In this study, it was examined whether the life satisfaction levels of physical education teachers influence their job satisfaction. 206 physical education teachers voluntarily participated in the study. A personal information form containing questions about the demographic characteristics and professional characteristics of the participants was used. Life Satisfaction Inventory was used to evaluate life satisfaction, and Minnesota Job Satisfaction Scale was used to evaluate job satisfaction. All statistical analyzes were made using SPSS version 18.0. Kurtosis and Skewness values were considered in determining whether the data were normally distributed or not. The frequency and percentage distributions of the data were determined. Simple linear regression analysis was used to determine the effect of life satisfaction on job satisfaction. When the research findings are interpreted; it was determined that the life satisfaction level of physical education teachers was 23.1% of the variance in the scores they got from the internal job satisfaction sub-dimension. It was determined that 15.8% of the variance in the scores they got from the external job satisfaction sub-dimension and the variance in the scores they got from the job satisfaction scale was 22.3%. As a result, it was revealed that the life satisfaction levels of the physical education teachers constituting the research group affect their job satisfaction levels.
Physical Education Teacher Life Satisfaction Job Satisfaction
Bu araştırmada, beden eğitimi öğretmenlerinin, yaşam doyumu düzeylerinin iş doyumu üzerinde bir etkisinin olup olmadığı incelenmiştir. Çalışmaya 206 beden eğitimi öğretmeni gönüllü olarak katılmıştır. Katılımcıların demografik özellikleri ve mesleki özelliklerine ait bilgilerin öğrenilmesine yönelik soruları içeren kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Yaşam doyumu değerlendirilmesinde Yaşam Doyum Ölçeği, iş doyumu değerlendirilmesinde ise Minnesota İş Doyum Ölçeği kullanılmıştır. Tüm istatistiksel analizler SPSS 18.0 sürümü kullanılarak yapılmıştır. Verilerin normal dağılıp dağılmadığının belirlenmesinde Basıklık ve Çarpıklık değerleri dikkate alınmıştır. Verilerin frekans ve yüzdelik dağılımları belirlenmiştir. Yaşam doyumunun iş doyumu üzerindeki etkisinin belirlenmesinde ise basit doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulguları yorumlandığında; beden eğitimi öğretmenlerin yaşam doyum düzeyleri, içsel iş doyumu alt boyutundan aldıkları puanlardaki varyansın % 23.1’ini, dışsal iş doyumu alt boyutundan aldıkları puanlardaki varyansın % 15.8’ini ve iş doyumu ölçeğinden aldıkları puanlardaki varyansın ise % 22.3 olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, araştırma grubunu oluşturan beden eğitimi öğretmenlerinin yaşam doyumu düzeylerinin iş doyumu düzeylerini etkilediği ortaya konulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 3 |
Journal of Sports Education © 2017 by Ibrahim Erdemir is licensed under CC BY 4.0