Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yükseköğretim Öğrencilerinin Kentsel ve Kırsal Alanlarda COVID-19 Deneyimi

Yıl 2021, Sayı: 46, 337 - 354, 16.12.2021

Öz

Resmi istatistiklere göre Türkiye'de yaklaşık sekiz milyon yükseköğretim öğrencisi
bulunmaktadır. Yani Türkiye nüfusunun sekizde biri yükseköğretime devam etmektedir. Bu çalışmada, yükseköğretim öğrencilerinin fiziksel ve sosyal çevreleri açısından uzaktan
eğitim sürecinde yaşanan dijital uçurum ele alınmaktadır. Türkiye'de ilk COVID-19 vakaları
2020 Mart ayının ikinci haftasında görüldüğünde, örgün eğitim derhal durdurulmuştur ve
2020-2021 eğitim öğretim yılı bitene kadar örgün eğitim uzaktan eğitimle devam etmiştir ve
2021-2022 yükseköğretim yılına kısmen (yaklaşık %40) uzaktan eğitimle başlanmıştır. Bu
çalışma, COVID-19 salgını sırasında kentsel alanda veya kırsal alanda yaşama durumunu ve
yaşanılan mekânın etkisini karşılaştırmak için Türkiye'de Ankara Yıldırım Beyazıt
Üniversitesi'nden (AYBÜ) lisans ve lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) öğrencilerine
odaklanmaktadır. Literatür taraması tamamlandıktan sonra orijinal verilerin toplanması için
öncelikle etik kurulu onayı alındı ve bu onaydan sonra Haziran ve Eylül 2020 tarihleri
arasında otuz dört öğrenciyle Telefon ve Skype görüşmeleri yapılmıştır. Daha sonra ortaya
çıkan ana temalar (örneğin konum, kentsel ve kırsal alanlar, uzaktan eğitim) ışığında NVivo
programı da kullanılarak elde edilen veriler analiz edilmiştir. Şehir merkezinde yaşayan
öğrenciler, bu salgının üstesinden gelmek için hem psikolojik hem de sosyal ve ekonomik
olarak daha fazla zorluk yaşadıklarını belirtmişlerdir. Diğer taraftan, kırsal alanda ya da
şehir çeperlerinde yaşayan ve internet aracılığı ile eğitim materyalleri ve olanaklarına
erişebilen öğrenciler pandemi boyunca daha bağımsız, güvenli ve üretken olduklarını
belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, Ö. & Günay, A. (2020). The Early Impact of the Covid-19 Pandemic on the Global and Turkish Economy, Turkish Journal of Medical Sciences, 50, 520-526.
  • Arık, S., Karakaya, F., Çimen, O. & Yılmaz, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim hakkında ortaöğretim öğrencilerinin görüşlerinin belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 631-659.
  • Aydın, Y., & Köse, M. (2021). Covid-19 ve Çevrimiçi Eğitim: Yükseköğretim Öğrencileri Açısından Evin Anlamı ve İşlevi, TYB Akademi, 33, 60-78.
  • Azionya, C. M. & Nhedzi, A. (2021). The Digital Divide and Higher Education Challenge with Emergency Online Learning: Analysis of Tweets in the Wake of theCOVID-19 Lockdown. Turkish Online Journal of Distance Education, 22 (4), 164-182.
  • Balcı, Y. & Çetin, G. (2020). Covid-19 Pandemi Sürecinin Türkiye'de İstihdama Etkileri ve Kamu Açısından Alınması Gereken Tedbirler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Bahar (Covid-19 Özel EK.) 40-58.
  • Bryman, A. (2008). Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press, 3. Eds.
  • Creswell, J. W. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Los Angeles: Sage Publications, 3. Eds.
  • DiMaio, D., Enquist, W., D., & Terence S. (2020). Introduction: A New Coronavirus Emerges, This Time Causing a Pandemic, Annual Review of Virology 7: iii-v.
  • Iacono, V.L., Symonds, P. & Bron, D.H.K. (2016). Skypes as a Toll for Qualitative Research Interviews, Sociological Research Online, 21(2), 103-117.
  • Işık, M. & Bahat, İ. (2021). COVID 19: Eğitimde Yeni Arayışlar. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 4(1), 82-89.
