Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitimden Yüz Yüze Eğitime Geçiş Sonrasında Klinik Uygulamalar Yapmakta Olan Diş Hekimliği Fakültesi Öğrencilerinin Kaygı ve Depresyon Düzeylerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 2, 444 - 450, 21.08.2023
https://doi.org/10.15311/selcukdentj.1172310

Öz

Amaç: COVID-19 pandemi sürecinde alınan önlemler sonucunda, Türkiye’de bir süre uzaktan eğitime geçilmiş ve sonrasında tekrar yüz yüze eğitime devam edilmiştir. Bu dönemde öğrencilerde kaygı ve depresyon gözlenebilmektedir. Bu çalışmanın amacı, uzaktan eğitimden yüz yüze eğitime geçiş sonrasındaki dönemde klinik uygulamalar yapmakta olan diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin, kaygı ve depresyon düzeylerinin değerlendirilmesidir.

Gereç ve Yöntemler: Çalışmaya Akdeniz Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan 4. ve 5. sınıf öğrencileri dahil edildi. Öğrencilerin kaygı düzeyleri Spielberger Durumluk ve Sürekli Kaygı Ölçeği (STAI-I ve STAI-II) ile, depresyon düzeyleri ise Beck Depresyon Ölçeği (BDÖ) ile değerlendirildi. Verilerin analizinde SPSS versiyon 28 kullanıldı ve p<0.05 değeri istatiksel olarak anlamlı kabul edildi.

Bulgular: Çalışmaya katılan 165 öğrencinin ortalama STAI-I skoru 51.17±10.86, STAI-II skoru 46.65±9.04, BDÖ skoru 15.85±9.16 idi. Öğrencilerin % 86.67’sinde durumluk kaygı, % 80’inde sürekli kaygı, % 41.2’sinde depresyon tespit edildi. 4. sınıfların ortalama STAI-I skoru (53.85±9.69), 5. sınıfların ortalama STAI-I skorundan (48.58±11.34) anlamlı derecede yüksek bulundu. (p=0.002).

Sonuç: Uzaktan eğitimden yüz yüze eğitime geçiş sonrası dönemde çalışmamıza katılan öğrencilerin kaygı ve depresyon oranlarının yüksek olduğu görülmüştür. Diş hekimliği fakültelerinde klinik uygulamalar da yapmakta olan bu öğrencilere, gerekli durumlarda psikolojik destek sağlanması düşünülebilir.

Destekleyen Kurum

Yok

Kaynakça

  • 1)WHO. WHO Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19-11 March 2020. (Cited 10 May 2021) Available from: URL:https://www.who.int/directorgeneral/speeches/detail/who-director-generals-opening-remarks-at-themedia-briefing-oncovid-19---11-march-2020.
  • 2) Gao Z, Xu Y, Sun C, Wang X, Guo Y, Qiu S, et al. A systematic review of asymptomatic infections with COVID-19. J Microbiol Immunol Infect 2021; 54(1): 12-16.
  • 3) Javaıd M, Chaudhary FA, Fazal, Khan EA, Hyder M, Ud Din S. Mode of transmission of COVID-19, Oral Manifestations, Precautionary Measures/Clinical Strategies and Treatment Considerations in dentistry. Pakistan J. Medical Health Sci. 2022;16(1): 3-6
  • 4) Xie X, Li Y, Chwang A, Ho PL, Seto WH. How far droplets can move in indoor environments--revisiting the Wells evaporation-falling curve. Indoor air 2007; 17: 211-225.
  • 5) Şanlı D, Uyanık G, Avdal EÜ. COVID-19 pandemi sürecinde dünyada hemşirelik eğitimi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2021; 6(1): 55-63.
  • 6) TÜBA. (Türkiye Bilimler Akademisi) (2020). COVİD 19 pandemi değerlendirme raporu. http://www.tuba.gov.tr/files/images/2020/kovidraporu/C ovid-19%20Raporu-Final+.pdf [12 Ocak 2021].
  • 7) Bilimsel Danışma Kurulu Çalışması. COVID-19 (SARS-CoV-2 Enfeksiyonu) Genel Bilgiler, Epidemiyoloji ve Tanı. TC Sağlık Bakanl 2020. Available from: https://covid19.saglik.gov.tr/Eklenti/39551/0/covid19rehberigenelbilgilerepidemiyolojivetanipdf.pdf
  • 8) Coulthard P. Dentistry and coronavirus (COVID-19)-moral decision-making. Br. Dent. J. 2020; 228(7): 503-505.
  • 9) Tuğut F, Tuğut N, Çelik BY. Sağlık alanında okuyan öğrencilerin covid-19 pandemi sürecinde durumluk süreklilik kaygı, algılanan stres ve depresyon düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2021; 6(2): 136-144.
  • 10) . Al-Rawi NH, Uthman AT, Saeed M, Abdulkareem AA, Al Bayati S, Al Nuaimi A. Depression, anxiety and stress among dentists during Covıd-19 lockdown. Open Dent J 2022; 16(1).
  • 11) Depression WC. What is depression? World Health Organization.2012
  • 12 Şahin M. Korku, kaygı ve kaygı (anksiyete) bozuklukları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 2019; 6(10): 117-135.
  • 13) Wang C, Cheng Z, Yue XG, McAleer M. Risk management of COVID-19 by universities in China. Journal of Risk and Financial Management, 13(2), 36.et al. Risk management of COVID-19 by universities in China. Journal of Risk and Financial Management 2020; 13(2): 36.
  • 14) Bulguroğlu Hİ, Bulguroğlu M, Özaslan A. Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite, yaşam kalitesi ve depresyon seviyelerinin incelenmesi. Acıbadem Universitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2021; 12(2): 306-311.
  • 15) Spielberger CD, Gorsuch RL, Lushene RE. STAI manual. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press. 1970.
  • 16) Öner N, Le Compte A. Durumluk-Sürekli Kaygı En-vanteri El Kitabı. Boğaziçi Üniversitesi Yayını NO 333, İstanbul, 1982
  • 17) Sakaoğlu HH, Orbatu D, Emiroglu M, Çakır Ö. Covid-19 salgını sırasında sağlık çalışanlarında spielberger durumluk ve sürekli kaygı düzeyi: Tepecik hastanesi örneği. Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesi Dergisi 2020; 30: 1-9
  • 18) Okutan E, Akbaş MG. 15-24 yaş arası öğrencilerin kariyer kaygılarını incelemeye yönelik literatür araştırması. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi 2019; 7(1):33-41.
  • 19) Van Dam NT, Gros DF, Earleywine M, Antony MM. Establishing a trait anxiety threshold that signals likelihood of anxiety disorders. Anxiety, Stress & Coping 2013; 26(1): 70-86
  • 20) Özyurt G, Öztürk Y, Kanik A, Oral E, Aslankaya ZD, Görmez V, İnal N. COVID-19 Salgın Günlerinde Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Asistanlarının Anksiyete Düzeyi. Turk J Child Adolesc Ment Health 2021; 28(1): 9-13
  • 21) Beck AT, Ward CH, Mendelson M. Mock J, Erbaugh J. An inventory for measuring depression. Arch Gen Psychiatry 1961;4(6): 561-711
  • 22)Beck AT, Steer RA. Internal consistencies of the original and revised Beck Depression Inventory. J Clin Psychol. 1984; 40(6): 1365-7
  • 23)Tegin B. The relationship between depressive symptoms and assertiveness levels in university students. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 1990;1(2):51-63.
