Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokulda Eğitim Alan Sığınmacılara Yönelik Uygulanan Eğitim Politikaları Hakkında Öğretmen Adaylarının Görüşleri

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 39 - 53, 31.12.2023
https://doi.org/10.58667/sedder.1319969

Öz

Ülkemize farklı gerekçelerle farklı ülkelerden sığınmacılar gelmektedir. Bu göç dalgasına yol açan birçok etmen bulunmakla birlikte en önemlilerinin iç savaş, siyasi problemler ve ekonomik sorunlar olduğu bilinmektedir. Bu kapsamda 2011 yılında Suriye’de başlayan iç savaşla birlikte Suriye'den ülkemize birçok sığınmacı çocuk gelmiştir. Gelen çocukların iletişim kuramamaları öğrencilere ve öğretmenlere zorluklar yaşatabilmektedir. Bu zorlukların sebepleri öğrencilerin yeteri kadar Türkçe bilmemeleri, savaş kaynaklı göç etmiş olmaları ve bunlara bağlı olarak psikolojik ve akademik açıdan yetersiz kaldıkları düşünülmektedir. Süreçte yaşanan problemlerin tespit edilmesinde en önemli kaynak ise süreci uygulayan öğretmenlerdir. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı geleceğin öğretmenleri olacak olan öğretmen adaylarının sığınmacı öğrenciler için geliştirilen eğitim politikaları ve bu politikaların öğretimine yönelik görüşlerini belirtmektir. Nitel araştırma yöntemine göre desenlenen çalışmanın örneklemini Pamukkale Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 50 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından hazırlanan açık uçlu soru formları ile toplanmıştır. Formlar uygulama yapıldıktan sonra araştırmacılar tarafından içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmacılar tarafından oluşturulan kodlar bir araya getirilerek temalara ulaşılmıştır. Kod ve temalar tablolar şeklinde sunulmuştur. Araştırmanın bulgularına bakıldığında sınıf öğretmeni adaylarının görüşlerine göre sığınmacılara yönelik eğitim politikalarında yetersizlikler olduğu, sığınmacı öğrencilerin topluma, okula ve sınıfa uyumunu kolaylaştıracak ve kültürümüze daha iyi uyum sağlayacak politikaların geliştirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Akkaya, D. (2021). Göçmen öğrencilerin eğitim gereksinimlerinin paydaş görüşler doğrultusunda belirlenmesi (Tez No. 697272) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi
  • Akpınar, T. (2017). Türkiye’deki Suriyeli mülteci çocukların ve kadınların sosyal politika bağlamında yaşadıkları sorunlar, Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 03(03), 16-29.
  • Aydeniz, S. & Sarıkaya, B. (2021). Göçmen çocukların eğitiminde yaşanan sorunlar ve çözüm önerilerine ilişkin öğretmen görüşleri, Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 385-404.
  • Aytaçlı, B.(2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bir bakış, ADÜ Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi,3(1), 1-9. Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1),231-274.
  • Başterzi, D. A. (2017). Mülteci, sığınmacı ve göçmen kadınların ruh sağlığı, Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 9(4), 379-387.
  • Ciğer, M. İ. (2016). Uluslararası hukuka uygun geçici koruma rejiminin unsurları üzerine, Göç Araştırmaları Dergisi, 2(3), 62-92.
  • Çoban Sural, Ü., & Yıldırım, T. (2017). Göçmen çocuklara Türkçe eğitimi veren öğretmenlerin aldıkları hizmet içi eğitimin değerlendirilmesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(4), 996-1009.
  • Duruel, M. (2016). Suriyeli sığınmacıların eğitim sorunu. Atatürk University Journal of Economics & Administrative Sciences 30(5), 1399-1413.
  • Emiroğlu, E. S. (2018). Suriyeli sığınmacı çocukların eğitimi ve sorunları. (Tez No. 532782) [Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi
