The aim of this study is to examine the postgraduate theses on the participation of primary and secondary school students in sports and their academic achievements in Turkey. In this research, quantitative and qualitative research designs were used together within the descriptive research approach. Within the scope of the research, all 50 postgraduate theses in the database of YÖK National Thesis Center examining participation in sports and academic success were examined. It was seen that the most thesis on the subject was made in 2019. Gazi University produced 18% of the theses on the subject. In the study, it was found that the rate of master's theses was 92%. When the postgraduate theses included in the research are examined in terms of content, it is seen that most studies only focus on the relationship between participation in sports and academic success. In some of the theses examined in this study, it was observed that in addition to academic success, some other psychosocial characteristics that sports have a positive effect on were also investigated. On the other hand, it is seen that there are very few studies investigating which type of sport affects which type of academic achievement, in what way and to what extent. As a result, we think that in addition to the studies examining sports and academic achievement, more specific and effective studies investigating which sportive activities affect which academic achievement type and in what way may be beneficial. It has been observed that the theses we have examined within the scope of the research are mostly made in big cities and there are very few studies at the doctoral level. We think that there is a need for the dissemination of postgraduate theses on the subject throughout the country and approaches to encourage more theses at the doctoral level.
Sports Participation Primary School Secondary School Academic Success.
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de ilk ve ortaöğretim öğrencilerinin spora katılımları ve akademik başarıları üzerine yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Bu araştırmada betimsel araştırma yaklaşımı içerisinde nicel ve nitel araştırma desenleri birlikte kullanılmıştır. Araştırma kapsamında YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanında yer alan spora katılım ve akademik başarıyı inceleyen 50 adet lisansüstü tezinin tamamı incelenmiştir. Konu ile ilgili en fazla tezin 2019 yılında yapıldığı görülmüştür. Gazi Üniversitesi konu ile ilgili tezlerin %18’ini üretmiştir. Çalışmada yüksek lisans tezlerinin oranının %92 olduğu bulunmuştur. Araştırmaya dahil edilen lisansüstü tezler içerik bakımından incelendiğinde çoğu çalışmanın sadece spora katılım ile akademik başarı arasındaki ilişkiye odaklandığı görülmektedir. Bu çalışmada incelenen bazı tezlerde ise spor yapmanın akademik başarıya ek olarak olumlu olarak etkilediği diğer bazı psikososyal özelliklerin de araştırıldığı görülmüştür. Buna karşılık sporun hangi türünün hangi tür akademik başarıya ne şekilde ve ne kadar etki ettiğini araştıran çalışmaların ise çok az sayıda olduğu görülmektedir. Sonuç olarak, spor yapma ve akademik başarıyı inceleyen çalışmalara ek olarak, hangi sportif etkinliklerin hangi akademik başarı tipine, ne şekilde etki ettiğini araştıran, daha spesifik ve etkin çalışmalar yapılmasının yararlı olabileceğini düşünmekteyiz. Araştırma kapsamında incelediğimiz tezlerin çoğunlukla büyük şehirlerde yapıldığı ve doktora düzeyince çok az çalışıldığı görülmektedir. Konu ile ilgili lisansüstü tezlerin tüm ülke çapında yaygınlaştırılması ve doktora düzeyinde daha fazla tez yapılmasını teşvik edici yaklaşımlara ihtiyaç olduğunu düşünmekteyiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 9 Mayıs 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Journal of Sports Education © 2017 by Ibrahim Erdemir is licensed under CC BY 4.0