Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Audit Course Curriculum in Undergraduate Programs of State Universities in Turkey

Yıl 2022, , 566 - 578, 22.09.2022
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1141041

Öz

The aim of this study is to determine and analyze the basic information, weekly contents, teaching and evaluation methods, and the learning outcomes within the scope of the Auditing course curriculum in the undergraduate programs of state universities in Turkey. The data needed within this study was obtained from the Bologna Course Information Package of the 132 programs of 90 state universities and analyzed using frequency analysis. According to the analysis results, it was determined that the Auditing Course was usually included in the university curriculum in the form of 3 credits/5 ECTS and as an elective course. It was determined that the instructional (lecturer) narrative (takrir) method is mostly used; but observation, brainstorming and computer data analysis methods were found to be the least used methods during the course's teaching. As a result of the curriculum reviews on the content of the Auditing course, it was found that the weekly content of the course includes basic auditing topics and that the use of information technologies was not sufficiently included in the auditing processes. Although the teaching methods for information technologies are not used enough in teaching methods and the course content, the learning outcomes of the course are often determined by universities to be practical. This does not reflect the truth in programs where the content of this course is not supported by applications such as the more use of narrative (takrir) methods in the course's teaching, applied data analysis and data analytics.

Kaynakça

  • Açık, Serap, (2016). “Adli Muhasebecilik Mesleğinin Faaliyet Alanları ve Eğitim Boyutu Açısından İncelenmesi”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (3), s. 1071-1090.
  • Aksoy, Tamer, (2002). Tüm Yönleriyle Denetim, 2 bs., Ankara Yetkin Yayınları, Ankara.
  • Alshurafat, Hashem, Beattie, Claire, Jones, Gregory, & Sands, John, (2020) “Perceptions of the Usefulness of Various Teaching Methods in Forensic Accounting Education”, Accounting Education, 29 (2), s. 177-204.
  • Anzeh, Belal Abu and Abed, Suzan, (2015) “The Extent of Accounting Ethics Education for Bachelor Students in Jordanian Universities”, Journal of Management and Research, 7, s.121-143.
  • Berkant, Hasan Güner, “Öğretim Yöntemleri”, erişim tarihi 01.02.2022 https://sites.google.com/view/ogretimyontemveteknikleri/ana-sayfa/%C3%B6%C4%9Fretim-y%C3%B6ntemleri).
  • Calayoğlu, İlker, (2018) “Muhasebe ve Denetim Çevresinin Değişimi ve Bu Alanların Öğretiminde Yazılımın Yeri”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 20 (4), s. 831-859.
  • Erdoğan, Murat, (2012) “VUK-TFRS Geçiş Sürecinde Üniversitelerde Denetim Eğitim ve Öğretim Döngüsü Önerisi ve Web Tabanlı Bir Yazılım İle Denetim Uygulaması”, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 5 (2), s. 55-84.
  • Eren, Tevfik ve Alkan, Alper Tunga, (2021) “Lisans Programlarında Öğretilen Muhasebe Standartları Dersi Üzerine Bir İnceleme: Türkiye Örneği”, 39. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu Değişen Teknoloji ve İş Ortamında Muhasebe Bildiriler Kitabı, 15-19 Eylül 2021, Ankara: Detay Yayıncılık, s.372-383.
  • Gökçen, Gürbüz, Ataman, Başak, Cebeci, Yasin ve Cavlak, Hasan, (2015) “Türkiye’deki Devlet Üniversitelerinin Lisans Programlarındaki Muhasebe Standartları Eğitimi Üzerine Bir Araştırma”, Öneri Dergisi, 11(44), s. 121-145.
  • Karaca, Nevran, Sürmeli, Dilek ve Hocaoğlu, Seda, (2016) “Türkiye’de Lisans Düzeyinde Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebe Alanında Yaşanan Gelişmeler Işığında Değerlendirilmesi”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICAFR 16 Özel Sayısı, s. 270-281.
  • Karakoç, Mehtap, (2020) “Uygulamalı Bilimler Yüksekokullarının Muhasebe Eğitimine Etkisi: Muhasebe Bölümleri Ders Programları Üzerine Bir İnceleme”, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 7 (1), s. 315-330.
  • Kavut, Lerzan Fatma ve Adiloğlu, Burcu (2013) “Türkiye’deki Üniversitelerde Lisans ve Yüksek Lisans Eğitiminde İç Denetim Derslerinin Durum Analizi”, Akademik Forum 2012, s. 25.
  • Koçyiğit, Seyhan ve Tanç, Şükran Güngör, (2017) Türkiye’de ki Üniversitelerde Lisansüstü Eğitim Programlarında Yer Alan Muhasebe Standartları Dersleri Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe ve Denetime Bakış”, 16(50), s. 57-78.
  • Nassar, Lanre, Uwuigbe, Olubukunola Ranti, Uwuigbe, Uwalomwa ve Abuwa, Joel Tochukwu, (2014) “IFRS Adoption and its Integration into Accounting Education Curriculum in Nigerian Universities”, Research Journal of Finance and Accounting, 5(22), s. 76-82.
  • Öztürk, Mahmut Sami ve Erdoğan, Murat, (2017) “Batı Akdeniz Bölgesinde Yer Alan Üniversitelerdeki Muhasebe Eğitimine Yönelik Bir Araştırma”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, s. 162-174.
  • Selimoğlu Kardeş, Seval ve Uzay, Şaban, (2011). Muhasebe Denetimi, 2bs., Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Subaşı, Şerife ve Demir, Berna, (2009) “Fakültelerin İşletme Bölümlerinde Verilen Muhasebe Derslerinin Durum Analizi”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 44, s.127-137.
  • Terzi, Serkan, Şen, İlker Kıymetli ve Solak, Bilal, (2013) “Bologna Sürecinin Muhasebe Eğitimine Etkisi: Üniversitelerin İşletme Bölümlerinin Ders Programları Üzerine Bir İnceleme”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 59, s. 83-100
  • Tosunoğlu, Büşra ve Cengiz, Selim, (2020) “Türkiye’de Muhasebe Eğitimi: Lisans Müfredatının İncelenmesi ve Gelişmeler Kapsamında Değerlendirilmesi”, Ekonomi İşletme Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 6 (2), s. 194-214.
  • Üçoğlu, Derya, (2021) “Adli Muhasebe Eğitimi: Yüksek Lisans Müfredat Geliştirme Önerisi”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 23(1), s. 81-106.
  • Yallapragada, RamMohan R., Toma, Alfred G. and Roe, C. William, (2011). “The Impact of International Financial Reporting Standards on Accounting Curriculum in the United States”, American Journal of Business Education, 4(1), s. 61-64.
  • Zaif, Figen ve Ayanoğlu, Yıldız, (2007) “Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (1) , s. 115-136.

Türkiye’deki Devlet Üniversitelerinin Lisans Programlarında Yer Alan Denetim Dersi Müfredatının İncelenmesi

Yıl 2022, , 566 - 578, 22.09.2022
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1141041

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki devlet üniversitelerinin lisans programlarında yer alan denetim dersi müfredatı kapsamında bulunan temel bilgilerin, haftalık içeriklerin, dersi öğretme ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin ve dersin öğrenme çıktılarının belirlenerek analiz edilmesidir. Çalışma kapsamında ihtiyaç duyulan veriler, 90 devlet üniversitesinin 132 programının Bologna ders bilgi paketinden elde edilerek, frekans analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, denetim dersinin üniversite müfredatlarında genellikle 3 kredi/5 AKTS şeklinde ve seçmeli ders olarak yer aldığı belirlenmiştir. Dersin yürütülmesi sırasında en fazla öğretim üyesi anlatımı (takrir) yönteminin kullanıldığı; gözlem, beyin fırtınası ile bilgisayarla veri analizi yöntemlerinin dersin öğretilmesi sırasında en az kullanılan yöntemler olduğu tespit edilmiştir. Denetim dersinin içeriği konusunda yapılan müfredat incelemeleri sonucu, bu dersin haftalık konu içeriklerinde temel düzeyde denetim konularının yer aldığı ve denetim süreçlerinde bilgi teknolojilerinin kullanımına yeterince yer verilmediği ortaya konulmuştur. Ders içeriklerinde ve öğretme yöntemlerinde bilgi teknolojilerine yönelik öğretme yöntemlerinin yeterince kullanılmamasına rağmen, üniversiteler tarafından dersin öğrenme çıktıları genellikle uygulamaya dönük olarak belirlenmiştir. Bu durum, dersin öğretiminde daha çok anlatım(takrir) yönteminin kullanılması, uygulamalı veri analizi ile veri analitiği gibi uygulamalar ile bu dersin içeriğinin desteklenmediği programlarda gerçeği çok yansıtmamaktadır.

Kaynakça

  • Açık, Serap, (2016). “Adli Muhasebecilik Mesleğinin Faaliyet Alanları ve Eğitim Boyutu Açısından İncelenmesi”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (3), s. 1071-1090.
  • Aksoy, Tamer, (2002). Tüm Yönleriyle Denetim, 2 bs., Ankara Yetkin Yayınları, Ankara.
  • Alshurafat, Hashem, Beattie, Claire, Jones, Gregory, & Sands, John, (2020) “Perceptions of the Usefulness of Various Teaching Methods in Forensic Accounting Education”, Accounting Education, 29 (2), s. 177-204.
  • Anzeh, Belal Abu and Abed, Suzan, (2015) “The Extent of Accounting Ethics Education for Bachelor Students in Jordanian Universities”, Journal of Management and Research, 7, s.121-143.
  • Berkant, Hasan Güner, “Öğretim Yöntemleri”, erişim tarihi 01.02.2022 https://sites.google.com/view/ogretimyontemveteknikleri/ana-sayfa/%C3%B6%C4%9Fretim-y%C3%B6ntemleri).
  • Calayoğlu, İlker, (2018) “Muhasebe ve Denetim Çevresinin Değişimi ve Bu Alanların Öğretiminde Yazılımın Yeri”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 20 (4), s. 831-859.
  • Erdoğan, Murat, (2012) “VUK-TFRS Geçiş Sürecinde Üniversitelerde Denetim Eğitim ve Öğretim Döngüsü Önerisi ve Web Tabanlı Bir Yazılım İle Denetim Uygulaması”, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 5 (2), s. 55-84.
  • Eren, Tevfik ve Alkan, Alper Tunga, (2021) “Lisans Programlarında Öğretilen Muhasebe Standartları Dersi Üzerine Bir İnceleme: Türkiye Örneği”, 39. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu Değişen Teknoloji ve İş Ortamında Muhasebe Bildiriler Kitabı, 15-19 Eylül 2021, Ankara: Detay Yayıncılık, s.372-383.
  • Gökçen, Gürbüz, Ataman, Başak, Cebeci, Yasin ve Cavlak, Hasan, (2015) “Türkiye’deki Devlet Üniversitelerinin Lisans Programlarındaki Muhasebe Standartları Eğitimi Üzerine Bir Araştırma”, Öneri Dergisi, 11(44), s. 121-145.
  • Karaca, Nevran, Sürmeli, Dilek ve Hocaoğlu, Seda, (2016) “Türkiye’de Lisans Düzeyinde Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebe Alanında Yaşanan Gelişmeler Işığında Değerlendirilmesi”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICAFR 16 Özel Sayısı, s. 270-281.
  • Karakoç, Mehtap, (2020) “Uygulamalı Bilimler Yüksekokullarının Muhasebe Eğitimine Etkisi: Muhasebe Bölümleri Ders Programları Üzerine Bir İnceleme”, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 7 (1), s. 315-330.
  • Kavut, Lerzan Fatma ve Adiloğlu, Burcu (2013) “Türkiye’deki Üniversitelerde Lisans ve Yüksek Lisans Eğitiminde İç Denetim Derslerinin Durum Analizi”, Akademik Forum 2012, s. 25.
  • Koçyiğit, Seyhan ve Tanç, Şükran Güngör, (2017) Türkiye’de ki Üniversitelerde Lisansüstü Eğitim Programlarında Yer Alan Muhasebe Standartları Dersleri Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe ve Denetime Bakış”, 16(50), s. 57-78.
  • Nassar, Lanre, Uwuigbe, Olubukunola Ranti, Uwuigbe, Uwalomwa ve Abuwa, Joel Tochukwu, (2014) “IFRS Adoption and its Integration into Accounting Education Curriculum in Nigerian Universities”, Research Journal of Finance and Accounting, 5(22), s. 76-82.
  • Öztürk, Mahmut Sami ve Erdoğan, Murat, (2017) “Batı Akdeniz Bölgesinde Yer Alan Üniversitelerdeki Muhasebe Eğitimine Yönelik Bir Araştırma”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, s. 162-174.
  • Selimoğlu Kardeş, Seval ve Uzay, Şaban, (2011). Muhasebe Denetimi, 2bs., Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Subaşı, Şerife ve Demir, Berna, (2009) “Fakültelerin İşletme Bölümlerinde Verilen Muhasebe Derslerinin Durum Analizi”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 44, s.127-137.
  • Terzi, Serkan, Şen, İlker Kıymetli ve Solak, Bilal, (2013) “Bologna Sürecinin Muhasebe Eğitimine Etkisi: Üniversitelerin İşletme Bölümlerinin Ders Programları Üzerine Bir İnceleme”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 59, s. 83-100
  • Tosunoğlu, Büşra ve Cengiz, Selim, (2020) “Türkiye’de Muhasebe Eğitimi: Lisans Müfredatının İncelenmesi ve Gelişmeler Kapsamında Değerlendirilmesi”, Ekonomi İşletme Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 6 (2), s. 194-214.
  • Üçoğlu, Derya, (2021) “Adli Muhasebe Eğitimi: Yüksek Lisans Müfredat Geliştirme Önerisi”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 23(1), s. 81-106.
  • Yallapragada, RamMohan R., Toma, Alfred G. and Roe, C. William, (2011). “The Impact of International Financial Reporting Standards on Accounting Curriculum in the United States”, American Journal of Business Education, 4(1), s. 61-64.
  • Zaif, Figen ve Ayanoğlu, Yıldız, (2007) “Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (1) , s. 115-136.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ali Deran 0000-0001-5377-6740

İncilay Erduru 0000-0002-7763-3397

Filiz Özşahin Koç 0000-0002-0211-869X

Yayımlanma Tarihi 22 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 5 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Deran, A., Erduru, İ., & Özşahin Koç, F. (2022). Türkiye’deki Devlet Üniversitelerinin Lisans Programlarında Yer Alan Denetim Dersi Müfredatının İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 25(Özel Sayı), 566-578. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1141041

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.