  • Ereş, F. (2015). Türkiye’de göçmen eğitimi sorunsalı ve göçmen eğitiminde farklılığın yönetimi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 17-30.
  • Erbaş, Y. H. (2019) Çokkültürlü eğitimin boyutları: Türkiye’de çokkültürlü eğitim konusunda lisansüstü öğrencilerin pedagojik uygulama bilgisi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 27, 142-181.
  • GİB (2022). Göç İdaresi Başkanlığı-İstatistikler, https://www.goc.gov.tr/.
  • Gül, S. S., & Türkmen, E. (2019). Türkiye’de eğitimin dışında kalan, hayallerin uzağına düşen suriyeli mülteci çocuk olmak. Uluslararası Çalışmalar Dergisi, 3(2), 114-131.
  • Halef, A., & Göçen, A. (2021). Suriyeli Öğrencilerin Okula Yönelik Tutumları. Journal of Global Sport and Education Research , 4(1) , 17-32.
  • Kağnıcı, D. Y. (2017). Suriyeli mülteci çocukların kültürel uyum sürecinde okul psikolojik danışmanlarına düşen rol ve sorumluluklar. İlköğretim Online, 16(4), 1768-1776.
  • Kara, K., & Bilge, S. (2017). Sığınmacı öğrencilerin eğitimi sürecinde yaşanan sorunlara ilişkin yönetici, öğretmen ve veli görüşleri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi/ASOS Journal,5(44), 236-250.
  • Kayman, F. (2021). Göçmen öğrencilerin uzaktan eğitim sürecinde Türkçe derslerinde yaşadıkları sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri, RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 0(25), 85-99.
  • Kardeş, S., & Akman, B. (2018). Suriyeli mültecilerin eğitimine yönelik öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 17(3), 1224-1237.
  • Mülteciler Derneği (2022). Projeler, https://multeciler.org.tr/projelerimiz/ adresinden 06.09.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Olur, B., & Oğuz, A. (2019). Qualification perception of prospective teachers on multicultural education: A need assessment. International Journal of Academic Research in Progressive Education And Development, 8(4), 165-184.
  • Özer, M. (2023). Geçici Koruma Altındaki Suriyeli Öğrencilerin İlk Okuma Yazma Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlara İlişkin Öğretmen Görüşleri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(98), 2136–2144.
  • Philips, J. (2011). Asylum seekers and refugees: what are the facts?, chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.aph.gov.au/binaries/library/pubs/bn/sp/asylumfacts.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Şimşek, D. (2018). Mülteci entegrasyonu, göç politikaları ve sosyal sınıf: Türkiye’ deki Suriyeli mülteciler örneği. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi,40(2),367-392.
  • Uzun, E. M., & Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Uzun, Z., & Özcan, E. (2017). Sosyoloji lisans öğrencilerinin Suriyeli sığınmacı ve mülteciler hakkındaki metaforik algıları. Journal of Human Siences, 14(3), 2925-2948.
  • Ültay E., Akyurt, H., & Ültay N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188-201.
  • Çeri, V., & Özer, Ü. (2018). Türkiye’deki bir sığınmacı kampında yaşayan bir grup çocuk ve ergende gözlenen duygusal ve davranışsal sorunlar. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 19 (4), 419-426.
  • Yavuz, Ö., & Mızrak, S. (2016). Acil durumlarda okul çağındaki çocukların eğitimi: Türkiye’deki Suriyeli mülteciler örneği. Göç Dergisi, 3(2), 175-199.
  • Yaylacı, F. G., Serpil, H., & Yaylacı, A. F. (2017). Paydaşların gözünden mülteci ve sığınmacılarda eğitim: Eskişehir örneği. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 22, 101-117.
  • Yenen, E. T., & Ulucan, P. (2020). Uzman görüşleri doğrultusunda Türkiye’de yaşayan mülteci çocukların sorunlarına yönelik çözüm önerileri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(1), 292-305.

