Development
of faculties is inevitable because of changing in learning and teaching
strategies and improvements of dental materials and treatments. Dental
educators are important people who contribute to the development of every
aspect of dental education. They assume lots of roles and responsibilities
including curriculum development, teaching and education. This article presents
common roles for educators of undergraduate dental students and the competences
needed to be effective educators; and the basic procedures relating
curriculum development. Being a lecturer, profesional expert or faculty member do not automatically ensure
having good teaching expertise. Education has no chance to develop if educators
only believe in methods of their old teachers. It is necessary to be aware of the
competencies of dental educators. Educators need to have macro level
competences such as educational programme and curriculum matters togehter with educational
principles and strategies, student issues and assessment competences that
relate to the micro‐level of education.
Key words: Dental
education, faculty development, educator competences, educator roles
Dental education faculty development educator competences educator roles
Fakültelerin
geliştirilmesi; değişen öğrenim ve eğitim modelleri, mesleki uygulamalar ve
materyallerdeki sürekli gelişimin sonucu olarak kaçınılmazdır. Dental
eğitmenler lisans diş hekimliği eğitimine destek sağlayan önemli kişilerdir.
Eğitim ve öğretim başta olmak üzere, müfredat geliştirme gibi birçok görev ve
sorumluluğu üstlenirler. Bu makalede günümüz diş hekimliği fakülteleri için dental
eğitmenin görevleri ve iyi bir eğitmen olabilmeleri için gereken yeterlikleri
ile temel müfredat geliştirme aşamaları sunulmaktadır. Uzmanlık, doktora veya öğretim
üyesi ünvanlarını almak, kendiliğinden eğitim becerilerinin kazanılmasını
sağlamaz. Eğitmenler; sadece kendi öğretmenlerinin geçmişte kullandıkları
yöntemlere inandıklarında, eğitim gelişemeyecektir. Eğitimle ilgili
yeterliklerin öğrenilmesi ve geliştirilmesi gerekir. Eğitmenlerin sadece
öğretme, öğrenme, değerlendirme gibi mikro düzeydeki değil, müfredat gelişimi,
kurum, sağlık sistemi gibi alanlarda makro düzeydeki eğitim yeterliklerine de
ihtiyaçları vardır.
Anahtar Kelimeler: Diş
hekimliği eğitimi, fakültenin
geliştirilmesi, eğitmen yeterlikleri, eğitmen görevleri
Diş hekimliği eğitimi fakültenin geliştirilmesi eğitmen yeterlikleri eğitmen görevleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Diş Hekimliği |
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 5 |
Selcuk Dental Journal Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.