Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Bilgi ve İletişim Teknolojileri Kullanım Düzeylerinin Yaratıcı Kişilik Özelliklerine Etkisi

Yıl 2022, , 181 - 192, 29.12.2022
https://doi.org/10.55238/seder.1203029

Öz

Bu çalışmanın amacı, İstanbul Esenyurt ilçesinde görev yapan Beden Eğitimi Öğretmenlerinin bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) kullanım düzeylerinin yaratıcı kişilikleri üzerine etkisini belirlemek ve çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmamızın örneklemini İstanbul/Esenyurt ilçesinde 2022/2023 yılı içerisinde Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı devlet ve özel okullarında çalışan 97’si kadın, 103’ü erkek toplamda 200 beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplamak için araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu”, Günbatar (2014) tarafından oluşturulan “Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Tutum Ölçeği” ve Şahin ve Danışman (2017)’ın oluşturduğu “Yaratıcı Kişilik Özellikleri Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPPS 26 Windows paket programı kullanılarak One Way ANOVA testi, Tukey testi, bağımsız gruplar için t-testi uygulanılmış olup anlamlılık değeri p<0,05 olarak belirlenmiştir. Ayrıca, beden eğitimi öğretmenlerinin bilgi ve iletişim teknolojileri kullanım düzeylerinin yaratıcı kişilikleri üzerine etkisini incelemek amacıyla regresyon analizi yapılmıştır. Sonuç olarak, bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) ölçeğinde cinsiye değişkenine göre erkek beden eğitimi öğretmenlerinin lehine istatistiksel bir farklılık saptanırken, cinsiyet değişkeni ile yaratıcı kişilik özellikleri (YKÖ) ölçeği arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Medeni durum değişkeninde BİT ve YKÖ ölçekleri arasında bekar beden eğitimi öğretmenlerinin lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Araştırmaya katılan beden eğitimi öğretmenlerinin bilgi ve iletişim düzeylerinin yaratıcı kişilik özellikleri üzerinde düşük düzeyde ve pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Beden eğitimi öğretmenlerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumu arttıkça yaratıcı kişilik özelliklerinin de arttığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ata, B. (2008). Bilim ve Teknolojinin Sosyal Değişime Etkisi. Bilim Teknoloji ve Sosyal Değişme. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Beşkonak, İ. (2021). Antrenörlerin Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kullanım Düzeylerinin Yaratıcı Kişilikleri Üzerine Etkisi. Ardahan Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yükseklisans Tezi.
  • Celep, M. (2020) Okul öncesi özel eğitimde çalışan öğretmenlerin oyun öğretimine ilişkin öz yeterlikleri ve yaratıcı kişilik özelliklerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Esquivel, G. B. (1997). Teacher behaviors that foster creativity. Educational Psychology Review, 7(2), 185-202.
  • Günbatar, M. S. (2014). Bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik bir tutum ölçeği geliştirme çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 121-135
  • Gürsoy, F. (2001). Çocukta Yaratıcılığın Gelişimi, Ankara Üniversitesi Ev Ekonomisi Yüksek Okulu Anaokulu/Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Karasar, N. Bilimsel Araştırma Yöntemi. (24. Baskı). Ankara: Nobel Akademik. 2012.
  • Kaufman, J.C. ve Sternberg, R. (2010). Creativity. Change: The Magazine of Higher Learning, 39(4), 55-60.
  • Kesici, Ş., Şahin, İ. ve Aktürk, A. O. (2009). Analysis of cognitive learning strategies and compute attitudes, according to college students. Gender and Locus of Control, 25 (2), 529-534.
  • Kocacık, F. (2003). Bilgi Toplumu ve Türkiye. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 27(1), s1-10.
  • Koçak Usluel, Y., & Haşlaman , T. (2003). Öğretmenlerin Bilgisayar Kullanımına Karşılaştırmalı Bir Yaklaşım: Varolan ve Tercih Ettikleri Bilgisayar Kullanma Durumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (25), s204-213
  • Köse, S., Gencer, A. S., Gezer, K. (2007). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin bilgisayar ve internet kullanımına yönelik tutumları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1) 21, 44-54.
  • Özyılmaz, Ö. ve Gülbetekin, G.(2018). İlkokul Öğretmenlerinin Kişilik Özellikleri İle Mesleki Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, s231-246.
  • Pehlivan, N. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcılık Düzeyleri ile Yaratıcılığı Destekleme Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sakarya Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • Şahin, F. Danışman, Ş. (2017). Yaratıcı kişilik özellikleri ölçeği: güvenilirlik ve geçerlik çalışması. Karabük Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 7 Sayı 2, s.750-763.
  • Şahin, G. (2016). Öğretmenlerin Algıladıkları Okul Kültürü Ile Yaratıcı Kişilik ve Yaratıcı Çevre İlişkilerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Sak, U. (2014). Yaratıcılık Gelişimi ve Geliştirilmesi. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Senemoğlu, N. (1996). Yaratıcılık ve Öğretmen Nitelikleri. Yaratıcılık ve Eğitim Paneli.
  • Sezgin, E. (2004). Okul Öncesi Eğitime Devam Eden 5-6 Yaş Çocukların Yaratıcı Düşünmelerine Çeşitli Değişkenlerin Etkisi. Selçuk Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Tezci, E., Karaca, D. & Sezginsoy, B. (2008). The Study Of Reliabılıty And Validity Of Creative Materials. The Turkish Online Journal Of Educational Technology, 7(1), s4657
  • Upitis, R. (2014). Creativity; The State of the Domain. In Measuring What Matters, People for Education, Toronto.
  • Uyduran, M. (2018). Sınıf öğretmenlerinin bilişim teknolojilerini kullanım düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Gaziantep.
  • Yavuzer, H. S. (1994). Yaratıcılık. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Yenilmez, K. ve Yolcu, B. (2007). Öğretmen davranışlarının yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkısı. Sosyal Bilimler Dergisi, 18, s95-105.
  • Yılmaz, Ş., Ulucan, H. ve Pehlivan, S. (2010). Beden eğitimi öğretmenliği programında öğrenim gören öğrencilerin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), s105-118.

