Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Comparıson of Accountıng and Technology Courses Taught in Turkısh and Amerıcan Unıversıtıes in Terms of The Internatıonal Accountıng Educatıon Standard (IES 2)

Yıl 2022, , 489 - 496, 22.09.2022
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1128937

Öz

In this study, the courses in the undergraduate business administration departments of universities in the United States and universities in Turkey were compared. This comparison covers the courses that should be in the curriculum according to the accounting, finance and technology technical competence areas within the scope of the International Accounting Education Standard 2 (IES). Universities used in the comparison are composed of the first ten universities in the United States and the first ten universities in Turkey in the 2021-2022 world general ranking, listed by URAP Research Laboratory.
According to the results of the research, the general compliance of the universities in Turkey with IES 2 was found to be higher than the universities in the United States, according to the fields of accounting, finance and technology qualifications. While finance and financial management is the competency area with which universities in Turkey have the highest compliance, management accounting and control is the competency area with which universities in the United States have the highest compliance.

Kaynakça

  • Aksu, İbrahim, Meltem, Gül, (2021) Teoriden Pratiğe Muhasebe Eğitimi, İşletme Bölüm Müfredatlarının Uluslararası Muhasebe Eğitim Standardı IES-2 Açısından İncelenmesi, Bölüm 2, Gazi Kitapevi, Ankara
  • Al-Anbagi, Al-Azzawi, Al Obaidi, (2018) “Compliance With International Education Standards (IES 2) In Iraq Towards The Adoption Of International Accounting Standards”, Biblioteca Digital Repositorio Academico, 34(86), s. 2456-2469.
  • Boyce, Gordon, (2004), “Critical Accounting Education: Teaching And Learning Outside The Circle”, Critical Perspectives on Accounting, 15(4-5), s. 565-586.
  • Can, Ahmet Vecdi, Demirci, Şuayyip Doğuş, (2016) “Uluslararası Muhasebe Eğitim Standardı 2 Muhasebe Eğitim Programlarının İçeriğine Uyum: Sakarya Üniversitesi Örneği”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICAFR 16, 12(12),s. 319-338.
  • Frijat, Yaser Al, Shbeilat, Mohammad, (2016). “Jordanian Universities and Their Role in the Trend Towards the Development of Technical Competence for Accounting Learning Outcomes in line with IES”, Accounting and Finance Research, 5(2), s. 20-31.
  • Hijazi, Rafıq, Hassan, Yousef, Husain, Zafar, (2019) “Deans’ Perceptions Of Challenges Facing Business Education İn The Arabian Gulf”, The Journal, of Education for Business, 95(1), s. 10-22, DOI: 10.1080/08832323.2019.1595502
  • Kızılyalçın, Ali, (2020) “Türkiye’deki Üniversitelerde Bulunan İşletme Bölümleri Ders Programlarının Uluslararası Muhasebe Eğitim Standardı UMES 2 Bağlamında İncelenmesi ve Uyumlaştırılması”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 85, s. 129-152.
  • Teodor, Petrovic, Radojko, Lukic, (2020). “The Applıcatıon Of Internatıonal Educatıon Standards In Theaccountıng Educatıon System In Bosnıa And Herzegovına”, Zbornik Radova Ekonomskog Fakulteta Brčko, 14(1), s. 23-34.
  • Solak, Bilal, Faydalı, Fatih, Ospankulova, Ayşe (2021) “Kırgızistan’ daki Üniversitelerde Uluslararası Muhasebe Eğitimi Standartları 2 İle Uyumuna Yönelik Bir Araştırma”, 8. Uluslararası Muhasebe ve Finans Araştımaları Kongresi Bildiri Kitabı, 4-7 Kasım 2021, Malatya 265-278.
  • Osama, Mah’d, Ghassan, Mardini (2020) The Quality Of Accounting Education And The İntegration Of The İnternational Education Standards: Evidence From Middle Eastern And North African Countries, Accounting Education, DOI: 10.1080/09639284.2020.1790020
  • Özdoğan, Burak, Mollaoğulları, Batuhan. Fatih, (2019) “Devlet Üniversitelerinde Verilen Muhasebe Eğitimi İle Uluslararası Muhasebe Eğitimi Standartları Üzerine Mukayeseli Bir İnceleme: Ege Bölgesi Örneği”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 21 (4), s. 1037-1060.
  • Uyar, Süleyman, (2008) “Uluslararası Eğitim Standartları (IES) ve Akdeniz Üniversitesi’nde Muhasebe Eğitimi”, World of Accounting Science,1, s. 79-107.
  • Yusof, Rohana, Abdul Majid, Abdul, Halim, (2017) “Examining the Current Status of International Education Standards Compliance in ASEAN Countries”, Journal of Business Managament and Accounting 7(1), s. 1-16.
  • Watty, Kim, Sugahara, Satoshi, Abayadeera, Nadana, Perera, Luckmika, (2013) “Developing A Global Model Of Accounting Education And Examining IES Compliance İn Australia, Japan, And Sri Lanka”, Accounting Education, 22(5), s. 502–506. https://doi.org/10.1080/09639284.2013.824199
  • Wessels, P. (2007), An Analysis of The Current IT Education Offered To Accounting Students At South African Universities, South African Journal of Accounting Reserach, 21(1), 103-127.
  • https://urapcenter.org/Rankings/2021-2022/World_Ranking_2021-2022 (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://michiganross.umich.edu/undergraduate/bba/curriculum (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://foster.uw.edu/academics/degree-programs/undergraduate-programs/curriculum/ (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://undergrad-inside.wharton.upenn.edu/curriculum/ (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://haas.berkeley.edu/undergrad/academics/curriculum/degree-requirements/ (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://fisher.osu.edu/academic-departments/amis/courses-syllabi (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://cba.pitt.edu/academics/business-majors/accounting/ (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://carlsonschool.umn.edu/degrees/undergraduate/majors-and-minors/accounting (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://www.kenan-flagler.unc.edu/programs/undergraduate-business/academics/major/ (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://mitsloan.mit.edu/undergrad/15-1-management-major-requirements (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://dyson.cornell.edu/programs/undergraduate/degree-requirements/core/ (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://bilsis.hacettepe.edu.tr/ (Erişim Tarihi 08.03.2022)
  • https://ba.metu.edu.tr/tr/programlar/lisans-programi/mufredat (Erişim Tarihi 08.03.2022)
  • https://case.ku.edu.tr/akademik/isletme/ders-plani-2/ (Erişim Tarihi 08.03.2022)
  • https://ebs.istanbul.edu.tr/home/dersprogram/?id=1201&yil=2021 (Erişim Tarihi 08.03.2022)
  • https://www.sis.itu.edu.tr/TR/ogrenci/lisans/ders-planlari/plan/SIS/201410.html (Erişim Tarihi 08.03.2022)
  • http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Plani.aspx?bno=4300&bot=1920 (Erişim Tarihi 08.03.2022)
  • https://ebp.ege.edu.tr/DereceProgramlari/Detay/1/158/2753/932001 (Erişim Tarihi 08.03.2022)
  • https://sbs.sabanciuniv.edu/tr/yonetim-bilimleri-lisans-programi/dersler (Erişim Tarihi 08.03.2022)
  • http://fba.bilkent.edu.tr/programs/undergraduate/ug-curriculum/ (Erişim Tarihi 09.03.2022)
  • http://www.bologna.yildiz.edu.tr/index.php?r=program/view&id=55&aid=46 (Erişim Tarihi 09.03.2022)
  • https://www.iaesb.org/publications/2019-handbook-international-education-standards (Erişim Tarihi 01.06.2022)

Türk ve Amerikan Üniversitelerinde Okutulan Muhasebe ve Teknoloji Derslerinin Uluslararası Muhasebe Eğitim Standardı (IES 2) Açısından Karşılaştırılması

Yıl 2022, , 489 - 496, 22.09.2022
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1128937

