Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Research on Determining the "Green Marketing" Awareness Level of Karabuk University Students

Yıl 2021, , 71 - 82, 30.04.2021
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.870803

Öz

Kaynakça

  • Akehurst, G., Afonso, C., & Gonçalves, H.M. (2012). “Re‐Examining Green Purchase Behavior and The Green Consumer Profile: New Evidences”, Management Decision, 50(5), s. 972-988.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya Kitabevi, Adapazarı.
  • Armağan, E., & Karatürk, E. H. (2014). “Yeşil Pazarlama Faaliyetleri Çerçevesinde Aydın Bölgesindeki Tüketicilerin Çevreye Duyarlı Ürünleri Kullanma Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(1), s. 1–17.
  • Ay, C., & Ecevit, Z. (2005). “Çevre Bilinçli Tüketiciler”, Akdeniz İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10, s. 238-263.
  • Boztepe, A. (2012). “Green Marketing and Its Impact on Consumer Buying Behavior”, European Journal of Economic and Political Studies, 5(1), s. 5-21.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Pegem Yayıncılık. Ankara.
  • Çabuk, S., Nakıboğlu, B., & Keleş, C. (2008). “Tüketicilerin Yeşil (Ürün) Satın Alma Davranışlarının Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), s. 85-102.
  • Çelik, A.A. (2012). “Tüketicilerin Değer Yapılarının, Demografik ve Psikografik Özelliklerinin Çevreye Duyarlı Tüketim Davranışı Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, SBE., İzmir.
  • Çeti̇nkaya, C., & Özceylan, E. (2017). “Üniversite Öğrencilerinin Yeşil Satın Alma Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma: Gaziantep Üniversitesi Örneği”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (1), s. 289-302.
  • Deni̇z Çakıroğlu, A., Özcan, A., & Çakıroğlu, M. (2019). “Genç Tüketicilerin Yeşil Ürünlere Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi: Giresun Üniversitesinde Bir Uygulama”, Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 11(20), s. 75-88.
  • Diamantopoulos, A., Schlegelmilch, B. B., Sinkovics, R. R., & Bohlen, G. M. (2003). “Can Socio-Demographics Still Play A Role in Profiling Green Consumers? A Review of The Evidence and An Emprical Investigation”, Journal of Business Research, 56(6), s. 465-480.
  • Follows, S. B., & Jobber, D. (2000). “Environmentally Responsible Purchase Behaviour: A Test of A Consumer Model”, Europen Journal of Marketing, 34(5/6), s. 723-746.
  • Hook, P. (2015). Çevre Terimlerinin Küçük Kitabı. (Çev. Bahtiyar Kurt), TÜBİTAK Kitaplar Müdürlüğü, Ankara.
  • Karaca, Ş. (2013). “Tüketicilerin Yeşil Ürünlere İlişkin Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Ege Akademik Bakış, 13(1), s. 99-111.
  • Karahan, M., Görgün, B., & Oktay, A. (2017). “Üniversite Öğrencilerinin Yeşil Pazarlama ve Çevre Farkındalık Düzeyleri: Fırat Üniversitesi Örneklemi”, Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi, 4(2), s. 57-76.
  • Keleş, R. (1997). İnsan Çevre Toplum, İmge Kitapevi, Ankara.
  • Keleş, C. (2007). “Yeşil Pazarlama Tüketicilerin Yeşil Ürünleri Tüketme Davranışları ve Yeşil Ürünlerin Tüketiminde Kültürün Etkisi ile İlgili Bir Uygulama”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi SBE, İşletme ABD, Adana.
  • Kim, Y., & Choi, S. (2005). “Antecedents of Green Purchase Behavior: An Examination of Collectivism, Environmental Concern, and Pce”, Advances in Consumer Research, 32, s. 592-599.
  • Kline, Rex B. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling, The Guilford Press, New York.
  • Koçoğlu, C. M., & Koçoğlu, Y. (2017). “Yeşil Pazarlama Kapsamında Çevreye Duyarlı Ürünlerin Satın Alma Eğilimleri: Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrenciler Üzerinde Bir Araştırma”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICMEB17 Özel Sayısı, s. 417-427.
  • Korucuk, N., & Aslan Çetin, F. (2019). “Yeşil Pazarlama Bağlamında Yeşil Ürünlere İlişkin Tüketici Satın Alma Davranışı; Kafkas Üniversitesi Örneği”, KAÜİİBFD, 10(19), s. 250-289.
  • Kuduz, N. (2011). “Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi SBE, İşletme ABD, Konya.
  • Kurtuluş, K. (2006). Pazarlama Araştırmaları, Literatür Yayıncılık, İstanbul.
  • Onurlubaş, E. (2016). “Tüketicilerin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörler”, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), s. 70-106.
  • Onurlubaş, E., & Dinçer, D. (2016). Yeşil Pazarlama Tüketici Algısı Üzerine Bir Araştırma, Beta Basım Yayın Dağıtım, İstanbul.
  • Peattie, K. (2001). “Towards Sustainability: The Third Age of Green Marketing”, The Marketing Review, 2(2), s. 129-146.
  • Polonsky, M. J. (1995). “A Stakeholder Theory Approach to Designing Environmental Marketing Strategy”, Journal of Business & Industrial Marketing, 10(3), s. 29-46.
  • Pujari, D., Wright, G., & Peattie, K. (2003). “Green and Competitive Influences on Environmental New Product Development Performance”. Journal of Business Research, 56(8), s. 657- 671.
  • Schlegelmilch, B. B., Bohlen, G. M., & Diamantopoulos, A. (1996). “The Link Between Green Purchasing Decisions and Measures of Environmental Consciousness”, European Journal of Marketing, 30(5), s. 35-55.
  • Sönmez, Y. (2014). “Tüketicilerin Yeşil Pazarlama Uygulamalarıyla İlgili Tutum ve Davranışları: Ahi Evran Üniversitesi Örneği”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, SBE., Nevşehir.
  • Straughan, R.D., & Roberts, J.A. (1999). “Environmental Segmentation Alternatives: A Look at Green Consumer Behavior in The New Millennium”, Journal of Consumer Marketing, 16(6), s. 558-575.
  • Şua, E. (2012). “Yeşil Pazarlama ve Tüketicilerin Çevre Dostu Ürünleri Kullanma Eğilimleri”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi SBE, İşletme ABD, İstanbul.
  • TDK (2020), https://sozluk.gov.tr/ (Son Erişim Tarihi: 18.06.2020)
  • Tilikidou, I. (2007). “The Effects of Knowledge and Attitudes Upon Greeks' Pro‐Environmental Purchasing Behaviour”. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 14(3), s. 121-134.
  • Uddin, S. M. F., & Khan, M. N. (2016). “Exploring Green Purchasing Behaviour of Young Urban Consumers: Empirical Evidences from India”, South Asian Journal of Global Business Research, 5(1), s. 85-103.
  • Uydacı, M. (2002). Yeşil Pazarlama: İş Ahlakı ve Çevresellik Açısından Yaklaşımlar, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • Yılmaz, S. (2009). “Yeşil Pazarlama Kapsamında Karadeniz Teknik Üniversitesi Öğrencilerinin Çevreye Duyarlı Ürünleri Kullanma Eğilimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi SBE, İşletme ABD, Trabzon.
  • Yürük Kayapınar, P., Kayapınar, Ö., & Ergan, S. (2019). “Tüketicilerin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarının Kuşaklar Bakımından İncelenmesi”, OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), s. 2055-2070.

Karabük Üniversitesi Öğrencilerinin “Yeşil Pazarlama” Farkındalık Düzeyinin Tespit Edilmesi Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2021, , 71 - 82, 30.04.2021
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.870803

Öz

Teknolojinin hızla gelişmesi, insan ihtiyaçlarının artması ve farklılaşması üretim sektörünü hareketlendirmiştir. Söz konusu ihtiyaçların karşılanması için girilen rekabet yarışında çevre kirliliği ve doğa tahribatı artmıştır. Buna bağlı olarak ürünün üretilmesinden tüketimine kadar olan bütün süreci içine alan pazarlama kavramı çevre odaklı olarak ele alınmış ve yeşil pazarlama kavramı ön plana çıkmıştır. Bu çalışmada öğrencilerin yeşil pazarlama konusunda farkındalık düzeylerin demografik özelliklere göre değişip değişmediğinin ve öğrencilerin çevre dostu ürün satın alma eğilimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada Karabük Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde ve İşletme Fakültesi’nde öğrenim gören 500 öğrenciye anket uygulanmıştır. Verilerin analizinde t- testi ve ANOVA yöntemleri kullanılmıştır. Ulaşılan sonuçlara göre, öğrencilerin yeşil pazarlama tüketici farkındalığının demografik özelliklerine göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin çoğunluğunun çevre dostu ürün kavramını bildikleri ve çevre dostu ürün satın aldıklarını belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akehurst, G., Afonso, C., & Gonçalves, H.M. (2012). “Re‐Examining Green Purchase Behavior and The Green Consumer Profile: New Evidences”, Management Decision, 50(5), s. 972-988.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya Kitabevi, Adapazarı.
  • Armağan, E., & Karatürk, E. H. (2014). “Yeşil Pazarlama Faaliyetleri Çerçevesinde Aydın Bölgesindeki Tüketicilerin Çevreye Duyarlı Ürünleri Kullanma Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(1), s. 1–17.
  • Ay, C., & Ecevit, Z. (2005). “Çevre Bilinçli Tüketiciler”, Akdeniz İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10, s. 238-263.
  • Boztepe, A. (2012). “Green Marketing and Its Impact on Consumer Buying Behavior”, European Journal of Economic and Political Studies, 5(1), s. 5-21.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Pegem Yayıncılık. Ankara.
  • Çabuk, S., Nakıboğlu, B., & Keleş, C. (2008). “Tüketicilerin Yeşil (Ürün) Satın Alma Davranışlarının Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), s. 85-102.
  • Çelik, A.A. (2012). “Tüketicilerin Değer Yapılarının, Demografik ve Psikografik Özelliklerinin Çevreye Duyarlı Tüketim Davranışı Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, SBE., İzmir.
  • Çeti̇nkaya, C., & Özceylan, E. (2017). “Üniversite Öğrencilerinin Yeşil Satın Alma Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma: Gaziantep Üniversitesi Örneği”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (1), s. 289-302.
  • Deni̇z Çakıroğlu, A., Özcan, A., & Çakıroğlu, M. (2019). “Genç Tüketicilerin Yeşil Ürünlere Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi: Giresun Üniversitesinde Bir Uygulama”, Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 11(20), s. 75-88.
  • Diamantopoulos, A., Schlegelmilch, B. B., Sinkovics, R. R., & Bohlen, G. M. (2003). “Can Socio-Demographics Still Play A Role in Profiling Green Consumers? A Review of The Evidence and An Emprical Investigation”, Journal of Business Research, 56(6), s. 465-480.
  • Follows, S. B., & Jobber, D. (2000). “Environmentally Responsible Purchase Behaviour: A Test of A Consumer Model”, Europen Journal of Marketing, 34(5/6), s. 723-746.
  • Hook, P. (2015). Çevre Terimlerinin Küçük Kitabı. (Çev. Bahtiyar Kurt), TÜBİTAK Kitaplar Müdürlüğü, Ankara.
  • Karaca, Ş. (2013). “Tüketicilerin Yeşil Ürünlere İlişkin Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Ege Akademik Bakış, 13(1), s. 99-111.
  • Karahan, M., Görgün, B., & Oktay, A. (2017). “Üniversite Öğrencilerinin Yeşil Pazarlama ve Çevre Farkındalık Düzeyleri: Fırat Üniversitesi Örneklemi”, Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi, 4(2), s. 57-76.
  • Keleş, R. (1997). İnsan Çevre Toplum, İmge Kitapevi, Ankara.
  • Keleş, C. (2007). “Yeşil Pazarlama Tüketicilerin Yeşil Ürünleri Tüketme Davranışları ve Yeşil Ürünlerin Tüketiminde Kültürün Etkisi ile İlgili Bir Uygulama”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi SBE, İşletme ABD, Adana.
  • Kim, Y., & Choi, S. (2005). “Antecedents of Green Purchase Behavior: An Examination of Collectivism, Environmental Concern, and Pce”, Advances in Consumer Research, 32, s. 592-599.
  • Kline, Rex B. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling, The Guilford Press, New York.
  • Koçoğlu, C. M., & Koçoğlu, Y. (2017). “Yeşil Pazarlama Kapsamında Çevreye Duyarlı Ürünlerin Satın Alma Eğilimleri: Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrenciler Üzerinde Bir Araştırma”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICMEB17 Özel Sayısı, s. 417-427.
  • Korucuk, N., & Aslan Çetin, F. (2019). “Yeşil Pazarlama Bağlamında Yeşil Ürünlere İlişkin Tüketici Satın Alma Davranışı; Kafkas Üniversitesi Örneği”, KAÜİİBFD, 10(19), s. 250-289.
  • Kuduz, N. (2011). “Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi SBE, İşletme ABD, Konya.
  • Kurtuluş, K. (2006). Pazarlama Araştırmaları, Literatür Yayıncılık, İstanbul.
  • Onurlubaş, E. (2016). “Tüketicilerin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörler”, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), s. 70-106.
  • Onurlubaş, E., & Dinçer, D. (2016). Yeşil Pazarlama Tüketici Algısı Üzerine Bir Araştırma, Beta Basım Yayın Dağıtım, İstanbul.
  • Peattie, K. (2001). “Towards Sustainability: The Third Age of Green Marketing”, The Marketing Review, 2(2), s. 129-146.
  • Polonsky, M. J. (1995). “A Stakeholder Theory Approach to Designing Environmental Marketing Strategy”, Journal of Business & Industrial Marketing, 10(3), s. 29-46.
  • Pujari, D., Wright, G., & Peattie, K. (2003). “Green and Competitive Influences on Environmental New Product Development Performance”. Journal of Business Research, 56(8), s. 657- 671.
  • Schlegelmilch, B. B., Bohlen, G. M., & Diamantopoulos, A. (1996). “The Link Between Green Purchasing Decisions and Measures of Environmental Consciousness”, European Journal of Marketing, 30(5), s. 35-55.
  • Sönmez, Y. (2014). “Tüketicilerin Yeşil Pazarlama Uygulamalarıyla İlgili Tutum ve Davranışları: Ahi Evran Üniversitesi Örneği”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, SBE., Nevşehir.
  • Straughan, R.D., & Roberts, J.A. (1999). “Environmental Segmentation Alternatives: A Look at Green Consumer Behavior in The New Millennium”, Journal of Consumer Marketing, 16(6), s. 558-575.
  • Şua, E. (2012). “Yeşil Pazarlama ve Tüketicilerin Çevre Dostu Ürünleri Kullanma Eğilimleri”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi SBE, İşletme ABD, İstanbul.
  • TDK (2020), https://sozluk.gov.tr/ (Son Erişim Tarihi: 18.06.2020)
  • Tilikidou, I. (2007). “The Effects of Knowledge and Attitudes Upon Greeks' Pro‐Environmental Purchasing Behaviour”. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 14(3), s. 121-134.
  • Uddin, S. M. F., & Khan, M. N. (2016). “Exploring Green Purchasing Behaviour of Young Urban Consumers: Empirical Evidences from India”, South Asian Journal of Global Business Research, 5(1), s. 85-103.
  • Uydacı, M. (2002). Yeşil Pazarlama: İş Ahlakı ve Çevresellik Açısından Yaklaşımlar, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • Yılmaz, S. (2009). “Yeşil Pazarlama Kapsamında Karadeniz Teknik Üniversitesi Öğrencilerinin Çevreye Duyarlı Ürünleri Kullanma Eğilimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi SBE, İşletme ABD, Trabzon.
  • Yürük Kayapınar, P., Kayapınar, Ö., & Ergan, S. (2019). “Tüketicilerin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarının Kuşaklar Bakımından İncelenmesi”, OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), s. 2055-2070.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hilal Uygurtürk 0000-0002-6925-0150

Pınar Şenoğlu 0000-0002-5773-2945

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 29 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Uygurtürk, H., & Şenoğlu, P. (2021). Karabük Üniversitesi Öğrencilerinin “Yeşil Pazarlama” Farkındalık Düzeyinin Tespit Edilmesi Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 24(1), 71-82. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.870803

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.