Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

A Conceptual and Theoretical Study on Value and Valuation

Yıl 2019, Cilt: 22 Sayı: 2, 374 - 382, 30.11.2019
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.481913

Öz

Value and valuation are
two concepts that have been debated from ancient times and different approaches
have been developed about. In this article, the view of different disciplines
in terms of value and valuation is examined. The
discipline of
psychology treats value only as a belief. Philosophy considers the concept of
value as a non-absolute concept which changes depending on the object to be
valued and the
subject who will make the appraisal. Sociology examines the subject of value from an objective point of view and it is
stated by sociologists that value depends on the norms of action and
behavior
preferred by a certain society. In the discipline of economy, the concepts of
labor, benefit and scarcity are used. In terms of modern economy, value is now dealt with in the context of
preferences and indifference curves. The concept of value in finance discipline
is tried to be explained by focusing on the future instead of today. The
valuation of the company in the discipline of finance is actually considered as
the determination of its value either on the basis of assets or income. Today,
valuation has become a discipline that needs to be learned and specialized. In
this respect, valuation is a concept that is always on the agenda and needs to
be managed effectively.

Kaynakça

  • Adaçay, Funda Rana, (2017), Modern İktisadi Düşüncenin Doğuşu: Merkantilizm ve Fizyokrasi. M. Burhan Erdem, Hasan İslatince (Eds.), İktisadi Düşünceler Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayını No. 3554.
  • Akarsu, Bedia, (1998), Felsefe Terimleri Sözlüğü, Gözden Geçirilmiş ve Genişletilmiş 3. Basım, İnkılap Kitabevi Yayın Sanayi ve Tic. A.Ş., İstanbul.
  • Atasağun, Hasan Fehmi, (1992), KİT'lerin Özelleştirilmesinde Değerleme Fiyatlama İlişkisinin Analizi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Siyasal Bilgiler Fakültesi, Ankara.
  • Barber, William J., (1995), İktisadi Düşünce Tarihi, Şule Yayınları, İstanbul.
  • Bolay, Süleyman Hayri, (1996), Felsefi Doktrinler ve Terimler Sözlüğü, Gözden Geçirilmiş ve Genişletilmiş 6. Baskı, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Cesur, Ahmet Mithat ve diğ., (1999), Özelleştirmede Firma Değerleme Yöntemleri ve Türkiye'de Özelleştirme Çalışmaları, Uzman Gözüyle Bankacılık, Yıl 7, 26.
  • Cevizci, Ahmet, (1999), Felsefe Sözlüğü, Gözden Geçirilmiş ve Geliştirilmiş Üçüncü Basım, Paradigma Yayıncılık, İstanbul.
  • Dillard, Dudley, (1991), Keynes and Marx. G. A. Caravale (Ed.), Marx and Modern Economic Analysis Volume II, The Future of Capitalism and The History of Thought, Vermont, Edward Elgar Publishing Company, USA.
  • Divitçioğlu, Sencer, (1976), Değer ve Bölüşüm: Marxist İktisat ve Cambridge Okulu, İstanbul Üniversitesi Yayınları No. 2168, İktisat Fakültesi 375, İstanbul.
  • Ercan, Metin Kamil ve Ban, Ünsal, (2005), Değere Dayalı İşletme Finansı - Finansal Yönetim. Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Erdem, M. Burhan, (2017), İktisadi Düşünceler Tarihine Giriş.M. B. Erdem, H. (Eds.), İktisadi Düşünceler Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayını No. 3554.
  • Gage, W. L., (1969), Değer Analizi, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları, 44, Ankara.
  • Gokarn, P. R., (1972), Value Engineering, The Caxton Press (P), Ltd., New Delhi, India-3.
  • Güngör, Erol, (1993), Değerler Psikolojisi: Ahlak Psikolojisi, Ahlaki Değerler ve Ahlaki Gelişme, Hollanda Türk Akademisyenler Birliği Vakfı Yayınları, No. 8, Amsterdam, Hollanda.
  • Güvenç, Bozkurt, (1976), Değerler, Tutumlar ve Davranışlar. R. Keleş (Ed.), Toplum Bilimlerde Araştırma ve Yöntem, Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları, Ankara.
  • Hunt, Dalton, (1967), Value Analysis, British Productivity Council, Vintry House, Queen Street Place, Brown Knight & Truscott Ltd., London.
  • İslatince, Hasan, (2017), Klasik Okul. M. Burhan Erdem, Hasan İslatince (Eds.), İktisadi Düşünceler Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayını No. 3554.
  • Junankar, P. N., (1982), Marx's Economics, University of Essex, Philip Allan Publishers Limited, Oxford.
  • Kay, John, (1997), Value Judgements, The Financial Times, September 19.
  • Kuçuradi, İoanna, (1998). İnsan ve Değerleri, Değer Problemi, Türkiye Felsefe Kurumu, Türk Felsefesi Dizisi, 6, Ankara.
  • Kumbaracıbaşı, Onur, (1974), Ekonomik Doktrinler ve Ekonomik Düşüncenin Evrimi, İkinci Baskı, Nisan, San Matbaası, Ankara.
  • Mülayim, Ziya Gökalp, (1884), Tarımsal Değer Biçme (Genel, Özel, Yasal), Yetkin Yayınları Basım Yayım ve Dağıtım A.Ş., Ankara.
  • Özensel, Ertan, (2003), Sosyolojik bir olgu olarak değer, Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 217-239.
  • Robinson, J., (1986), İktisadi Felsefe, Birinci Baskı, Temmuz, V Yayınları, Ankara.
  • Seyidoğlu, Halil, (1992), Ekonomik Terimler Ansiklopedik Sözlük, Güzem Yayınları No. 4., Ankara.
  • Üşür, İşaya, (1998), Unutulmuş Bir Problem: Değer ve Bölüşüm, İktisat, İşletme ve Finans, Şubat, 9.
  • Yazıcı, Kuddusi, (1997), Özelleştirmede Değerleme Yöntemleri ve Değerleme Kriterleri, Uzmanlık Tezi, Devlet Planlama Teşkilatı, Yayın No. DPT 2478, Ağustos, 9.
  • Yazıcı, Mehmet, (2014), Değerler ve Toplumsal Yapıda Sosyal Değerlerin Yeri, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 209-223.
  • Yıldırım, Kemal, (2012), Tüketici Davranışları Kuramı ve Tüketici Talebi, Kemal Yıldırım, Meltem Erdoğan (Eds.), Mikro İktisat, Anadolu Üniversitesi Yayını No.: 2632, Açıköğretim Fakültesi Yayını No. 1600.

Değer ve Değerleme Hakkında Kavramsal ve Kuramsal Bir Çalışma

Yıl 2019, Cilt: 22 Sayı: 2, 374 - 382, 30.11.2019
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.481913

Öz

Değer ve değerleme, her iki kavram da eski çağlardan itibaren
üzerinde tartışılan ve haklarında farklı yaklaşımların geliştirildiği kavramlar
olmuştur. Bu makalede farklı disiplinlerin değer ve değerleme kavramına bakışı
incelenmiştir. Psikoloji disiplini değeri sadece bir inanç olarak ele almaktadır.
Felsefe değer kavramını, değerlemesi yapılacak nesneye ve değerlemeyi yapacak
özneye bağlı olarak değişen, mutlak olmayan bir kavram olarak ele almaktadır.
Sosyoloji değer konusunu nesnel bakış açısından incelemekte ve sosyologlar
tarafından değerin belli bir toplumun tercih ettiği eylem ve davranış normlarına
bağlı olduğu ifade edilmektedir. Ekonomi disiplininde değerin açıklanmasında,
emek, fayda ve kıtlık kavramları kullanılmıştır. Modern ekonomi açısından ise
değer artık tercihler ve kayıtsızlık eğrileri kapsamında ele alınmaktadır.
Finans disiplininde değer kavramı zaman boyutunda bugün yerine geleceğe
odaklanılarak açıklanmaya çalışılmaktadır. Finans disiplininde şirketin
değerlemesi gerçekte onun değerinin ya varlıklar bazında ya da geliri bazında
değerlemesi olarak ele alınmaktadır. Günümüzde değerleme işi öğrenilmesi ve
uzmanlaşılması gereken bir disiplin haline gelmiştir. Bu bakımdan değerleme her
zaman gündemde olan ve etkin yönetilmesi gereken bir kavram olmaktadır.

