Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pedodonti Lisansüstü Eğitimine COVID-19 Pandemisinin Etkileri: Bir Anket Çalışması

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 1, 163 - 172, 30.04.2021

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, Covid-19 pandemisinin pedodontide lisansüstü eğitime etkilerinin araştırılması, öğrencilerin çevrimiçi dersler hakkındaki görüşlerinin, farkındalıklarının ve önerilerinin sorgulanmasıdır.

Gereç ve Yöntemler: Bu anket çalışması, Türkiye’deki Diş Hekimliği Fakültelerinin Pedodonti Bölümlerinde lisansüstü eğitim (doktora ve uzmanlık eğitimi) gören 154 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Lisansüstü öğrenciler için anket değişkenleri, öğrencilerin kendilerine ve kendi şartlarına ait faktörler, online teorik ve klinik eğitim ile ilgili faktörler, fakültede devam eden klinik işleyişler ile ilişkili faktörler, eğitmenler ile ilişkili faktörler, kurumun idari tutumuna ait faktörler, devam eden tez çalışmaları/araştırmalar ile ilişkili faktörler ve öneriler gibi alt başlıklarını içermektedir. Anket değişkenleri, Likert ölçeği ile sunulmuş ve sonuçlar % değerleri cinsinden kaydedilmiştir.

Bulgular: Öğrencilerin %63,4’ü çevrimiçi eğitime uyum sağlayabildiğini, ancak %22,7’si bilgisayar/ekipman imkanlarının yeterli olmadığını belirtmiştir. Öğrencilerin %64,6’sı klinik gelişimin sadece yüzyüze derslerde olabileceğini belirtmiştir. Ek olarak, öğrencilerin %74,9’u pandemi ve filyasyon görevlendirmesinin tez sürecini olumsuz etkilediğini belirtmiştir. Lisansüstü öğrencilerin birçoğu, klinik derslerde görsel vaka sunumlarının yapılması gerektiğini (%90,3), filyasyon görevlendirmelerinde (%83,7) ve eğitim puanlarında (%77,7) düzenlemeler yapılması gerektiğini önermiştir.

Sonuç: Covid-19 pandemisinin ve filyasyon görevlendirmelerinin, özellikle klinik eğitimleri ve tez sürecini olumsuz etkilediği sonucuna varılabilir. Klinik eğitimin iyileştirilmesi adına, interaktif/görsel öğelere yer verilmesinin, filyasyon görevlendirmelerinin ve pandemide kaybedilen sürecin yeniden düzenlenmesinin faydalı olacağını söylemek mümkündür.

Kaynakça

  • World Health Organization. Coronavirus disease (COVID-19) pandemic. 2020. Available from: At: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019.
  • Hung M, Licari FW, Hon ES, Lauren E, Su S, Birmingham WC, et al. In an era of uncertainty: Impact of COVID-19 on dental education. J Dent Educ 2021;85:148-56.
  • Rad FA, Otaki F, Baqain Z, Zary N, Al-Halabi M. Rapid transition to distance learning due to COVID-19: Perceptions of postgraduate dental learners and instructors. PLoS One 2021;16:e0246584.
  • Gaudin A, Arbab-Chirani R, Pérez F. Effect of COVID-19 on Dental Education and Practice in France. Front Dent Med 2020;1:1-4.
  • Kılıçarslan MA. Covid-19 Pandemisi Sürecinde Diş Hekimliği Uygulamaları. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi 2020;3:41-7.
  • Peres KG, Reher P, Castro RD, Vieira AR. COVID-19-related challenges in dental education: experiences from Brazil, the USA, and Australia. Pesqui Bras Odontopediatria Clín Integr 2020;20(supp1):e0131.
  • Schlenz MA, Schmidt A, Wöstmann B, Krämer N, Schulz-Weidner N. Students’ and lecturers’ perspective on the implementation of online learning in dental education due to SARS-CoV-2 (COVID-19): a cross-sectional study. BMC Med Educ 2020;20:354.
  • Chang T, Hong G, Paganelli C, Phantumvanit P, Chang W, Shieh Y, Hsu M. Innovation of dental education during COVID-19 pandemic. J Dent Sci 2021;16:15-20.
  • Barabari P, Moharamzadeh K. Novel Coronavirus (COVID-19) and Dentistry-A Comprehensive Review of Literature. Dent J (Basel) 2020;8:53.
  • Peng X, Xu X, Li Y, Cheng L, Zhou X, Ren B. Transmission routes of 2019-nCoV and controls in dental practice. Int J Oral Sci 2020;12:9.
  • Abedi M, Abedi D. A letter to the editor: the impact of COVID-19 on intercalating and non-clinical medical students in the UK. Med Educ Online. 2020;25:1771245.
  • Machado RA, Bonan RRF, Peres DEDC, Martelli Junior H. COVID-19 pandemic and the impact on dental education: discussing current and future perspectives. Braz Oral Res 2020;34:e083.
  • Gewin V. Five tips for moving teaching online as COVID-19 takes hold. Nature 2020;580:295-6.
  • Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği. https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdf?mevzuatNo=19629&mevzuatTur=KurumVeKurulusYonetmeligi&mevzuatTertip=5
  • Park SW, Jang HW, Choe YH, Lee KS, Ahn YC, Chung MJ, et al. Avoiding student infection during a Middle East respiratory syndrome (MERS) outbreak: a single medical school experience. Korean J Med Educ 2016;28:209-17.
  • Yüksel BN, Özalp N. SARS-CoV-2 (COVID- 19) pandemisinin çocuk diş hekimliği klinik uygulamaları üzerine yarattığı etkiler. Bostancı İ, editör. Çocuk Sağlığında SARS-CoV- 2 (COVID-19). 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2020. p.144-50.
  • Şahin BE, Efeoğlu N, Dudak E, Efeoğlu C. Safe Dental Care During COVID-19 Pandemic. EÜ Dişhek Fak Derg 2020;Covid Özel:1-12.
  • Büyüköztürk Ş. Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2005;3:133-51.
  • Turan İ, Şimşek Ü, Aslan H. Eğitim Araştırmalarında Likert Ölçeği ve Likert-Tipi Soruların Kullanımı ve Analizi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2015;30:186-203.
  • Ardıç E, Altun A . Dijital Çağın Öğreneni. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi 2017;1:12-30.
  • Abbasi S, Ayoob T, Malik A, Memon SI. Perceptions of students regarding E-learning during Covid-19 at a private medical college. Pak J Med Sci 2020;36:S57-S61.
  • Akaltan F, Öztürk İ. Öğrenci, eğitmen ve hastaların bakış açısıyla diş hekimliği klinik eğitimi. Selcuk Dent J 2019;6:134-47.
  • Gerzina TM, McLean T, Fairley J. Dental clinical teaching: perceptions of students and teachers. J Dent Educ 2005;69:1377-84.

Effects of Covid-19 Pandemic on Postgraduate Education in Pediatric Dentistry: A Survey Study

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 1, 163 - 172, 30.04.2021

Öz

Background: The aim of this study is to investigate the effects of Covid-19 pandemic on postgraduate education in pediatric dentistry, and to question students' opinions, awareness and recommendations regarding online courses.

Methods: This survey study was conducted on 154 students who attending postgraduate education (doctoral and specialty education) in Pediatric Dentistry departments in the Faculties of Dentistry in Turkey. Survey variables for postgraduate students include such as students’ own attitudes and own conditions, online theoretical and clinical education, clinical continuing process in the faculty, factors related instructors, administrative attitude of the institution, ongoing thesis/researches and recommendations. Survey variables were presented with Likert scale and the results were recorded as % values.

Results: 63.4% of the students stated that they could adapt to online education, however 22.7% of them stated that their computer/equipment facilities were not sufficient. 64.6% of the students stated clinical development can only be in face-to-face courses. Additionally, 74.9% of the students stated that pandemic and filiation negatively affected thesis process. Most of the postgraduate students suggested that visual case presentations should be carried out in clinical courses (90.3%), and revisions should be made in the filiation assignments (83.7%) and education points (77.7%).

Conclusion: It can be concluded that Covid-19 pandemic and filiation assignments negatively affect clinical training and thesis process. In order to improve clinical education, it is possible to say that it will be beneficial to include interactive/visual components and rearrange filiation assignments and the periods lost in the pandemic.

