Since the vast majority of the world's population lives in cities,
city logistics has a significant impact on improving people's quality of life,
on the development of urban economies, and on the effectiveness of global
supply chains. Especially with the changes in freight transportation and the
spread of e-commerce, the effectiveness of city logistics has become an even
more important phenomenon. As a consequence of these developments, air
pollution is increasing in cities at a level that affects people's lives
negatively, traffic jams and accidents are occurring, the strategies of local
governments regarding city logistics are interrupted and environmental concerns
are experienced. This situation and similar problems have attracted the
attention of politicians and researchers interested in urban logistics.
Especially in the last decade, the number of studies on urban logistics has
increased significantly. For this reason, in this study, it is aimed to examine
the researches conducted in the field of city logistics between 1970 and 2019
with the help of bibliometric analysis method and to show the direction of the
researches about city logistics in academic literature. For this purpose, the
Web of Science database was searched using the topic of city logistics and a
total of 680 publications were reached. The publications were examined by
bibliometric analysis method. As a result, it was found that the two most
commonly used keywords were “city logistics” and “urban freight transport”
respectively; E. Taniguchi is the author with the most co-authorship, the
highest number of publications and the most cited researchers; Italy was the
country with the highest number of publications and the highest number of
citations, and that the highest number of publications was made in 2016.
Dünya çapında nüfusun büyük bir çoğunluğu şehirlerde yaşadığından
dolayı insanların yaşam kalitelerinin arttırılmasında, kent ekonomilerinin
kalkınmasında ve küresel tedarik zincirlerinin etkinliğinde şehir lojistiğinin
önemli bir etkisi vardır. Özellikle yük taşımacılığındaki değişimler ve
e-ticaretin yaygınlaşması ile birlikte şehir lojistiğinin etkinliği daha da
önemli bir olgu haline gelmiştir. Söz konusu gelişmelerin önemli bir sonucu
olarak şehirlerde insan yaşamını olumsuz etkileyecek düzeyde hava kirliliği
artmakta, trafik sıkışıklıkları ve kazaları meydana gelmekte, yerel
yönetimlerin şehir lojistiğine ilişkin stratejileri sekteye uğramakta ve
çevresel kaygılar yaşanmaktadır. Bu durum ve yaşanan buna benzer sorunlar,
politikacıların ve şehir lojistiğine ilgi duyan araştırmacıların dikkatini
çekmiştir. Özellikle son on yılda şehir lojistiğine yönelik araştırmaların
sayısı önemli ölçüde artmıştır. Bu nedenle bu çalışmada; 1970-2019 yılları
arasında şehir lojistiği alanında yapılan araştırmaları bibliyometrik analiz
yöntemi yardımıyla incelemek ve akademik yazında şehir lojistiğine ilişkin
araştırmaların hangi doğrultuda ilerlediğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu
amaç doğrultusunda Web of Science veritabanında şehir lojistiği kavramı
kullanılarak tarama yapılmış ve toplamda 680 yayına ulaşılmıştır. Yayınlar,
bibliyometrik analiz yöntemi ile incelenmiştir. Sonuç olarak; en fazla kullanılan iki anahtar kelimenin
sırasıyla “şehir lojistiği” ve “kentsel yük taşımacılığı” olduğu, en fazla
ortak yazarlığı olan, en fazla yayın yapan ve en fazla atıf alan araştırmacının
E. Taniguchi olduğu, en fazla yayın yapan ve en fazla atıf alan ülkenin İtalya
olduğu ve en fazla yayının 2016 yılında yapıldığı tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2019 |
Gönderilme Tarihi | 25 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.