The aim of this study is to compare the communication skills of students in different faculties. A total of 400 students, including 98 from Ondokuz Mayıs University Faculty of Engineering, 102 from the Faculty of Sports, 110 from the Faculty of Education and 90 from the Faculty of Theology, participated in the study. The participants, 214 were male and 186 were female. The students were evaluated with the Communication Skills Assessment Scale. T-test, one-way analysis of variance and LSD tests were used in statistical procedures.
The scores obtained from the Communication Skills Assessment Scale were 86.31 for males and 8.39 for females. There was a significant difference in communication skill scores according to gender (p <0.05). There was no significant difference between communication skill scores according to age category (p> 0.05). There is a significant difference in the comparison of communication skill scores according to faculties (p <0.001). This difference arises from the fact that the students of the Faculty of Engineering and the Faculty of Sports scored lower than the students of the Faculty of Education and Theology.
As a result, it was found that the communication skills of the students in different faculties were significantly different from each other and changed according to gender. The reason for this is thought to be due to the difference in the education field being numerical and verbal. If courses, in-class studies or extracurricular activities are developed or if studies in this direction are made more effective in faculties to develop communication skills, positive effects may occur on students' communication skills.
Bu çalışmanın amacı farklı fakültelerdeki öğrencilerin iletişim
becerilerinin karşılaştırılmasıdır. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Mühendislik
Fakültesinde öğrenim gören 98, Spor Fakültesi 102, Eğitim Fakültesi 110 ve
İlahiyat Fakültesi 90 olmak üzere toplam 400 öğrenci katılmıştır.
Katılımcıların 214’ü erkek 186’sı kadındır. Öğrenciler doldurduğu İletişim Becerilerini
Değerlendirme Ölçeği ile değerlendirilmiştir. İstatistiksel işlemlerde t-testi,
tek yönlü varyans analizi ve LSD testleri kullanılmıştır.
İletişim Becerisi Değerlendirme Ölçeğinden elde edilen
puanlar erkeklerde 86,31 ve kadınlarda 8,39’dir. Cinsiyete göre iletişim beceri puanlarında
farklılık anlamlı bulunmuştur (p<0,05).
Yaş kategorisine göre iletişim beceri puanları arasındaki farklılık
önemli bulunmamıştır (p>0,05). Fakültelere göre iletişim beceri puanlarının
karşılaştırılmasında anlamlı farklılık vardır (p<0,001). Bu farklılık Mühendislik Fakültesi ve Spor
Fakültesi öğrencilerinin eğitim ve İlahiyat Fakültesi öğrencilerine göre daha
düşük puan almasından kaynaklanmaktadır.
Sonuç olarak farklı fakültelerdeki öğrencilerin
iletişim becerilerinin birbirlerinden anlamlı derecede farklı olduğu ve
cinsiyete göre değiştiği tespit edilmiştir. Bunun nedeninin eğitim alanının
sayısal ve sözel olması yönündeki farklılıktan kaynaklandığı düşünülmektedir.
Fakültelerde iletişim becerileri geliştirmeye yönelik dersler, ders içi
çalışmalar veya ders dışı etkinlikler oluşturulursa ya da bu yöndeki çalışmalar
daha etkili hale getirilirse öğrencilerin iletişim becerileri üzerinde olumlu
etkiler ortaya çıkabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 3 |
Journal of Sports Education © 2017 by Ibrahim Erdemir is licensed under CC BY 4.0