Amaç: Bu çalışmada, beden eğitimi öğretmenleri ile pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının fiziksel aktivite ve algılanan fiziksel okuryazarlık düzeylerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmaya Kars ilinde görev yapan 116 beden eğitimi öğretmeni ve Kafkas Üniversitesi’nde öğrenim gören 274 öğretmen adayı olmak üzere toplam 390 katılımcı dâhil edilmiştir. Veriler, Fiziksel Aktivite Yeterliği Ölçeği (FAYÖ) ve Spor Okuryazarlığı Farkındalık Ölçeği (SOYFÖ) ile toplanmıştır. Ölçeklerin iç tutarlılık katsayıları yüksek bulunmuştur (FAYÖ α=0,947; SOYFÖ α=0,944). Katılımcılara ayrıca demografik bilgileri içeren kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Verilerin analizinde normallik testleri yapılmış; bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü ANOVA ile cinsiyet, yaş, medeni durum ve mesleki kıdem değişkenlerine göre farklılıklar incelenmiştir.
Bulgular: Katılımcıların fiziksel aktivite düzeyi ortalaması 3,97±0,62, spor okuryazarlık algısı ortalaması ise 4,33±0,70 olarak bulunmuştur. Cinsiyete göre anlamlı fark saptanmamıştır (p>0,05). Medeni duruma göre evli bireylerin hem fiziksel aktivite (x̄=4,19) hem de spor okuryazarlık algısı (x̄=4,55) bekârlardan (x̄=3,86; x̄=4,22) anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (p<0,05). Yaş değişkenine göre 32–37 yaş grubu (x̄=4,44; x̄=4,68) ile 44–49 yaş grubu (x̄=4,20; x̄=4,47) daha yüksek puanlara sahiptir (p<0,05). Mesleki kıdem açısından ise 16–20 yıl (x̄=4,33; x̄=4,67) ve 26 yıl üzeri deneyime sahip katılımcılar (x̄=4,36; x̄=4,84), 1–5 yıl deneyimi olanlara göre anlamlı düzeyde daha yüksek puanlar göstermiştir (p<0,05).
Sonuç: Araştırma bulguları, beden eğitimi öğretmenleri ve öğretmen adaylarının fiziksel aktivite ve spor okuryazarlık düzeylerinin medeni durum, yaş ve mesleki deneyim değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar gösterdiğini ortaya koymuştur.
Beden Eğitimi Öğretmeni Demografik Değişkenler Fiziksel Aktivite Fiziksel Okuryazarlık
Aim: The purpose of this study was to examine the physical activity levels and perceived physical literacy of physical education teachers and pre-service teachers receiving pedagogical formation training in relation to demographic variables.
Method: The study sample consisted of 390 participants, including 116 physical education teachers working in the province of Kars and 274 pre-service teachers enrolled in the pedagogical formation program at Kafkas University. Data were collected using the Physical Activity Competence Scale (PACS) and the Sports Literacy Awareness Scale (SLAS), both of which demonstrated high internal consistency (PACS α=0.947; SLAS α=0.944). In addition, a personal information form was administered to gather demographic data. Normality assumptions were tested, and independent samples t-tests as well as one-way ANOVA were applied to analyze differences across gender, age, marital status, and professional experience.
Results: The participants’ mean score for physical activity was 3.97±0.62, while the mean score for perceived sports literacy was 4.33±0.70. No statistically significant differences were found by gender (p>0.05). Regarding marital status, married participants reported significantly higher physical activity (M=4.19) and sports literacy levels (M=4.55) compared to single participants (M=3.86; M=4.22) (p<0.05). Age-related analyses indicated that participants aged 32–37 years (M=4.44; M=4.68) and 44–49 years (M=4.20; M=4.47) had significantly higher scores (p<0.05). Concerning professional experience, those with 16–20 years (M=4.33; M=4.67) and over 26 years (M=4.36; M=4.84) of service scored significantly higher than participants with 1–5 years of experience (p<0.05)
Conclusion: The findings revealed that the physical activity and sports literacy levels of physical education teachers and pre-service teachers differed significantly according to marital status, age, and professional experience.
Physical Activity Physical Literacy Physical Education Teacher Demographic Variables
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2025 |
| Kabul Tarihi | 23 Ekim 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 15 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: Advanced Online Publication |
Journal of Sports Education © 2017 by Ibrahim Erdemir is licensed under CC BY 4.0