Opinions of Teacher Candidates on the Educational Policies Applied to Refugees in Primary School in Turkey

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 39 - 53, 31.12.2023
https://doi.org/10.58667/sedder.1319969

Öz

Refugees from different countries come and continue to come to our country for different reasons. Although there are many factors that cause this wave of immigration from different countries, it is known that the most important ones are civil war, political problems and economic problems. In the current situation, it is known that the vast majority of asylum seekers come to our country from Syria. In this context, with the civil war that started in Syria in 2011, many refugee children came to our country from Syria. Many of the incoming children do not know Turkish, which can create problems for both students and teachers. It is thought that the reasons for these difficulties are that the students do not know enough Turkish, have migrated due to war, have completely changed their country and culture, and accordingly they are insufficient both psychologically and academically. Although these reasons have been researched a lot, the education policies developed are insufficient. The most important source in determining the problems experienced in the process is the teachers who apply the process. Since the teachers cannot communicate with the refugee students, the main source of the problem is the lack of communication. In this context, the aim of this research is to state the views of prospective teachers, who will be the teachers of the future, on the education policies developed for refugee students and the teaching of these policies. The sample of the study, which was designed according to the qualitative research method, consists of 50 primary school teacher candidates studying at Pamukkale University Classroom Teaching Department. The data of the research were collected with open-ended question forms prepared by the researchers. The questionnaires, which were finalized after receiving expert opinions, were subjected to content analysis by the researchers after the application. The codes created by the researchers were brought together to reach the themes. Code and themes are presented in the form of tables and tables are supported by quotations. Considering the findings of the study, it was concluded that there are inadequacies in the education policies for asylum seekers according to the opinions of the primary school teacher candidates, and it is necessary to develop policies that will facilitate the adaptation of refugee students to the society, school and classroom and better adapt to our culture.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Akkaya, D. (2021). Göçmen öğrencilerin eğitim gereksinimlerinin paydaş görüşler doğrultusunda belirlenmesi (Tez No. 697272) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi
  • Akpınar, T. (2017). Türkiye’deki Suriyeli mülteci çocukların ve kadınların sosyal politika bağlamında yaşadıkları sorunlar, Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 03(03), 16-29.
  • Aydeniz, S. & Sarıkaya, B. (2021). Göçmen çocukların eğitiminde yaşanan sorunlar ve çözüm önerilerine ilişkin öğretmen görüşleri, Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 385-404.
  • Aytaçlı, B.(2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bir bakış, ADÜ Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi,3(1), 1-9. Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1),231-274.
  • Başterzi, D. A. (2017). Mülteci, sığınmacı ve göçmen kadınların ruh sağlığı, Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 9(4), 379-387.
  • Ciğer, M. İ. (2016). Uluslararası hukuka uygun geçici koruma rejiminin unsurları üzerine, Göç Araştırmaları Dergisi, 2(3), 62-92.
  • Çoban Sural, Ü., & Yıldırım, T. (2017). Göçmen çocuklara Türkçe eğitimi veren öğretmenlerin aldıkları hizmet içi eğitimin değerlendirilmesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(4), 996-1009.
  • Duruel, M. (2016). Suriyeli sığınmacıların eğitim sorunu. Atatürk University Journal of Economics & Administrative Sciences 30(5), 1399-1413.
  • Emiroğlu, E. S. (2018). Suriyeli sığınmacı çocukların eğitimi ve sorunları. (Tez No. 532782) [Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi
  • Ereş, F. (2015). Türkiye’de göçmen eğitimi sorunsalı ve göçmen eğitiminde farklılığın yönetimi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 17-30.
  • Erbaş, Y. H. (2019) Çokkültürlü eğitimin boyutları: Türkiye’de çokkültürlü eğitim konusunda lisansüstü öğrencilerin pedagojik uygulama bilgisi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 27, 142-181.
  • GİB (2022). Göç İdaresi Başkanlığı-İstatistikler, https://www.goc.gov.tr/.
  • Gül, S. S., & Türkmen, E. (2019). Türkiye’de eğitimin dışında kalan, hayallerin uzağına düşen suriyeli mülteci çocuk olmak. Uluslararası Çalışmalar Dergisi, 3(2), 114-131.
  • Halef, A., & Göçen, A. (2021). Suriyeli Öğrencilerin Okula Yönelik Tutumları. Journal of Global Sport and Education Research , 4(1) , 17-32.
  • Kağnıcı, D. Y. (2017). Suriyeli mülteci çocukların kültürel uyum sürecinde okul psikolojik danışmanlarına düşen rol ve sorumluluklar. İlköğretim Online, 16(4), 1768-1776.
  • Kara, K., & Bilge, S. (2017). Sığınmacı öğrencilerin eğitimi sürecinde yaşanan sorunlara ilişkin yönetici, öğretmen ve veli görüşleri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi/ASOS Journal,5(44), 236-250.
  • Kayman, F. (2021). Göçmen öğrencilerin uzaktan eğitim sürecinde Türkçe derslerinde yaşadıkları sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri, RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 0(25), 85-99.
  • Kardeş, S., & Akman, B. (2018). Suriyeli mültecilerin eğitimine yönelik öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 17(3), 1224-1237.
  • Mülteciler Derneği (2022). Projeler, https://multeciler.org.tr/projelerimiz/ adresinden 06.09.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Olur, B., & Oğuz, A. (2019). Qualification perception of prospective teachers on multicultural education: A need assessment. International Journal of Academic Research in Progressive Education And Development, 8(4), 165-184.
  • Özer, M. (2023). Geçici Koruma Altındaki Suriyeli Öğrencilerin İlk Okuma Yazma Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlara İlişkin Öğretmen Görüşleri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(98), 2136–2144.
  • Philips, J. (2011). Asylum seekers and refugees: what are the facts?, chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.aph.gov.au/binaries/library/pubs/bn/sp/asylumfacts.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Şimşek, D. (2018). Mülteci entegrasyonu, göç politikaları ve sosyal sınıf: Türkiye’ deki Suriyeli mülteciler örneği. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi,40(2),367-392.
  • Uzun, E. M., & Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Uzun, Z., & Özcan, E. (2017). Sosyoloji lisans öğrencilerinin Suriyeli sığınmacı ve mülteciler hakkındaki metaforik algıları. Journal of Human Siences, 14(3), 2925-2948.
  • Ültay E., Akyurt, H., & Ültay N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188-201.
  • Çeri, V., & Özer, Ü. (2018). Türkiye’deki bir sığınmacı kampında yaşayan bir grup çocuk ve ergende gözlenen duygusal ve davranışsal sorunlar. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 19 (4), 419-426.
  • Yavuz, Ö., & Mızrak, S. (2016). Acil durumlarda okul çağındaki çocukların eğitimi: Türkiye’deki Suriyeli mülteciler örneği. Göç Dergisi, 3(2), 175-199.
  • Yaylacı, F. G., Serpil, H., & Yaylacı, A. F. (2017). Paydaşların gözünden mülteci ve sığınmacılarda eğitim: Eskişehir örneği. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 22, 101-117.
  • Yenen, E. T., & Ulucan, P. (2020). Uzman görüşleri doğrultusunda Türkiye’de yaşayan mülteci çocukların sorunlarına yönelik çözüm önerileri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(1), 292-305.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serpil Yolcu 0000-0002-0739-3789

İbrahim Halil Yurdakal 0000-0002-6333-5911

Proje Numarası -
Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yolcu, S., & Yurdakal, İ. H. (2023). İlkokulda Eğitim Alan Sığınmacılara Yönelik Uygulanan Eğitim Politikaları Hakkında Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Siirt Eğitim Dergisi, 3(2), 39-53. https://doi.org/10.58667/sedder.1319969