Öz

Bu çalışmada Amerika Birleşik Devletlerindeki üniversitelerle Türkiye’deki üniversitelerin işletme lisans bölümlerindeki dersler karşılaştırılmıştır. Bu karşılaştırma Uluslararası Muhasebe Eğitim Standardı 2 (IES) kapsamındaki muhasebe finans ve teknoloji teknik yeterlilik alanlarına göre müfredatlarda yer alması gereken dersleri kapsamaktadır. Karşılaştırmada yararlanılan üniversiteler URAP Araştırma Laboratuvarı tarafından sıralanan 2021-2022 dünya genel sıralamasındaki Amerika Birleşik Devletlerindeki ilk on üniversite ile Türkiye’deki ilk on üniversiteden oluşmaktadır.
Araştırma sonuçlarına göre Türkiye’deki üniversitelerin IES 2’ye genel uyumu muhasebe finans ve teknoloji yeterlilik alanlarında Amerika Birleşik Devletleri’ndeki üniversitelere göre daha yüksek bulunmuştur. Türkiye’deki üniversitelerin standarda en yüksek uyum sağladığı yetkinlik alanı finans ve mali yönetim iken, Amerika Birleşik Devletleri’ndeki üniversitelerin en yüksek uyum sağladığı yetkinlik alanı yönetim muhasebesi ve kontroldür.