  • Kahraman, M. E. (2020). COVID-19 Salgınının Uygulamalı Derslere Etkisi ve Bu Derslerin Uzaktan Eğitimle Yürütülmesi: Temel Tasarım. Dersi Örneği, Medeniyet Sanat – İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 6(1): 44-56, https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.741737
  • Karip, E. (2020). Covid 19 Okulların kapatılması ve sonrası. https://tedmem.org/vurus/covid-19-okullarin-kapatilmasi-ve-sonrasi (Accessed: 26.09.2021).
  • Kuban, D. (1995). Türk ‘Hayat’lı Evi, İstanbul, Mısırlı Matbaacılık A.Ş.
  • Kutlu, B. & Titrek, O. (2021). Opinions of graduate students about distance education in the period of Covid-19 pandemic. International Journal of Curriculum and Instruction 13(1), 13(1), Special Issue (2021) 743–755.
  • Larue B. (2020). Labour Issues and COVID-19, Canadian Journal of Agriculture Economics 68(2), 231-237.
  • Lawrence, R. J. (1987). What Makes A House A Home? Environment and Behavior, Sage Publications, 19(2), 154-168.
  • Lembani, R., Gunter, A., Breines, M. & Dalu, M.T.B. (2020). The same course, different access: the digital divide between urban and rural distance education students in South Africa, Journal of Geography in Higher Education, (44)1, 70-84, DOI: 10.1080/03098265.2019.1694876
  • Mallett, S. (2004). Understanding home: A critical review of the literature, The Sociological Review, 52 (1), 62-89.
  • Mason, J. (2. ed. 2003). Qualitative Researching. London: Sage Publications.
  • Moskal, B., Leydens, J. & Pavelich, M. (2002). Validity, realibility and the assessment of engineering education. Journal of Engineering Education, 91 (3): 351-354.
  • Nerse, S. (2020). Dijital Eğitimde Eşitsizlikler Kırsal-Kentsel Ayrımlar ve Sosyoekonomik Farklılaşmalar, The Journal of Humanity and Society 10(4), 413-444.
  • OECD (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 pandemic of 2020. Paris: OECD Publishing.
  • Özer, M. & Suna, E. H. (2020). “Covid-19 Salgını ve Eğitim”. Küresel Salgının Anatomisi: İnsan ve Toplumun Geleceği. Eds. Şeker, Muzaffer, Özer, Ali and Korkut, Cem. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA). 171-192.
  • Özer, M.; Suna, E. H.; Çelik, Z. & Aşkar, P. (2020). Covid-19 Salgını Dolayısıyla Okulların Kapanmasının Eğitimde Eşitsizlikler Üzerine Etkisi. The Journal of Humanity and Society, 10(4), 217-246.
  • Rakoff, R. (1977). Ideology in everyday life: The meaning of the house, Politics and Society 7, 85- 104.
  • Ronald, R. (2008). The ideology of home ownership: Homeowner societies and the role of housing. New York: Palgrave Macmillan.
  • Saegert, S. (1985). The Role of Housing In The Experience Of Dwelling. Home Environments: Human Behaviour and Environment, 8. Eds. Altman, Irwin and Werner, Carol M.. New York: Plenum Press: 287-309.
  • Saunders, P. (1990). A Nation of Home Owners. London: Unwin Hyman.
  • Saunders, P. (2016). Restoring a Nation of Home Owners. London: Civitas.
  • Shereen, M., A., Khan, S., Kazmi, A., Bashir, N., & Siddique, R. (2020). COVID- 19 infection: Origin, transmission, and characteristics of human coronaviruses, Journal of Advanced Research, 24, 91-98.
  • Sirkeci İ., & Yüceşahin, M., M. (2020). Coronavirus and Migration: Analysis of Human Mobility and the Spread of COVID-19, Mıgratıon Letters, 17(2), 379-398.
  • Telli, S. G. & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
  • Telli, S. G. & Altun, D. (2021). Coronavirus (Covid-19) Pandemisi Döneminde Çevrimiçi Öğrenme. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 4(2), 90-107.
  • Yüksek Öğretim Kurulu. “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Genel Raporu 2019” https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2020/universite-izleme- vedegerlendirme-genel-raporu-2019.pdf (Accessed: 01.06.2020).

