Bu
çalışmanın amacı, Alman Dili ve Edebiyatı Bölümlerinde öğrenci motivasyonunu
incelemek ve programda düzenlemeler yapılması için öneriler geliştirmektir.
Konuya ilişkin öğrenci görüşlerinin belirlenmesi amacıyla likert tipi bir anket
ölçeği hazırlanmıştır. Yirmi yedi önermeden oluşan veri toplama aracı, iki yüz
yirmi beş kişilik bir örneklem grubuna uygulanmış, elde edilen veriler frekans
ve yüzde hesabıyla çözümlenerek değerlendirilmiştir. Çalışmanın bulgularına
göre, Alman Dili ve Edebiyatı öğrencileri Almancayı, İngilizcenin ardından
ikinci yabancı dil olarak öğrenmektedir. Bu nedenle hazırlık sınıflarında
aldıkları dil eğitimi bölümdeki başarılarında çok önem taşımaktadır.
Öğrencilerin bölümü seçmelerinde etkili olan araçsal motivasyonları orta
düzeydedir. Bölümde okumanın idealleri olmadığı ve hazır bulunuşluk
düzeylerinin orta seviyede olduğu görülmektedir. Motivasyon eksikliği nedeniyle
başarılı olmak için yeterli çabayı göstermedikleri anlaşılmaktadır. Ders dışı
etkinliklerin öğrenci motivasyonunu artıracağı öngörülmektedir. Bu saptamalara
göre Alman Dili ve Edebiyatı müfredatında öğrenci merkezli, proje odaklı ve
ders dışı etkinlikleri dikkate alan güncellemeler yapılmalıdır.
Alman Dili ve Edebiyatı programı motivasyon öğrenci görüşleri
This study
aims to analyze the motivation of students at the Department of German Language
and Literature (GLL)in the Faculties of Letters and to develop suggestions for
the rearrangemants in the programme. Descriptive research design is followed in
this study. A Likert type scale has been developed to learn the opinions of the
students on the subject. The instrument which consists of 27 items has been
administered to a sample of 225 students and the data obtained were analyzed
according to frequencies and percentages. In the light of the data obtained,
students of the department of GLL learn German as a second foreign language
after having learned English. Hence, the language education received in the
preparatoryclass has a crucial importance to determine their success level in
the department of GLL. The influence of instrumental motivation is at
medium-level. In the department, it has been observed that their ideal was not
to study in the department of GLL and their school readiness is also at
medium-level. It has also been deduced that due to lack of motivation, students
do not put enough effort into their studies in the department. However, we
foresee that extracurricular activities may increase students’ motivations. As
in line with the results of this study, it has been revealed that some updates
should be made in the curriculum of the department of GLL so as to make it more
student-centred, project-oriented and inclusive of extracurricular activities.
German Language and Literature Curriculum motivation student’s opinions
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 37 |
Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.