Kaynakça

  • World Health Organization. Coronavirus disease (COVID-19) pandemic. 2020. Available from: At: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019.
  • Hung M, Licari FW, Hon ES, Lauren E, Su S, Birmingham WC, et al. In an era of uncertainty: Impact of COVID-19 on dental education. J Dent Educ 2021;85:148-56.
  • Rad FA, Otaki F, Baqain Z, Zary N, Al-Halabi M. Rapid transition to distance learning due to COVID-19: Perceptions of postgraduate dental learners and instructors. PLoS One 2021;16:e0246584.
  • Gaudin A, Arbab-Chirani R, Pérez F. Effect of COVID-19 on Dental Education and Practice in France. Front Dent Med 2020;1:1-4.
  • Kılıçarslan MA. Covid-19 Pandemisi Sürecinde Diş Hekimliği Uygulamaları. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi 2020;3:41-7.
  • Peres KG, Reher P, Castro RD, Vieira AR. COVID-19-related challenges in dental education: experiences from Brazil, the USA, and Australia. Pesqui Bras Odontopediatria Clín Integr 2020;20(supp1):e0131.
  • Schlenz MA, Schmidt A, Wöstmann B, Krämer N, Schulz-Weidner N. Students’ and lecturers’ perspective on the implementation of online learning in dental education due to SARS-CoV-2 (COVID-19): a cross-sectional study. BMC Med Educ 2020;20:354.
  • Chang T, Hong G, Paganelli C, Phantumvanit P, Chang W, Shieh Y, Hsu M. Innovation of dental education during COVID-19 pandemic. J Dent Sci 2021;16:15-20.
  • Barabari P, Moharamzadeh K. Novel Coronavirus (COVID-19) and Dentistry-A Comprehensive Review of Literature. Dent J (Basel) 2020;8:53.
  • Peng X, Xu X, Li Y, Cheng L, Zhou X, Ren B. Transmission routes of 2019-nCoV and controls in dental practice. Int J Oral Sci 2020;12:9.
  • Abedi M, Abedi D. A letter to the editor: the impact of COVID-19 on intercalating and non-clinical medical students in the UK. Med Educ Online. 2020;25:1771245.
  • Machado RA, Bonan RRF, Peres DEDC, Martelli Junior H. COVID-19 pandemic and the impact on dental education: discussing current and future perspectives. Braz Oral Res 2020;34:e083.
  • Gewin V. Five tips for moving teaching online as COVID-19 takes hold. Nature 2020;580:295-6.
  • Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği. https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdf?mevzuatNo=19629&mevzuatTur=KurumVeKurulusYonetmeligi&mevzuatTertip=5
  • Park SW, Jang HW, Choe YH, Lee KS, Ahn YC, Chung MJ, et al. Avoiding student infection during a Middle East respiratory syndrome (MERS) outbreak: a single medical school experience. Korean J Med Educ 2016;28:209-17.
  • Yüksel BN, Özalp N. SARS-CoV-2 (COVID- 19) pandemisinin çocuk diş hekimliği klinik uygulamaları üzerine yarattığı etkiler. Bostancı İ, editör. Çocuk Sağlığında SARS-CoV- 2 (COVID-19). 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2020. p.144-50.
  • Şahin BE, Efeoğlu N, Dudak E, Efeoğlu C. Safe Dental Care During COVID-19 Pandemic. EÜ Dişhek Fak Derg 2020;Covid Özel:1-12.
  • Büyüköztürk Ş. Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2005;3:133-51.
  • Turan İ, Şimşek Ü, Aslan H. Eğitim Araştırmalarında Likert Ölçeği ve Likert-Tipi Soruların Kullanımı ve Analizi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2015;30:186-203.
  • Ardıç E, Altun A . Dijital Çağın Öğreneni. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi 2017;1:12-30.
  • Abbasi S, Ayoob T, Malik A, Memon SI. Perceptions of students regarding E-learning during Covid-19 at a private medical college. Pak J Med Sci 2020;36:S57-S61.
  • Akaltan F, Öztürk İ. Öğrenci, eğitmen ve hastaların bakış açısıyla diş hekimliği klinik eğitimi. Selcuk Dent J 2019;6:134-47.
  • Gerzina TM, McLean T, Fairley J. Dental clinical teaching: perceptions of students and teachers. J Dent Educ 2005;69:1377-84.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Diş Hekimliği
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Akif Demirel 0000-0002-1433-0452

Nur Önder 0000-0002-8911-675X

Pınar Topaloğlu Bu kişi benim 0000-0003-0766-3627

Şaziye Sarı 0000-0003-2202-5148

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 9 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Demirel A, Önder N, Topaloğlu P, Sarı Ş. Pedodonti Lisansüstü Eğitimine COVID-19 Pandemisinin Etkileri: Bir Anket Çalışması. Selcuk Dent J. 2021;8(1):163-72.