COVID-19 Experience of Higher Education Students in Urban and Rural Areas

Yıl 2021, Sayı: 46, 337 - 354, 16.12.2021

Öz

According to official statistics, there are approximately eight million higher education
students in Turkey. In other words, one-eighth of Turkey's population continues to higher
education in Turkey. In this study, the digital divide in distance education in terms of the
physical and social environment of higher education students is discussed. When the first
COVID-19 cases were recorded in Turkey in the second week of March 2020, formal
education was immediately stopped with distance education until finishing 2020-2021
education year and 2021-2022 higher education year started with partly (approximately %40)
distance education. This paper focusses on undergraduate (BA) and postgraduate students
(both MA and PhD) from Ankara Yildirim Beyazit University (AYBU) in Turkey to compare
the function of living in the urban area or rural area during the COVID-19 pandemic. After
finishing literature review and getting ethical approval for collecting original data, Phone
and Skype interviews between June and September 2020 has done with thirty-four students.
Then, the datasets analyzed with the NVivo program with regards to emerged main themes
(e.g., location, urban and rural areas, and distance education). In this study, students living
in the city center stated that they experienced more psychological, social and economic
difficulties in order to overcome this pandemic. Students who live in rural or suburban areas
and can access educational materials and facilities with secure internet access have been
found to be more independent, safe and productive during the COVID-19 pandemic.