Kaynakça

  • Adaçay, Funda Rana, (2017), Modern İktisadi Düşüncenin Doğuşu: Merkantilizm ve Fizyokrasi. M. Burhan Erdem, Hasan İslatince (Eds.), İktisadi Düşünceler Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayını No. 3554.
  • Akarsu, Bedia, (1998), Felsefe Terimleri Sözlüğü, Gözden Geçirilmiş ve Genişletilmiş 3. Basım, İnkılap Kitabevi Yayın Sanayi ve Tic. A.Ş., İstanbul.
  • Atasağun, Hasan Fehmi, (1992), KİT'lerin Özelleştirilmesinde Değerleme Fiyatlama İlişkisinin Analizi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Siyasal Bilgiler Fakültesi, Ankara.
  • Barber, William J., (1995), İktisadi Düşünce Tarihi, Şule Yayınları, İstanbul.
  • Bolay, Süleyman Hayri, (1996), Felsefi Doktrinler ve Terimler Sözlüğü, Gözden Geçirilmiş ve Genişletilmiş 6. Baskı, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Cesur, Ahmet Mithat ve diğ., (1999), Özelleştirmede Firma Değerleme Yöntemleri ve Türkiye'de Özelleştirme Çalışmaları, Uzman Gözüyle Bankacılık, Yıl 7, 26.
  • Cevizci, Ahmet, (1999), Felsefe Sözlüğü, Gözden Geçirilmiş ve Geliştirilmiş Üçüncü Basım, Paradigma Yayıncılık, İstanbul.
  • Dillard, Dudley, (1991), Keynes and Marx. G. A. Caravale (Ed.), Marx and Modern Economic Analysis Volume II, The Future of Capitalism and The History of Thought, Vermont, Edward Elgar Publishing Company, USA.
  • Divitçioğlu, Sencer, (1976), Değer ve Bölüşüm: Marxist İktisat ve Cambridge Okulu, İstanbul Üniversitesi Yayınları No. 2168, İktisat Fakültesi 375, İstanbul.
  • Ercan, Metin Kamil ve Ban, Ünsal, (2005), Değere Dayalı İşletme Finansı - Finansal Yönetim. Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Erdem, M. Burhan, (2017), İktisadi Düşünceler Tarihine Giriş.M. B. Erdem, H. (Eds.), İktisadi Düşünceler Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayını No. 3554.
  • Gage, W. L., (1969), Değer Analizi, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları, 44, Ankara.
  • Gokarn, P. R., (1972), Value Engineering, The Caxton Press (P), Ltd., New Delhi, India-3.
  • Güngör, Erol, (1993), Değerler Psikolojisi: Ahlak Psikolojisi, Ahlaki Değerler ve Ahlaki Gelişme, Hollanda Türk Akademisyenler Birliği Vakfı Yayınları, No. 8, Amsterdam, Hollanda.
  • Güvenç, Bozkurt, (1976), Değerler, Tutumlar ve Davranışlar. R. Keleş (Ed.), Toplum Bilimlerde Araştırma ve Yöntem, Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları, Ankara.
  • Hunt, Dalton, (1967), Value Analysis, British Productivity Council, Vintry House, Queen Street Place, Brown Knight & Truscott Ltd., London.
  • İslatince, Hasan, (2017), Klasik Okul. M. Burhan Erdem, Hasan İslatince (Eds.), İktisadi Düşünceler Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayını No. 3554.
  • Junankar, P. N., (1982), Marx's Economics, University of Essex, Philip Allan Publishers Limited, Oxford.
  • Kay, John, (1997), Value Judgements, The Financial Times, September 19.
  • Kuçuradi, İoanna, (1998). İnsan ve Değerleri, Değer Problemi, Türkiye Felsefe Kurumu, Türk Felsefesi Dizisi, 6, Ankara.
  • Kumbaracıbaşı, Onur, (1974), Ekonomik Doktrinler ve Ekonomik Düşüncenin Evrimi, İkinci Baskı, Nisan, San Matbaası, Ankara.
  • Mülayim, Ziya Gökalp, (1884), Tarımsal Değer Biçme (Genel, Özel, Yasal), Yetkin Yayınları Basım Yayım ve Dağıtım A.Ş., Ankara.
  • Özensel, Ertan, (2003), Sosyolojik bir olgu olarak değer, Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 217-239.
  • Robinson, J., (1986), İktisadi Felsefe, Birinci Baskı, Temmuz, V Yayınları, Ankara.
  • Seyidoğlu, Halil, (1992), Ekonomik Terimler Ansiklopedik Sözlük, Güzem Yayınları No. 4., Ankara.
  • Üşür, İşaya, (1998), Unutulmuş Bir Problem: Değer ve Bölüşüm, İktisat, İşletme ve Finans, Şubat, 9.
  • Yazıcı, Kuddusi, (1997), Özelleştirmede Değerleme Yöntemleri ve Değerleme Kriterleri, Uzmanlık Tezi, Devlet Planlama Teşkilatı, Yayın No. DPT 2478, Ağustos, 9.
  • Yazıcı, Mehmet, (2014), Değerler ve Toplumsal Yapıda Sosyal Değerlerin Yeri, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 209-223.
  • Yıldırım, Kemal, (2012), Tüketici Davranışları Kuramı ve Tüketici Talebi, Kemal Yıldırım, Meltem Erdoğan (Eds.), Mikro İktisat, Anadolu Üniversitesi Yayını No.: 2632, Açıköğretim Fakültesi Yayını No. 1600.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme
Yazarlar

Mustafa Gözen 0000-0002-5195-757X

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2019
Gönderilme Tarihi 12 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gözen, M. (2019). Değer ve Değerleme Hakkında Kavramsal ve Kuramsal Bir Çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22(2), 374-382. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.481913

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.