Amaç: Bu çalışmanın amacı diş hekimliğinde dijitale doğru bir dönüşüm yaşanılan bu dönemde, dijital diş hekimliği hakkında YouTube™ videolarının içerik kalitesinin ve demografik özelliklerinin değerlendirilmesidir.
Gereç ve Yöntemler: Google Trends internet sitesinde dijital diş hekimliği hakkında en çok arama yapılan terimin ‘dijital diş’ olduğu belirlendi. Bu anahtar kelime kullanılarak YouTube’da arama yapıldı ve en fazla görüntülenen 100 video içerisinden kriterleri karşılayan 54 video çalışmaya dahil edildi. Altı başlıktan oluşan bir kullanım kalitesi puan sistemi kullanılarak videolar içerik yönünden zayıf, orta ve iyi olarak sınıflandırıldı. Ayrıca "global kalite skalası" na göre de videolar değerlendirildi. İstatistiksel değerlendirme için verilere Kruskal-Wallis testi ile ikili karşılaştırmalar için Mann-Whitney U testi uygulandı (p < 0.05).
Bulgular: Videoların çoğunlukla (% 38.88) diş hekimleri tarafından yüklendiği, % 37.03’ünün dental şirketler tarafından yüklendiği ve bunu TV kanalları tarafından yüklenen videoların takip ettiği (% 24.07) görüldü. Diş hekimi kaynaklı videoların istatistiksel olarak anlamlı şekilde daha fazla görüntülenme (p = 0.036) ve beğenilme sayısına (p = 0.015) sahip olduğu görüldü. Kullanım kalitesi bakımından videoların % 18.51’i içerik olarak iyi, % 44.44’ü orta, % 37.03’ü ise zayıf bulundu.
Sonuç: YouTube video platformunda dijital diş hekimliği hakkındaki bilgilerin sınırlı olduğu görüldü. Bu alanda uzman diş hekimlerinin ve akademisyenlerin doğru bilgilerin paylaşılmasında daha fazla rol almasının yararlı olacağı düşünülmektedir.
İstatistiksel analiz konusunda desteği için Öğretim Görevlisi Dr.Taner Öztürk'e sonsuz teşekkürlerimi sunarım.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Diş Hekimliği |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2021 |
Gönderilme Tarihi | 22 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Selcuk Dental Journal Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.