Akhism,
dating back to the time of the Turkey Seljuks in its origin, is a professional
association organized as tariqa which was also continued by Ottomans. Futuwwas,
being a kind of regulations of akhism, advice helping each other, contributing
to union members and thus, becoming a role model of a human being. Such advices
bear the traces of potlach alleged as a universal culture around the world
before the period of monotheistic religions. Potlatch is a name given to the
exchange festivals in Chinook language in the North American Indian
communities. On the basis of the opuses of three Turkish futuwwa authors,
Burgazi, Sheikh Sayyid Hussein and Radavi declaring the akhism norms, in this
paper it will be examined whether or not the potlatch known as a gift or
donation culture and the akhism resemble and differ from each other in some
ways.
Kökeni,
Türkiye Selçukluları zamanına kadar giden ahilik, Osmanlı’da da devam etmiş ve
tarikat gibi örgütlenmiş bir meslek birliğidir. Ahiliğin bir çeşit yönetmeliği
olan fütüvvetnameler ise birlik üyelerine yardımlaşmayı, vermeyi kısaca örnek
insan olmayı öğütler. Potlaç ise
Kuzey Amerika Kızılderili toplumlarında değiş-tokuş şeklinde gerçekleşen
bayramlarına Chinook dilinde verilen
bir isim. Bu tarz öğütler, tek tanrılı dinler öncesi tüm dünyada evrensel
kültür olduğu iddia edilen potlacın izlerini taşır. Burada, ahiliğin normlarını
ihsas eden üç Türkçe fütüvvetnâme yazarının (Burgâzî, Şeyh Seyyid Hüseyin ve
Radavî) eserlerinden hareketle, armağan veya bağış kültürü olarak da ifade
edilen potlaç ile ahiliğin hangi açılardan benzeştiği ve ayrı düştüğü ele alınmaktadır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 37 |
Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.