  • 24)Hisli N. beck depresyon envanterinin üniversite öğrencileri için geçerliği, güvenirliği. Psikoloji Dergisi 1989;7(23):3-13
  • 25)Akdemir M, Aktekin MR, Sönmez Y, Baysal ÖD, Mamakli S, Köse F, et al. Tıp öğrencilerinde depresyon ve psikolojik sıkıntı, prospektif bir çalışma. Noro-Psikyatri Arsivi 2022; 59(2): 116-122
  • 26) Yildirim TT, Atas O. The evaluation of psychological state of dental students during the COVID-19 pandemic. Braz Oral Res 2021; 35.
  • 27) Özdede M, Sahin S. Views and anxiety levels of Turkish dental students during the COVID-19 pandemic. Journal of Stomatology, 2020; 73(3): 123-128.
  • 28) Bulut E, Poyrazoğlu E, Yüksel BEK. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi öğrencilerinde dental anksiyetenin incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi 2009; 10(2): 16-24.
  • 29)Kulu M, Özsoy F, Gürler EB, Özbeyli D. COVID-19 salgınının diş hekimleri üzerinde yarattığı gelecek kaygısı ve stresin değerlendirilmesi. Pamukkale Tıp Dergisi 2020 14(1): 103-112.
  • 30). Patel V, Kleinman A. Poverty and Common Mental Disorders in Developing Countries; Bulletin of the World Health Organization 2003; 81:609-615
  • 31) Peker I, Alkurt MT, Usta MG, Turkbay T. The evaluation of perceived sources of stress and stress levels among Turkish dental students. International Dental Journal 2009; 59(2):103-111.
  • 32. Karagöz Kırarslan Ö, Yıldırım B. COVID-19; Dı̇ş Hekı̇mlı̇ğı̇ Öğrecı̇lerı̇nde Kaygı, Endı̇şe ve Eğı̇tı̇m Durumlarına Etkı̇sı̇. 8th UTSAK Kongresi Bildiri Kitabı, Online/ Ankara 25/26 Aralık 2021, ss79-83.
  • 33.Kızılcı E, Demiroğlu C, Duman B, Gumus H. Evaluation of Knowledge Levels of Dentistry Students on the COVID-19 and its Effects on Depression. Pesquisa Brasileira em Odontopediatria e Clínica Integrada 2022; 22: e210015-e210015.
  • 34. Tonkuş M., Bakırhan C. Uzaktan Eğitimin Uygulamalı Alanlarda Eğitim Gören Öğrencilerin Anksiyete Düzeyine Etkisi. Artuklu International Journal of Health Sciences 2022; 2(1): 7-18.
  • 35.Durgun H, Tayfur C., Avcı AB, Kalyoncuoğlu B. Covid-19 sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ve kaygı düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 2021; 14(2): 142-148.
  • 36.Islam MA, Barna SD, Raihan H, Khan M NA, Hossain MT. Depression and anxiety among university students during the COVID-19 pandemic in Bangladesh: A web-based cross-sectional survey. PloS one 2020; 15(8): e0238162.
  • 37. AlAzzam M., Abuhammad S, Abdalrahim A, Hamdan Mansour AM. Predictors of depression and anxiety among senior high school students during COVID-19 pandemic: The context of home quarantine and online education. The Journal of School Nursing 2021; 37(4): 241-248.
  • 38. Yildirim TT., Karaman T. Diş hekimliği fakültesi preklinik öğrencilerinin kaygı ve depresyon düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Turkiye Klinikleri Dis hekimligi Bilimleri Dergisi 2017; 23(3): 155-165.
  • 39. Yilmaz AN, Derya YA, Altiparmak S, Cihan EG, Oztas HG. Investigating the relationship between the depression levels of midwives and nurses and their emotional labor and secondary traumatic stress levels in the COVID-19 pandemic period with structural equation modelling. Archives of Psychiatric Nursing 2022, 40, 60-67.
  • 40. Besirli A, Erden SC, Atilgan M, Varlihan A, Habaci MF, Yeniceri, et al. The relationship between anxiety and depression levels with perceived stress and coping strategies in health care workers during the COVID-19 pandemic. The Medical Bulletin of Sisli Etfal Hospital 2021; 55(1): 1
  • 41. Kabeloğlu V, Gül G. Covid-19 salgını sırasında uyku kalitesi ve ilişkili sosyal ve psikolojik faktörlerin araştırılması. Journal of Turkish Sleep Medicine 2021; 2: 97-104.
  • 42.Xiong J, Lipsitz O, Nasri F, Lui, LM., Gill, H, Phan, L, et al. Impact of COVID-19 pandemic on mental health in the general population: A systematic review. Journal Of Affective Disorders 2020; 277:55-64.
  • 43. Barğı G, Şahin E, Çimenli Ç. Covid-19 pandemisi sebebi ile uzaktan eğitim gören üniversite öğrencilerinde stres, anksiyete, depresyon ve fiziksel aktivite düzeylerinin incelenmesi. Izmir Democracy University Health Sciences Journal 2021;4(2): 159-168.
  • 44.Solomou I, Constantinidou F. Prevalence and predictors of anxiety and depression symptoms during the COVID-19 pandemic and compliance with precautionary measures: age and sex matter. Int J Environ Res Public Health 2020; 17(14): 4924