The Effect of Physical Education Teachers' Information and Communication Technologies Use Levels on Creative Personality Traits

Yıl 2022, , 181 - 192, 29.12.2022
https://doi.org/10.55238/seder.1203029

Öz

The aim of this study is to determine the effect of the information and communication technologies (ICT) usage levels of Physical Education Teachers working in Istanbul Esenyurt district on their creative personalities and to examine them in terms of various variables. Our sample consists of 200 physical education teachers, 97 female and 103 male, working in public and private schools affiliated with the Directorate of National Education in Istanbul/Esenyurt district in 2022/2023. To collect data for the study, the researcher used the "Personal Information Form," the "Information and Communication Technologies Attitude Scale" developed by Günbatar (2014), and the "Creative Personality Traits Scale" developed by Şahin and Danışman (2017). The One Way ANOVA test, Tukey test, and t-test for independent groups were used in the data analysis, and the significance value was set at p <0,05 using the SPPS 26 Windows package program. In addition, regression analysis was performed to investigate the impact of physical education teachers' use of information and communication technologies on their creative personalities. As a result, while the gender variable in the information and communication technologies (ICT) scale revealed a statistical difference in favor of male physical education teachers, there was no significant difference between the gender variable and the creative personality traits (YQL) scale. A significant difference in the marital status variable was found between the ICT and YQL scales in favor of single physical education teachers. The knowledge and communication levels of physical education teachers who participated in the study on their creative personality traits were found to have a low-level and statistically significant relationship. It has been discovered that as physical education teachers' attitudes toward information and communication technologies improve, so, too, do their creative personality traits.