Kaynakça

  • Aksu, İbrahim, Meltem, Gül, (2021) Teoriden Pratiğe Muhasebe Eğitimi, İşletme Bölüm Müfredatlarının Uluslararası Muhasebe Eğitim Standardı IES-2 Açısından İncelenmesi, Bölüm 2, Gazi Kitapevi, Ankara
  • Al-Anbagi, Al-Azzawi, Al Obaidi, (2018) “Compliance With International Education Standards (IES 2) In Iraq Towards The Adoption Of International Accounting Standards”, Biblioteca Digital Repositorio Academico, 34(86), s. 2456-2469.
  • Boyce, Gordon, (2004), “Critical Accounting Education: Teaching And Learning Outside The Circle”, Critical Perspectives on Accounting, 15(4-5), s. 565-586.
  • Can, Ahmet Vecdi, Demirci, Şuayyip Doğuş, (2016) “Uluslararası Muhasebe Eğitim Standardı 2 Muhasebe Eğitim Programlarının İçeriğine Uyum: Sakarya Üniversitesi Örneği”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICAFR 16, 12(12),s. 319-338.
  • Frijat, Yaser Al, Shbeilat, Mohammad, (2016). “Jordanian Universities and Their Role in the Trend Towards the Development of Technical Competence for Accounting Learning Outcomes in line with IES”, Accounting and Finance Research, 5(2), s. 20-31.
  • Hijazi, Rafıq, Hassan, Yousef, Husain, Zafar, (2019) “Deans’ Perceptions Of Challenges Facing Business Education İn The Arabian Gulf”, The Journal, of Education for Business, 95(1), s. 10-22, DOI: 10.1080/08832323.2019.1595502
  • Kızılyalçın, Ali, (2020) “Türkiye’deki Üniversitelerde Bulunan İşletme Bölümleri Ders Programlarının Uluslararası Muhasebe Eğitim Standardı UMES 2 Bağlamında İncelenmesi ve Uyumlaştırılması”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 85, s. 129-152.
  • Teodor, Petrovic, Radojko, Lukic, (2020). “The Applıcatıon Of Internatıonal Educatıon Standards In Theaccountıng Educatıon System In Bosnıa And Herzegovına”, Zbornik Radova Ekonomskog Fakulteta Brčko, 14(1), s. 23-34.
  • Solak, Bilal, Faydalı, Fatih, Ospankulova, Ayşe (2021) “Kırgızistan’ daki Üniversitelerde Uluslararası Muhasebe Eğitimi Standartları 2 İle Uyumuna Yönelik Bir Araştırma”, 8. Uluslararası Muhasebe ve Finans Araştımaları Kongresi Bildiri Kitabı, 4-7 Kasım 2021, Malatya 265-278.
  • Osama, Mah’d, Ghassan, Mardini (2020) The Quality Of Accounting Education And The İntegration Of The İnternational Education Standards: Evidence From Middle Eastern And North African Countries, Accounting Education, DOI: 10.1080/09639284.2020.1790020
  • Özdoğan, Burak, Mollaoğulları, Batuhan. Fatih, (2019) “Devlet Üniversitelerinde Verilen Muhasebe Eğitimi İle Uluslararası Muhasebe Eğitimi Standartları Üzerine Mukayeseli Bir İnceleme: Ege Bölgesi Örneği”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 21 (4), s. 1037-1060.
  • Uyar, Süleyman, (2008) “Uluslararası Eğitim Standartları (IES) ve Akdeniz Üniversitesi’nde Muhasebe Eğitimi”, World of Accounting Science,1, s. 79-107.
  • Yusof, Rohana, Abdul Majid, Abdul, Halim, (2017) “Examining the Current Status of International Education Standards Compliance in ASEAN Countries”, Journal of Business Managament and Accounting 7(1), s. 1-16.
  • Watty, Kim, Sugahara, Satoshi, Abayadeera, Nadana, Perera, Luckmika, (2013) “Developing A Global Model Of Accounting Education And Examining IES Compliance İn Australia, Japan, And Sri Lanka”, Accounting Education, 22(5), s. 502–506. https://doi.org/10.1080/09639284.2013.824199
  • Wessels, P. (2007), An Analysis of The Current IT Education Offered To Accounting Students At South African Universities, South African Journal of Accounting Reserach, 21(1), 103-127.
  • https://urapcenter.org/Rankings/2021-2022/World_Ranking_2021-2022 (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://michiganross.umich.edu/undergraduate/bba/curriculum (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://foster.uw.edu/academics/degree-programs/undergraduate-programs/curriculum/ (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://undergrad-inside.wharton.upenn.edu/curriculum/ (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://haas.berkeley.edu/undergrad/academics/curriculum/degree-requirements/ (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://fisher.osu.edu/academic-departments/amis/courses-syllabi (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://cba.pitt.edu/academics/business-majors/accounting/ (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://carlsonschool.umn.edu/degrees/undergraduate/majors-and-minors/accounting (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://www.kenan-flagler.unc.edu/programs/undergraduate-business/academics/major/ (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://mitsloan.mit.edu/undergrad/15-1-management-major-requirements (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://dyson.cornell.edu/programs/undergraduate/degree-requirements/core/ (Erişim Tarihi 07.03.2022)
  • https://bilsis.hacettepe.edu.tr/ (Erişim Tarihi 08.03.2022)
  • https://ba.metu.edu.tr/tr/programlar/lisans-programi/mufredat (Erişim Tarihi 08.03.2022)
  • https://case.ku.edu.tr/akademik/isletme/ders-plani-2/ (Erişim Tarihi 08.03.2022)
  • https://ebs.istanbul.edu.tr/home/dersprogram/?id=1201&yil=2021 (Erişim Tarihi 08.03.2022)
  • https://www.sis.itu.edu.tr/TR/ogrenci/lisans/ders-planlari/plan/SIS/201410.html (Erişim Tarihi 08.03.2022)
  • http://bbs.ankara.edu.tr/Ders_Plani.aspx?bno=4300&bot=1920 (Erişim Tarihi 08.03.2022)
  • https://ebp.ege.edu.tr/DereceProgramlari/Detay/1/158/2753/932001 (Erişim Tarihi 08.03.2022)
  • https://sbs.sabanciuniv.edu/tr/yonetim-bilimleri-lisans-programi/dersler (Erişim Tarihi 08.03.2022)
  • http://fba.bilkent.edu.tr/programs/undergraduate/ug-curriculum/ (Erişim Tarihi 09.03.2022)
  • http://www.bologna.yildiz.edu.tr/index.php?r=program/view&id=55&aid=46 (Erişim Tarihi 09.03.2022)
  • https://www.iaesb.org/publications/2019-handbook-international-education-standards (Erişim Tarihi 01.06.2022)
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Meltem Gül 0000-0002-8085-0704

İbrahim Aksu 0000-0002-3903-9338

Yayımlanma Tarihi 22 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 10 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Gül, M., & Aksu, İ. (2022). Türk ve Amerikan Üniversitelerinde Okutulan Muhasebe ve Teknoloji Derslerinin Uluslararası Muhasebe Eğitim Standardı (IES 2) Açısından Karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 25(Özel Sayı), 489-496. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1128937

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.