In today's competitive conditions, performance appraisal system is of great importance as a factor that will lead the companies to success. Successful implementation of this system does not provide continuous follow-up of business success graph. Businesses should take into account the financial dimension of the performance appraisal system, which aims to evaluate their success with all elements, as well as the non-financial dimension. In the performance evaluation, the performance appraisal system, which is based on financial indicators, is not sufficient to measure some of the critical factors that will demonstrate the success of the enterprise. In this context, with the aim of eliminating the deficiencies and deficiencies in the traditional performance appraisal systems, it has been focused on the development of models with multidimensional dimensions. This study has been included the performance prism model of the multi-dimensional performance measurementmethods. In the research a model wascreated to investigate the effects of severalvariables on the performance prism and dimensions of prism. In the model the effects of variousvariables on perceived performance prismsizeswasexamined. According to the findingssomevariables (corporate social responsibility, corporateculture, innovation and customercentricity) verified that there is statistically significant and positive effect on the performance prismsizes.
Performance Performance Measurement Multi Dimensional Performance Evaluation Models Performance Prism
Günümüzün rekabet koşullarında, işletmeleri başarıya taşıyacak bir etken olarak performans değerleme sistemi büyük öneme sahiptir. Bu sistemin başarılı bir biçimde uygulanabilmesi, işletmenin başarı grafiğinin devamlı takibini sağlayamaktadır. İşletmeler, başarılarının bütün unsurlarıyla değerlendirilmesini hedefleyen performans değerleme sistemine ilişkin finansman boyutunun beraberinde, finansman içerikli olmayan boyutunu da gözönünde bulundurmalıdırlar. Performans değerlendirmesinde, finansman göstergelerini esas alan performans değerleme sisteminin tek başına, işletmenin başarısını ortaya koyacak, kritik önemi bulunan bazı faktörleri ölçmede yeterli olamadığı görülmüştür. Bu bağlamda gelenekselleşmiş performans değerleme sistemlerindeki yetersizlik ve eksikliklerin giderilmesi hedefi doğrultusunda, çok yönlü boyutları olan modellerin geliştirilmesi üzerine yoğunlaşılmaya başlanmıştır. Bu çalışmada çok boyutlu performans ölçüm yöntemlerinden olan performans prizması modeli ile ilgili bir araştırmaya yer verilmiştir. Araştırmada performans prizması ve boyutları üzerine çeşitli değişkenlerin etkilerini araştırmak üzere bir model oluşturulmuştur. Model kapsamında çeşitli değişkenlerin algılanan performans prizması boyutları üzerine etkisi incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre bazı değişkenlerin (kurumsal sosyal sorumluluk, işletme kültürü, yenilikçilik ve müşteri odaklılık) performans prizması boyutları üzerine istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif etkisi olduğu belirlenmiştir.
Performans Performans Ölçümü Çok Boyutlu Performans Değerleme Modelleri Performans Prizması
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.