Kaynakça

  • Ata, B. (2008). Bilim ve Teknolojinin Sosyal Değişime Etkisi. Bilim Teknoloji ve Sosyal Değişme. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Beşkonak, İ. (2021). Antrenörlerin Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kullanım Düzeylerinin Yaratıcı Kişilikleri Üzerine Etkisi. Ardahan Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yükseklisans Tezi.
  • Celep, M. (2020) Okul öncesi özel eğitimde çalışan öğretmenlerin oyun öğretimine ilişkin öz yeterlikleri ve yaratıcı kişilik özelliklerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Esquivel, G. B. (1997). Teacher behaviors that foster creativity. Educational Psychology Review, 7(2), 185-202.
  • Günbatar, M. S. (2014). Bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik bir tutum ölçeği geliştirme çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 121-135
  • Gürsoy, F. (2001). Çocukta Yaratıcılığın Gelişimi, Ankara Üniversitesi Ev Ekonomisi Yüksek Okulu Anaokulu/Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Karasar, N. Bilimsel Araştırma Yöntemi. (24. Baskı). Ankara: Nobel Akademik. 2012.
  • Kaufman, J.C. ve Sternberg, R. (2010). Creativity. Change: The Magazine of Higher Learning, 39(4), 55-60.
  • Kesici, Ş., Şahin, İ. ve Aktürk, A. O. (2009). Analysis of cognitive learning strategies and compute attitudes, according to college students. Gender and Locus of Control, 25 (2), 529-534.
  • Kocacık, F. (2003). Bilgi Toplumu ve Türkiye. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 27(1), s1-10.
  • Koçak Usluel, Y., & Haşlaman , T. (2003). Öğretmenlerin Bilgisayar Kullanımına Karşılaştırmalı Bir Yaklaşım: Varolan ve Tercih Ettikleri Bilgisayar Kullanma Durumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (25), s204-213
  • Köse, S., Gencer, A. S., Gezer, K. (2007). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin bilgisayar ve internet kullanımına yönelik tutumları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1) 21, 44-54.
  • Özyılmaz, Ö. ve Gülbetekin, G.(2018). İlkokul Öğretmenlerinin Kişilik Özellikleri İle Mesleki Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, s231-246.
  • Pehlivan, N. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcılık Düzeyleri ile Yaratıcılığı Destekleme Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sakarya Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • Şahin, F. Danışman, Ş. (2017). Yaratıcı kişilik özellikleri ölçeği: güvenilirlik ve geçerlik çalışması. Karabük Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 7 Sayı 2, s.750-763.
  • Şahin, G. (2016). Öğretmenlerin Algıladıkları Okul Kültürü Ile Yaratıcı Kişilik ve Yaratıcı Çevre İlişkilerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Sak, U. (2014). Yaratıcılık Gelişimi ve Geliştirilmesi. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Senemoğlu, N. (1996). Yaratıcılık ve Öğretmen Nitelikleri. Yaratıcılık ve Eğitim Paneli.
  • Sezgin, E. (2004). Okul Öncesi Eğitime Devam Eden 5-6 Yaş Çocukların Yaratıcı Düşünmelerine Çeşitli Değişkenlerin Etkisi. Selçuk Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Tezci, E., Karaca, D. & Sezginsoy, B. (2008). The Study Of Reliabılıty And Validity Of Creative Materials. The Turkish Online Journal Of Educational Technology, 7(1), s4657
  • Upitis, R. (2014). Creativity; The State of the Domain. In Measuring What Matters, People for Education, Toronto.
  • Uyduran, M. (2018). Sınıf öğretmenlerinin bilişim teknolojilerini kullanım düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Gaziantep.
  • Yavuzer, H. S. (1994). Yaratıcılık. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Yenilmez, K. ve Yolcu, B. (2007). Öğretmen davranışlarının yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkısı. Sosyal Bilimler Dergisi, 18, s95-105.
  • Yılmaz, Ş., Ulucan, H. ve Pehlivan, S. (2010). Beden eğitimi öğretmenliği programında öğrenim gören öğrencilerin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), s105-118.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makale
Yazarlar

İlknur Şimşek 0000-0001-7328-4567

Mehmet Mustafa Yorulmazlar 0000-0002-1051-0798

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Şimşek, İ., & Yorulmazlar, M. M. (2022). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Bilgi ve İletişim Teknolojileri Kullanım Düzeylerinin Yaratıcı Kişilik Özelliklerine Etkisi. Spor Eğitim Dergisi, 6(3), 181-192. https://doi.org/10.55238/seder.1203029

Spor Eğitim Dergisi (SEDER), aşağıdaki indeks/veritabanlarında listelenmektedir: