve 1 Mart 2024 tarihli yönetmelik değişiklikleri bağlamında incelemektir. Nitel araştırma yöntemi ve temel nitel araştırma deseniyle yürütülen çalışmada, farklı eğitim kademelerinde görev yapan öğretmen ve yöneticilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiş, veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Analizler sonucunda altı tema belirlenmiştir: (1) yöneticiliğe geçiş motivasyonları, (2) öğretmenlik ve yöneticilik rollerinin karşılaştırılması, (3) yöneticilerin seçilme-görevlendirilme süreçlerine ilişkin genel algılar, (4) 2021 yönetmeliğine yönelik değerlendirmeler, (5) 2024 yönetmeliğine yönelik değerlendirmeler ve (6) yönetmeliklere ilişkin öneriler. Bulgular, katılımcıların yönetmelikleri çoğunlukla bireysel deneyim ve pozisyonları ekseninde yorumladıklarını göstermektedir. Özellikle akademik kriterlerin (yüksek lisans, doktora, bilimsel yayın) puanlamadan çıkarılması bazı katılımcılar tarafından profesyonelleşme ve akademik yeterlikten uzaklaşma olarak görülürken, bazıları bu durumu pragmatik ve okul içi deneyimi önceleyen bir yaklaşım olarak değerlendirmiştir. Bu durum, yöneticiliğin yalnızca teknik-idari bir görev değil, aynı zamanda eğitim liderliğinin niteliğini belirleyen politik bir alan olduğunu ortaya koymaktadır. Araştırma, yöneticilik atamalarında portfolyo temelli değerlendirme, liderlik sertifikasyon programları ve ölçülebilir yeterlik temelli modeller geliştirilmesi gerekliliğine işaret etmektedir. Sonuçlar, sürecin yalnızca bürokratik ölçütlere dayalı olmaktan çıkarılarak liyakat, şeffaflık, katılımcılık ve akademik yeterliği bütüncül biçimde gözeten bir yapıya kavuşturulması gerektiğini göstermektedir.
Okul yöneticiliği Yönetici seçme ve görevlendirme Yönetmelik değişiklikleri Liyakat Şeffaflık Meslekleşme Diploma odaklılık.
The aim of this study is to examine in-school perspectives on the selection and appointment of school administrators in Türkiye, within the context of the 2021 and 1 March 2024 amendments to the Regulation on the Appointment of Administrators in Educational Institutions. The research was conducted using qualitative research method and a basic qualitative design. Semi-structured interviews were conducted with teachers and administrators working at different educational levels, and the data were analyzed through content analysis. The analysis revealed six themes: (1) motivations for transitioning to administration, (2) comparisons between teaching and administrative roles, (3) general perceptions of the selection and appointment process, (4) perspectives on the 2021 regulation, (5) perspectives on the 2024 regulation, and (6) suggestions regarding the regulations. The findings indicate that participants tended to interpret the regulations based on their personal experiences and professional positions. In particular, the removal of academic criteria (master's degree, doctorate, scientific publication) from the scoring system was interpreted by some participants as a sign of deprofessionalization and declining academic competence, whereas others viewed this change as a pragmatic approach that prioritizes in-school experience. This reveals that administrator appointment is not merely a technical-bureaucratic procedure, but also a political mechanism shaping the quality of educational leadership. The study suggests the development of portfolio-based assessment systems, leadership certification programs, and measurable competency-based models for administrator recruitment. Overall, the results highlight the need to restructure the appointment process beyond bureaucratic indicators towards a more holistic model grounded in merit, transparency, participation, and academic qualification.
School leadership Principal selection and appointment Regulation changes Merit Transparency Professionalization Credentialism
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Yönetimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 3 Ekim 2025 |
| Kabul Tarihi | 10 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 2 |