Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Salgın Döneminde Sporcuların Algılanan Stres Düzeylerinin Araştırılması

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 3, 14 - 20, 30.12.2021

Öz

Bu araştırmanın temel amacı, salgın döneminde sporcuların yaşantılarında karşılaştıkları durumları ne kadar stresli algıladıklarını belirlemek ve bazı değişkenlerin sporcuların stres düzeyleri üzerinde farklılık yaratıp yaratmadığı tespit etmektir. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılırken, veri toplama tekniği olarak anket tekniği tercih edildi. Araştırmanın çalışma grubunu kolayda örnekleme yöntemi çerçevesinde çalışmaya gönüllü olarak katılan 448 sporcu oluşturdu. İlk kısmında 7 sorudan oluşan sosyo-demografik bilgiler, ikinci kısmında Algılanan Stres Ölçeği yer alan anket formu Google Doc kullanılarak sporculara uygulandı. Verilere uygulanan normallik testi sonrasında verilerin normalliği göz önünde bulundurularak ikili karşılaştırmalar için T-Testi, üç ve üzeri grup karşılaştırmalar için One Way ANOVA testi kullanıldı. Anlamlı görülen gruplar arasındaki farklılığın tespiti için 2. seviye testi olarak Tukey testi uygulandı. Ayrıca değişkenler arasındaki ilişkinin tespiti için Pearson Korelasyon testi uygulanırken değişkenler arasındaki etki düzeyinin belirlenmesi amacı ile Cohen’s d değerleri incelendi. Erkek sporcuların kadın sporculara oranla stres algılarının daha düşük olduğu, takım sporlarında yarışan sporcuların bireysel sporlarda yarışan sporculara kıyasla stres algılarının daha düşük olduğu, salgın döneminde yarışma/müsabakalara düzenli olarak katılan sporcuların katılmayanlara göre daha düşük düzeyde stres yaşadıkları görüldü. Ayrıca sporcuların spor yapma yılı arttıkça daha az stresli oldukları, haftada yapılan antrenman sayısı arttıkça daha düşük stres algısına sahip oldukları görüldü. Bu durumlara karşın salgın döneminde covid-19 olan sporcular ile olmayan sporcuların benzer stres algılarına sahip oldukları belirlendi. Elde edilen bulgulardan hareketle çalışmanın sonucunda salgın döneminde düzenli antrenman yapan ve yarışma/müsabakalara katılanların daha az stres algısına sahip oldukları tespit edildi.