Kaynakça

  • Açıkgöz, Ö. & Günay, A. (2020). The Early Impact of the Covid-19 Pandemic on the Global and Turkish Economy, Turkish Journal of Medical Sciences, 50, 520-526.
  • Arık, S., Karakaya, F., Çimen, O. & Yılmaz, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim hakkında ortaöğretim öğrencilerinin görüşlerinin belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 631-659.
  • Aydın, Y., & Köse, M. (2021). Covid-19 ve Çevrimiçi Eğitim: Yükseköğretim Öğrencileri Açısından Evin Anlamı ve İşlevi, TYB Akademi, 33, 60-78.
  • Azionya, C. M. & Nhedzi, A. (2021). The Digital Divide and Higher Education Challenge with Emergency Online Learning: Analysis of Tweets in the Wake of theCOVID-19 Lockdown. Turkish Online Journal of Distance Education, 22 (4), 164-182.
  • Balcı, Y. & Çetin, G. (2020). Covid-19 Pandemi Sürecinin Türkiye'de İstihdama Etkileri ve Kamu Açısından Alınması Gereken Tedbirler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Bahar (Covid-19 Özel EK.) 40-58.
  • Bryman, A. (2008). Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press, 3. Eds.
  • Creswell, J. W. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Los Angeles: Sage Publications, 3. Eds.
  • DiMaio, D., Enquist, W., D., & Terence S. (2020). Introduction: A New Coronavirus Emerges, This Time Causing a Pandemic, Annual Review of Virology 7: iii-v.
  • Iacono, V.L., Symonds, P. & Bron, D.H.K. (2016). Skypes as a Toll for Qualitative Research Interviews, Sociological Research Online, 21(2), 103-117.
  • Işık, M. & Bahat, İ. (2021). COVID 19: Eğitimde Yeni Arayışlar. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 4(1), 82-89.
  • Kahraman, M. E. (2020). COVID-19 Salgınının Uygulamalı Derslere Etkisi ve Bu Derslerin Uzaktan Eğitimle Yürütülmesi: Temel Tasarım. Dersi Örneği, Medeniyet Sanat – İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 6(1): 44-56, https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.741737
  • Karip, E. (2020). Covid 19 Okulların kapatılması ve sonrası. https://tedmem.org/vurus/covid-19-okullarin-kapatilmasi-ve-sonrasi (Accessed: 26.09.2021).
  • Kuban, D. (1995). Türk ‘Hayat’lı Evi, İstanbul, Mısırlı Matbaacılık A.Ş.
  • Kutlu, B. & Titrek, O. (2021). Opinions of graduate students about distance education in the period of Covid-19 pandemic. International Journal of Curriculum and Instruction 13(1), 13(1), Special Issue (2021) 743–755.
  • Larue B. (2020). Labour Issues and COVID-19, Canadian Journal of Agriculture Economics 68(2), 231-237.
  • Lawrence, R. J. (1987). What Makes A House A Home? Environment and Behavior, Sage Publications, 19(2), 154-168.
  • Lembani, R., Gunter, A., Breines, M. & Dalu, M.T.B. (2020). The same course, different access: the digital divide between urban and rural distance education students in South Africa, Journal of Geography in Higher Education, (44)1, 70-84, DOI: 10.1080/03098265.2019.1694876
  • Mallett, S. (2004). Understanding home: A critical review of the literature, The Sociological Review, 52 (1), 62-89.
  • Mason, J. (2. ed. 2003). Qualitative Researching. London: Sage Publications.
  • Moskal, B., Leydens, J. & Pavelich, M. (2002). Validity, realibility and the assessment of engineering education. Journal of Engineering Education, 91 (3): 351-354.
  • Nerse, S. (2020). Dijital Eğitimde Eşitsizlikler Kırsal-Kentsel Ayrımlar ve Sosyoekonomik Farklılaşmalar, The Journal of Humanity and Society 10(4), 413-444.
  • OECD (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 pandemic of 2020. Paris: OECD Publishing.
  • Özer, M. & Suna, E. H. (2020). “Covid-19 Salgını ve Eğitim”. Küresel Salgının Anatomisi: İnsan ve Toplumun Geleceği. Eds. Şeker, Muzaffer, Özer, Ali and Korkut, Cem. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA). 171-192.
  • Özer, M.; Suna, E. H.; Çelik, Z. & Aşkar, P. (2020). Covid-19 Salgını Dolayısıyla Okulların Kapanmasının Eğitimde Eşitsizlikler Üzerine Etkisi. The Journal of Humanity and Society, 10(4), 217-246.
  • Rakoff, R. (1977). Ideology in everyday life: The meaning of the house, Politics and Society 7, 85- 104.
  • Ronald, R. (2008). The ideology of home ownership: Homeowner societies and the role of housing. New York: Palgrave Macmillan.
  • Saegert, S. (1985). The Role of Housing In The Experience Of Dwelling. Home Environments: Human Behaviour and Environment, 8. Eds. Altman, Irwin and Werner, Carol M.. New York: Plenum Press: 287-309.
  • Saunders, P. (1990). A Nation of Home Owners. London: Unwin Hyman.
  • Saunders, P. (2016). Restoring a Nation of Home Owners. London: Civitas.
  • Shereen, M., A., Khan, S., Kazmi, A., Bashir, N., & Siddique, R. (2020). COVID- 19 infection: Origin, transmission, and characteristics of human coronaviruses, Journal of Advanced Research, 24, 91-98.
  • Sirkeci İ., & Yüceşahin, M., M. (2020). Coronavirus and Migration: Analysis of Human Mobility and the Spread of COVID-19, Mıgratıon Letters, 17(2), 379-398.
  • Telli, S. G. & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
  • Telli, S. G. & Altun, D. (2021). Coronavirus (Covid-19) Pandemisi Döneminde Çevrimiçi Öğrenme. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 4(2), 90-107.
  • Yüksek Öğretim Kurulu. “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Genel Raporu 2019” https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2020/universite-izleme- vedegerlendirme-genel-raporu-2019.pdf (Accessed: 01.06.2020).
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Felsefe, Sosyoloji, Psikoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yahya Aydın

Mustafa Köse Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 16 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 9 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Aydın, Y., & Köse, M. (2021). COVID-19 Experience of Higher Education Students in Urban and Rural Areas. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi(46), 337-354. https://doi.org/10.21497/sefad.1031810

Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.