Mahlas, Türk saz şiirinde ve aşıklık geleneğ nde, aşıklann asıl adları yerine kullandıkları takma adlarına verilen addır. Zamanla, aşıkların ilk adları unutu muş ve mahlaslarıyla anılır olmuşlardır. Aşıklık geleneğinde, aşıkların mahlas almaları çok çeşitli şekillerde olabilmektedir. Biz bu yazımızda, Anadolu aşıklık geleneğinde önemli bir yere sahip olan Konya aşıklık geleneği içerisinde yer alan aşıkların, aşıklık geleneğinde "takma ad" olarak da bilinen mahlas almalarını / kullanmalarını inceleyeceğiz.
Mahlas is the name given to the pseudonyms which minstrels use in the Turkish poetry and tradition of minstrelsy. in time, the original names of minstrels were forgotten and they began to be remembered with their mahlases, pseudonyms. Minstrels' assuming pseudonyms can take place in various forms in the traditlon of minstre/sy. in this study, we wi/1 study the assumption/use of mahlas, also known as pseudonyms in the tradition of minstrelsy, by minstrels in the tradition of minstre/sy in Konya, which boasts a significant p/ace in the Anatolian traditlon of minstrelsy.
Traditlon of minstrelsy Konya assuming a mahlas mlnstrels of Konya
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Arkeoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Şubat 2006 |
Gönderilme Tarihi | 13 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Sayı: 16 |
Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.