Kaynakça

  • Aan, R., Ar, S., Aj, K., R, C., & Mı, Z. (2009). Stress and Coping Strategies among Management and Science University Students: A Qualitative Study. IIUM Medical Journal Malaysia, 8(2).
  • Aktaş, N. (2015). Kadın voleybolcularda algılanan stres kaynakları ve başa çıkma yaklaşımları (Master's thesis, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Alpar, R. (2020). Spor, Sağlık Ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik-Güvenirlik, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Aydın, G. (2017). Su topu sporcularının stres düzeyi ve problem çözme becerilerinin incelenmesi (Master's thesis, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Bachman, L. F. (2004). Statistical analyses for language assessment. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Bedini, L.A., Gladwell, N.J., Dudley, W.N. & Clancy, E.J. (2011). Mediation Analysis of Leisure, Perceived Stress and Quality of Life in Informal Caregivers. Journal of Research. 43(2): 153-175.
  • Çoşkun, R., Altınışık, R., ve Yıldırım, E. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Spss Uygulamalı, Sakarya Yayıncılık, Sakarya. Eraslan, M., & Dunn, B. L. (2015). Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Stres Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(1), 179-185.
  • Erten, S. B. (2020). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygısı İle Algılanan Stres Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Master's Thesis, İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Eskin, M., Harlak, H., Demirkıran, F., & Dereboy, Ç. (2013, October). Algılanan stres ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: güvenirlik ve geçerlik analizi. In New/Yeni Symposium Journal (Vol. 51, No. 3, pp. 132-140).
  • George, D., & Mallery, M. (2016). IBM SPSS statistics 23 step by step a simple guide and reference (14th edition). New York: Routledge. Görün, L., Öntürk, Y., Engin, E. F. E. K., Bingöl, E., & Bayrakdaroğlu, Y. (2020). Futbol Hakemlerinin Benlik Saygıları Ve Algılanan Stres Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Düzce İli Örneği). Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 127-140.
  • Gündüz, S. (2019). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Ve Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Algılanan Stres Düzeyleri İle Stresle Başa Çıkma Tarzlarının İncelenmesi (Master's Thesis, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Hızıroğlu, Ö. S. (2016). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin öznel iyi oluş ve algılanan stres düzeylerinin rekreatif etkinliklere katılım durumları ve farklı değişkenler açısından incelenmesi.
  • İmamoğlu Kaya, M., Çiçek, G., & İmamoğlu, M. (2020). Kadın Futbolcularda Algılanan Stres, Sporda Güdülenme, Sürekli Öfke Ve Öfke Tarzı Düzeyleri. Journal Of International Social Research, 13(74).
  • Kurt, G. (2011). Adana Kemal Serhadlı Polis Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Stresle Başa Çıkma Düzeylerinin İncelenmesi (Doctoral Dissertation, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Mumcu, N. (2019). Aktif Spor Yapan Ve Yapmayan Beden Eğitimi Öğrencilerinin Stres Ve Mutluluk Düzeylerinin Belirlenmesi (Master's Thesis, Hitit Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Özgan, H., Balkar, B., & Eskil, M. (2008). Eğitim Fakültesi Öğrencileri Tarafından Sınıfta Algılanan Stres Nedenleri Ve Kişisel Değişkenlerin Strese Olan Etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(24), 337-350.
  • Schneiderman, N., Ironson, G., Siegel, S. D. (2005). Stress and health: psychological, behavioral, and biological determinants, Annual Review of Clinical Psychology, 1, 607-628.
  • Sekaran, U. (2003). Research Methods for Business A Skill-Building Approach, https://iaear.weebly.com/uploads/2/6/2/5/26257106/research_methods_entiree_book_umasekaram-pdf130527124352-phpapp02.pdf, (Erişim Tarihi: 15.03.2018).
  • Serdar, E., & Demirel, M. (2020). Algılanan Stres İle Serbest Zaman Doyumu Arasındaki İlişki: Spor Bilimleri Öğrencileri Örneği. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(3), 54-64.
  • Shaw, M.P., Peart, D.J. & Fairhead, O.J.W. (2017). Perceived Stress in University Students Studying in a Further Education College. Research in Post-Compulsory Education. 22(3): 442-452.
  • Sözen, H., Doğan, E., & Erdoğan, E. (2012). Farklı Branşlardaki Sporcuların Stres Düzeyleri Ve Problem Çözme Becerilerinin Karşılaştırılması. Şahin, A. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Algılanan Stres Düzeylerinin Fakülte Türü Ve Cinsiyet Değişkenlerine Göre İncelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 28-35.
  • Şanlı, Ö. (2017). Öğretmenlerin Algılanan Stres Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(61), 385-396.
  • Tazegül, Ü. (2012). Bireysel Sporcuların Stresle Başa Çıkma Tarzlarının Karşılaştırılması. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 3(2), 13-22.
  • Tekin, E., Çilesiz, Z. Y., & Selçuk, G. E. D. E. (2019). Farklı Mesleklerde Çalışanların Algılanan Stres Düzeyleri Ve Stresle Başa Çıkma Tarzları Üzerine Bir Araştırma. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (ODÜSOBİAD), 9(1), 79-89.
  • Yaşartürk, F., & Yılmaz, H. (2019). Rekreatif etkinliklere katılan kamu personellerinin iş stresi ve serbest zamanda algılanan özgürlük düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 1325-1335.

Investigation of Perceived Stress Levels of Athletes during the Epidemic Period

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 3, 14 - 20, 30.12.2021

Öz

The main purpose of this research is to determine how stressful the athletes perceive the situations they encounter in their lives during the epidemic and to determine whether some variables make a difference on the stress levels of the athletes. While the quantitative research method was used in this study, the survey technique was preferred as the data collection technique. The study group of the research consisted of 448 athletes who voluntarily participated in the study within the framework of convenience sampling method. Socio-demographic information consisting of 7 questions in the first part and a questionnaire containing the Perceived Stress Scale in the second part were applied to the athletes using Google Doc. After the normality test applied to the data, T-Test was used for pairwise comparisons and One Way ANOVA test was used for group comparisons of three or more, considering the normality of the data. Tukey test was used as the second level test to determine the difference between the groups that were considered significant. In addition, while Pearson Correlation test was applied to determine the relationship between the variables, Cohen's d values were examined in order to determine the effect level between the variables. It was observed that male athletes had lower stress perceptions than female athletes, athletes competing in team sports had lower stress perceptions compared to athletes competing in individual sports, and athletes who regularly participated in competitions/competitions during the epidemic period experienced lower levels of stress than those who did not. In addition, it was observed that the athletes were less stressed as the number of years of doing sports increased, and they had a lower perception of stress as the number of training sessions per week increased. Despite these situations, it was determined that the athletes with covid-19 during the epidemic period and the athletes who did not have similar stress perceptions. As a result of the study, it was determined that those who trained regularly and participated in competitions during the epidemic had less stress perception.