Evaluation of Anxiety and Depression Levels of Students of Faculty of Dentistry Performing Clinical Practices After Transitioning From Online Education to Face-to-face Education in the COVID-19 Pandemic Period

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 2, 444 - 450, 21.08.2023
https://doi.org/10.15311/selcukdentj.1172310

Öz

Background: As a result of the measures taken during the COVID-19 pandemic process, distance education was started for a while in Turkey and then face-to-face education was continued again. During this period, students may experience anxiety and depression. The aim of this study is to evaluate the anxiety and depression levels of dentistry students who are performing clinical practices in the post-transition period from distance education to face-to-face education.
Methods: Fourth and Fifth grade students studying at Akdeniz University Faculty of Dentistry were included in the study. Students' anxiety levels were evaluated with the Spielberger State and Trait Anxiety Inventory (STAI-I and STAI-II), and their depression levels were evaluated with the Beck Depression Inventory (BDI). SPSS version 28 was used in the analysis of the data and p< 0.05 was considered to be statistically significant.
Results: The mean STAI-I score of 165 students participating in the study was 51.17±10.86, STAI-II score was 46.65±9.04, BDI score was 15.85±9.16. State anxiety was found in 86.67 %, trait anxiety in 80%, and depression in 41.2 % of the students. The mean STAI-I score of 4th graders (53.85±9.69) was significantly higher than the 5th grade's mean STAI-I score (48.58±11.34) (p=0.002).
Conclusion: It was observed that the anxiety and depression rates of the students who participated in our study after the transition from distance education to face-to-face education were high. It may be considered to provide psychological support to these students, who also carry out clinical practices in dentistry faculties, when necessary.

Kaynakça

  • 1)WHO. WHO Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19-11 March 2020. (Cited 10 May 2021) Available from: URL:https://www.who.int/directorgeneral/speeches/detail/who-director-generals-opening-remarks-at-themedia-briefing-oncovid-19---11-march-2020.
  • 2) Gao Z, Xu Y, Sun C, Wang X, Guo Y, Qiu S, et al. A systematic review of asymptomatic infections with COVID-19. J Microbiol Immunol Infect 2021; 54(1): 12-16.
  • 3) Javaıd M, Chaudhary FA, Fazal, Khan EA, Hyder M, Ud Din S. Mode of transmission of COVID-19, Oral Manifestations, Precautionary Measures/Clinical Strategies and Treatment Considerations in dentistry. Pakistan J. Medical Health Sci. 2022;16(1): 3-6
  • 4) Xie X, Li Y, Chwang A, Ho PL, Seto WH. How far droplets can move in indoor environments--revisiting the Wells evaporation-falling curve. Indoor air 2007; 17: 211-225.
  • 5) Şanlı D, Uyanık G, Avdal EÜ. COVID-19 pandemi sürecinde dünyada hemşirelik eğitimi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2021; 6(1): 55-63.
  • 6) TÜBA. (Türkiye Bilimler Akademisi) (2020). COVİD 19 pandemi değerlendirme raporu. http://www.tuba.gov.tr/files/images/2020/kovidraporu/C ovid-19%20Raporu-Final+.pdf [12 Ocak 2021].
  • 7) Bilimsel Danışma Kurulu Çalışması. COVID-19 (SARS-CoV-2 Enfeksiyonu) Genel Bilgiler, Epidemiyoloji ve Tanı. TC Sağlık Bakanl 2020. Available from: https://covid19.saglik.gov.tr/Eklenti/39551/0/covid19rehberigenelbilgilerepidemiyolojivetanipdf.pdf
  • 8) Coulthard P. Dentistry and coronavirus (COVID-19)-moral decision-making. Br. Dent. J. 2020; 228(7): 503-505.
  • 9) Tuğut F, Tuğut N, Çelik BY. Sağlık alanında okuyan öğrencilerin covid-19 pandemi sürecinde durumluk süreklilik kaygı, algılanan stres ve depresyon düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2021; 6(2): 136-144.
  • 10) . Al-Rawi NH, Uthman AT, Saeed M, Abdulkareem AA, Al Bayati S, Al Nuaimi A. Depression, anxiety and stress among dentists during Covıd-19 lockdown. Open Dent J 2022; 16(1).
  • 11) Depression WC. What is depression? World Health Organization.2012
  • 12 Şahin M. Korku, kaygı ve kaygı (anksiyete) bozuklukları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 2019; 6(10): 117-135.
  • 13) Wang C, Cheng Z, Yue XG, McAleer M. Risk management of COVID-19 by universities in China. Journal of Risk and Financial Management, 13(2), 36.et al. Risk management of COVID-19 by universities in China. Journal of Risk and Financial Management 2020; 13(2): 36.
  • 14) Bulguroğlu Hİ, Bulguroğlu M, Özaslan A. Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite, yaşam kalitesi ve depresyon seviyelerinin incelenmesi. Acıbadem Universitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2021; 12(2): 306-311.
  • 15) Spielberger CD, Gorsuch RL, Lushene RE. STAI manual. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press. 1970.
  • 16) Öner N, Le Compte A. Durumluk-Sürekli Kaygı En-vanteri El Kitabı. Boğaziçi Üniversitesi Yayını NO 333, İstanbul, 1982
  • 17) Sakaoğlu HH, Orbatu D, Emiroglu M, Çakır Ö. Covid-19 salgını sırasında sağlık çalışanlarında spielberger durumluk ve sürekli kaygı düzeyi: Tepecik hastanesi örneği. Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesi Dergisi 2020; 30: 1-9
  • 18) Okutan E, Akbaş MG. 15-24 yaş arası öğrencilerin kariyer kaygılarını incelemeye yönelik literatür araştırması. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi 2019; 7(1):33-41.
  • 19) Van Dam NT, Gros DF, Earleywine M, Antony MM. Establishing a trait anxiety threshold that signals likelihood of anxiety disorders. Anxiety, Stress & Coping 2013; 26(1): 70-86
  • 20) Özyurt G, Öztürk Y, Kanik A, Oral E, Aslankaya ZD, Görmez V, İnal N. COVID-19 Salgın Günlerinde Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Asistanlarının Anksiyete Düzeyi. Turk J Child Adolesc Ment Health 2021; 28(1): 9-13
  • 21) Beck AT, Ward CH, Mendelson M. Mock J, Erbaugh J. An inventory for measuring depression. Arch Gen Psychiatry 1961;4(6): 561-711
  • 22)Beck AT, Steer RA. Internal consistencies of the original and revised Beck Depression Inventory. J Clin Psychol. 1984; 40(6): 1365-7
  • 23)Tegin B. The relationship between depressive symptoms and assertiveness levels in university students. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 1990;1(2):51-63.
  • 24)Hisli N. beck depresyon envanterinin üniversite öğrencileri için geçerliği, güvenirliği. Psikoloji Dergisi 1989;7(23):3-13
  • 25)Akdemir M, Aktekin MR, Sönmez Y, Baysal ÖD, Mamakli S, Köse F, et al. Tıp öğrencilerinde depresyon ve psikolojik sıkıntı, prospektif bir çalışma. Noro-Psikyatri Arsivi 2022; 59(2): 116-122
  • 26) Yildirim TT, Atas O. The evaluation of psychological state of dental students during the COVID-19 pandemic. Braz Oral Res 2021; 35.
  • 27) Özdede M, Sahin S. Views and anxiety levels of Turkish dental students during the COVID-19 pandemic. Journal of Stomatology, 2020; 73(3): 123-128.
  • 28) Bulut E, Poyrazoğlu E, Yüksel BEK. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi öğrencilerinde dental anksiyetenin incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi 2009; 10(2): 16-24.
  • 29)Kulu M, Özsoy F, Gürler EB, Özbeyli D. COVID-19 salgınının diş hekimleri üzerinde yarattığı gelecek kaygısı ve stresin değerlendirilmesi. Pamukkale Tıp Dergisi 2020 14(1): 103-112.
  • 30). Patel V, Kleinman A. Poverty and Common Mental Disorders in Developing Countries; Bulletin of the World Health Organization 2003; 81:609-615
  • 31) Peker I, Alkurt MT, Usta MG, Turkbay T. The evaluation of perceived sources of stress and stress levels among Turkish dental students. International Dental Journal 2009; 59(2):103-111.
  • 32. Karagöz Kırarslan Ö, Yıldırım B. COVID-19; Dı̇ş Hekı̇mlı̇ğı̇ Öğrecı̇lerı̇nde Kaygı, Endı̇şe ve Eğı̇tı̇m Durumlarına Etkı̇sı̇. 8th UTSAK Kongresi Bildiri Kitabı, Online/ Ankara 25/26 Aralık 2021, ss79-83.
  • 33.Kızılcı E, Demiroğlu C, Duman B, Gumus H. Evaluation of Knowledge Levels of Dentistry Students on the COVID-19 and its Effects on Depression. Pesquisa Brasileira em Odontopediatria e Clínica Integrada 2022; 22: e210015-e210015.
  • 34. Tonkuş M., Bakırhan C. Uzaktan Eğitimin Uygulamalı Alanlarda Eğitim Gören Öğrencilerin Anksiyete Düzeyine Etkisi. Artuklu International Journal of Health Sciences 2022; 2(1): 7-18.
  • 35.Durgun H, Tayfur C., Avcı AB, Kalyoncuoğlu B. Covid-19 sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ve kaygı düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 2021; 14(2): 142-148.
  • 36.Islam MA, Barna SD, Raihan H, Khan M NA, Hossain MT. Depression and anxiety among university students during the COVID-19 pandemic in Bangladesh: A web-based cross-sectional survey. PloS one 2020; 15(8): e0238162.
  • 37. AlAzzam M., Abuhammad S, Abdalrahim A, Hamdan Mansour AM. Predictors of depression and anxiety among senior high school students during COVID-19 pandemic: The context of home quarantine and online education. The Journal of School Nursing 2021; 37(4): 241-248.
  • 38. Yildirim TT., Karaman T. Diş hekimliği fakültesi preklinik öğrencilerinin kaygı ve depresyon düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Turkiye Klinikleri Dis hekimligi Bilimleri Dergisi 2017; 23(3): 155-165.
  • 39. Yilmaz AN, Derya YA, Altiparmak S, Cihan EG, Oztas HG. Investigating the relationship between the depression levels of midwives and nurses and their emotional labor and secondary traumatic stress levels in the COVID-19 pandemic period with structural equation modelling. Archives of Psychiatric Nursing 2022, 40, 60-67.
  • 40. Besirli A, Erden SC, Atilgan M, Varlihan A, Habaci MF, Yeniceri, et al. The relationship between anxiety and depression levels with perceived stress and coping strategies in health care workers during the COVID-19 pandemic. The Medical Bulletin of Sisli Etfal Hospital 2021; 55(1): 1
  • 41. Kabeloğlu V, Gül G. Covid-19 salgını sırasında uyku kalitesi ve ilişkili sosyal ve psikolojik faktörlerin araştırılması. Journal of Turkish Sleep Medicine 2021; 2: 97-104.
  • 42.Xiong J, Lipsitz O, Nasri F, Lui, LM., Gill, H, Phan, L, et al. Impact of COVID-19 pandemic on mental health in the general population: A systematic review. Journal Of Affective Disorders 2020; 277:55-64.
  • 43. Barğı G, Şahin E, Çimenli Ç. Covid-19 pandemisi sebebi ile uzaktan eğitim gören üniversite öğrencilerinde stres, anksiyete, depresyon ve fiziksel aktivite düzeylerinin incelenmesi. Izmir Democracy University Health Sciences Journal 2021;4(2): 159-168.
  • 44.Solomou I, Constantinidou F. Prevalence and predictors of anxiety and depression symptoms during the COVID-19 pandemic and compliance with precautionary measures: age and sex matter. Int J Environ Res Public Health 2020; 17(14): 4924
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Diş Hekimliği
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Esra Yavuz 0000-0003-3455-2586

Selmi Yılmaz 0000-0001-9546-6548

Yayımlanma Tarihi 21 Ağustos 2023
Gönderilme Tarihi 8 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Yavuz E, Yılmaz S. COVID-19 Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitimden Yüz Yüze Eğitime Geçiş Sonrasında Klinik Uygulamalar Yapmakta Olan Diş Hekimliği Fakültesi Öğrencilerinin Kaygı ve Depresyon Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Selcuk Dent J. 2023;10(2):444-50.