Hızlı yaşanan değişim ve küreselleşme, toplumsal sistemin tüm alt sistemlerini ve bireylerini etkilemektedir. Küreselleşme ile ortaya çıkan yeni rekabet koşulları ise, eskiye oranla çok daha sert ve imha edicidir. Uluslararası rekabet gücü, makro ekonomik açıdan ülkelerin rekabet gücünü karşılaştıran bir kavram olması yanında; mikroekonomik üretici birimlerin de uluslararası piyasada rekabet yönünden üstünlüklerini karşılaştırmalı olarak ortaya koyan bir kavramdır. Bir ülkenin rekabet gücü o ülkenin ürettiği malların diğer ülkelerin ürettiği mallarıyla fiyat ve kalite yönünden yarışabilecek düzeyde olması demektir. Uluslararası rekabet gücü belirleyicilerini iki ana kategoride toplamak mümkündür. Birincisi firma içi etkenler arasında, ürünün kalitesi, maliyeti ve fiyatı büyük önem taşımaktadır. Bunun dışında verimlilik, karlılık, firmada kullanılan bilgi teknolojisi, organizasyon ve yönetim yapısı, kaynakların etkin kullanımı, yenilikçilik gibi faktörler sıralanabilir. İkincisi firma dışı etkenler arasında ise, devletin ekonomideki yeri ve ekonomiye olan müdahalesi en başta yer almaktadır. Bir ülkede girişimciliğe ve KOBİ'lere verilen değer de, o ülkenin uluslararası rekabet gücünün gelişmesini etkileyen en önemli etkenlerden biridir.
Uluslar arası rekabet düzeyi girişimcilik küçük ve orta ölçekli işletmeler (KOBİ)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Mayıs 2014 |
Gönderilme Tarihi | 31 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 9 Sayı: 1-2 |
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.