Kaynakça

  • Aan, R., Ar, S., Aj, K., R, C., & Mı, Z. (2009). Stress and Coping Strategies among Management and Science University Students: A Qualitative Study. IIUM Medical Journal Malaysia, 8(2).
  • Aktaş, N. (2015). Kadın voleybolcularda algılanan stres kaynakları ve başa çıkma yaklaşımları (Master's thesis, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Alpar, R. (2020). Spor, Sağlık Ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik-Güvenirlik, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Aydın, G. (2017). Su topu sporcularının stres düzeyi ve problem çözme becerilerinin incelenmesi (Master's thesis, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Bachman, L. F. (2004). Statistical analyses for language assessment. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Bedini, L.A., Gladwell, N.J., Dudley, W.N. & Clancy, E.J. (2011). Mediation Analysis of Leisure, Perceived Stress and Quality of Life in Informal Caregivers. Journal of Research. 43(2): 153-175.
  • Çoşkun, R., Altınışık, R., ve Yıldırım, E. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Spss Uygulamalı, Sakarya Yayıncılık, Sakarya. Eraslan, M., & Dunn, B. L. (2015). Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Stres Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(1), 179-185.
  • Erten, S. B. (2020). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygısı İle Algılanan Stres Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Master's Thesis, İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Eskin, M., Harlak, H., Demirkıran, F., & Dereboy, Ç. (2013, October). Algılanan stres ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: güvenirlik ve geçerlik analizi. In New/Yeni Symposium Journal (Vol. 51, No. 3, pp. 132-140).
  • George, D., & Mallery, M. (2016). IBM SPSS statistics 23 step by step a simple guide and reference (14th edition). New York: Routledge. Görün, L., Öntürk, Y., Engin, E. F. E. K., Bingöl, E., & Bayrakdaroğlu, Y. (2020). Futbol Hakemlerinin Benlik Saygıları Ve Algılanan Stres Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Düzce İli Örneği). Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 127-140.
  • Gündüz, S. (2019). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Ve Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Algılanan Stres Düzeyleri İle Stresle Başa Çıkma Tarzlarının İncelenmesi (Master's Thesis, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Hızıroğlu, Ö. S. (2016). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin öznel iyi oluş ve algılanan stres düzeylerinin rekreatif etkinliklere katılım durumları ve farklı değişkenler açısından incelenmesi.
  • İmamoğlu Kaya, M., Çiçek, G., & İmamoğlu, M. (2020). Kadın Futbolcularda Algılanan Stres, Sporda Güdülenme, Sürekli Öfke Ve Öfke Tarzı Düzeyleri. Journal Of International Social Research, 13(74).
  • Kurt, G. (2011). Adana Kemal Serhadlı Polis Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Stresle Başa Çıkma Düzeylerinin İncelenmesi (Doctoral Dissertation, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Mumcu, N. (2019). Aktif Spor Yapan Ve Yapmayan Beden Eğitimi Öğrencilerinin Stres Ve Mutluluk Düzeylerinin Belirlenmesi (Master's Thesis, Hitit Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Özgan, H., Balkar, B., & Eskil, M. (2008). Eğitim Fakültesi Öğrencileri Tarafından Sınıfta Algılanan Stres Nedenleri Ve Kişisel Değişkenlerin Strese Olan Etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(24), 337-350.
  • Schneiderman, N., Ironson, G., Siegel, S. D. (2005). Stress and health: psychological, behavioral, and biological determinants, Annual Review of Clinical Psychology, 1, 607-628.
  • Sekaran, U. (2003). Research Methods for Business A Skill-Building Approach, https://iaear.weebly.com/uploads/2/6/2/5/26257106/research_methods_entiree_book_umasekaram-pdf130527124352-phpapp02.pdf, (Erişim Tarihi: 15.03.2018).
  • Serdar, E., & Demirel, M. (2020). Algılanan Stres İle Serbest Zaman Doyumu Arasındaki İlişki: Spor Bilimleri Öğrencileri Örneği. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(3), 54-64.
  • Shaw, M.P., Peart, D.J. & Fairhead, O.J.W. (2017). Perceived Stress in University Students Studying in a Further Education College. Research in Post-Compulsory Education. 22(3): 442-452.
  • Sözen, H., Doğan, E., & Erdoğan, E. (2012). Farklı Branşlardaki Sporcuların Stres Düzeyleri Ve Problem Çözme Becerilerinin Karşılaştırılması. Şahin, A. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Algılanan Stres Düzeylerinin Fakülte Türü Ve Cinsiyet Değişkenlerine Göre İncelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 28-35.
  • Şanlı, Ö. (2017). Öğretmenlerin Algılanan Stres Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(61), 385-396.
  • Tazegül, Ü. (2012). Bireysel Sporcuların Stresle Başa Çıkma Tarzlarının Karşılaştırılması. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 3(2), 13-22.
  • Tekin, E., Çilesiz, Z. Y., & Selçuk, G. E. D. E. (2019). Farklı Mesleklerde Çalışanların Algılanan Stres Düzeyleri Ve Stresle Başa Çıkma Tarzları Üzerine Bir Araştırma. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (ODÜSOBİAD), 9(1), 79-89.
  • Yaşartürk, F., & Yılmaz, H. (2019). Rekreatif etkinliklere katılan kamu personellerinin iş stresi ve serbest zamanda algılanan özgürlük düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 1325-1335.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makale
Yazarlar

Arslan Kalkavan 0000-0001-9439-4976

Yusuf Ayyıldız Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kalkavan, A., & Ayyıldız, Y. (2021). Salgın Döneminde Sporcuların Algılanan Stres Düzeylerinin Araştırılması. Spor Eğitim Dergisi, 5(3), 14-20.

Spor Eğitim Dergisi (SEDER), aşağıdaki indeks/veritabanlarında listelenmektedir: