Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sürekli Mesleki Gelişim’in Muhasebe Meslek Mensupları Tarafından Algılanması

Yıl 2021, Cilt: 24 Sayı: 2, 463 - 474, 30.11.2021
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.994918

Öz

Muhasebe uygulamalarında çeşitli faktörlerin etkisi ile meydana gelen değişimler, bilgi kullanıcılarının daha nitelikli bilgi talep etmeleri gibi nedenler, muhasebe meslek mensuplarının meslek hayatına başladıktan sonra sürekli olarak yeni bilgiler öğrenme, yeni beceriler kazanma ve yetkinliklerini geliştirme yani Sürekli Mesleki Gelişim (SMG) faaliyetlerinde bulunma zorunluluğunu ortaya çıkarmaktadır. SMG meslek mensuplarının sorumluluğunda olup, meslek odalarına ise bu konuda önemli bir görev düşmektedir. Muhasebe meslek mensuplarının SMG ile ilgili algılarının analiz edilmesi amacı ile nitel bir araştırma yapılmıştır. Araştırma sonucunda, muhasebe meslek mensuplarının en fazla “kendi kendine öğrenme, okuma veya araştırma” şeklinde SMG faaliyetinde bulunduğu tespit edilmiştir. Meslek odası tarafından yapılan eğitim faaliyetlerinde bir takım eksiklikler olduğu fakat meslek mensuplarının mesleki gelişimlerine katkı sağladığı, özgüvenlerini geliştirdiği ve mesleki saygınlıklarını artırdığı belirlenmiştir. Meslek mensupları meslek odasından çeşitli eğitimler talep etmekte en fazla ise mevzuat ve mevzuat değişiklikleri ile e-muhasebe uygulamamaları ile ilgili eğitimler talep etmektedirler. Meslek mensupları tarafından meslek odasının, mesleğin ve meslek mensubunun gelişimi ile meslek mensuplarının gelişimini teşvik için eğitim faaliyetlerinde bulunması gerektiği, belirtilmiştir.

Kaynakça

  • Alagöz, A. ve Ceran, Y. (2007). “Muhasebe Meslek Mensuplarının Sorunları, Meslek Örgütünden Beklentileri ile Mesleki Vizyon Algılarını Belirlemeye Yönelik bir Araştırma: Konya İli Uygulaması", Selçuk Üniversitesi İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14, 291-312.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, 6. Baskı, Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
  • Aydın, N., (2018). “Nitel Araştırma Yöntemleri: Etnoloji”, Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 2 (2), 60-71.
  • Baltacı, A. (2018). “Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Berg, M. C. (2007). “Continuing Professional Development - The IFAC Position”, Accounting Education: an international journal, 16(4), 319-327.
  • Els, G. (2009). “Attitudes of accounting students towards ethics, continuous professional development and lifelong learning”, African Journal of Business Ethics, 4(1), 46-53.
  • Gökgöz, A. ve Zeytin, M. (2012). “Muhasebe Meslek Mensuplarının Mesleki Faaliyetlerinde Karşılaştıkları Sorunlar ve Beklentileri: Bilecik ve Yalova İlleri Uygulaması”, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 17 (1), 477-493.
  • Hacırüstemoğlu, R. (2009). “Türkiye’de Muhasebe Eğitimi İçin On Yıllık Hedefler”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 11(3), 19-31.
  • IFAC (2008). “Approaches to Continuing Professional Development (CPD) Measurement. information paper June 2008”. http://www.ifac.org/sites/default/files/publications/files/approaches-to-continuing-pr.pdf (Erişim: 10.05.2021)
  • IFAC (2019). Handbook of International Education Pronouncements. https://www.ifac.org/system/files/publications/files/Handbook-of-International-Education-Standards-2019.pdf (Erişim: 02.01.2021)
  • İskender, H. (2011). “Türkiye’de Muhasebe Meslek Mensuplarının Mesleki Yetkinlik Sorunları ve Bu Sorunların Çözümünde Sürekli Eğitimin Rolü”, Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • İskender, H. ve Bayram, M. (2019). Muhasebe Meslek Mensuplarının Çalışma Ortamlarının Mesleki Yetkinliklerinin Geliştirilmesi Üzerindeki Etkisi: Marmara Bölgesi’nde Bir Araştırma”, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 12(1), 129-146.
  • Lange, P. D., Jackling B. and Basioudis I. G. (2013). “A Framework of Best Practice of Continuing Professional Development for the Accounting Profession”, Accounting Education: an international journal, 22(5), 494-497.
  • Lange, P. D., Jackling B. and Suwardy T. (2015). “Continuing Professional Development in the Accounting Profession: Practices and Perceptions from the Asia Pacific Region”, Accounting Education: an international journal, 24(1), 41-56.
  • Lindsay, H. (2016). “More than ‘continuing professional development’: a proposed new learning framework for professional accountants”, Accounting Education, 25(1), 1-13.
  • Lucianelli, G. and Citro F. (2018). “Accounting Education for Professional Accountants: Evidence from Italy”, International Journal of Business and Management, 13(8), 1-15.
  • Özulucan, A., Bengü, H. ve Özdemir, F. S. (2010). “Muhasebe Meslek Mensuplarının Güncel Sorunları, Uygulamada Karşılaştıkları Yetersizlikler ve Meslek Odalarından Beklentilerinin Unvanları ve Mesleki Deneyim Süreleri Yönüyle İncelenmesi: Türkiye Genelinde Bir Araştırma”, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, 31,41-64.
  • Şengel, S. (2010). “Sürekli Muhasebe Meslek Eğitiminin Önemi ve Bir Değerlendirme”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (47), 81-94.
  • Tolleson, T. D. ve Guess, A. K. (2013). “Perceptions of Mandatory Continuing Professional Education: Some Evidence from Florida and Texas CPAs”, Journal of Accounting and Finance, 13(1),11-21.
  • Tuğay, O. ve Tekşen, Ö. (2014). “Muhasebe Meslek Mensuplarının Sorunları: Burdur İlinde Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 19(1), 223-232.
  • Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği Sürekli Mesleki Geliştirme Eğitimi Yönetmeliği. (2018). Resmi Gazete, Sayı 30457.
  • Utku, M. ve Kurtcebe, E. (2019). Muhasebe Meslek Örgütlenmesinin Türkiye’deki Tarihi ve TÜRMOB’un Meslek Eğitimindeki Rolü. . Ed. Yücel, G., Yılmaz F. ve Sakin T. XXXVIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu Kırk Yılın Muhasebesi ve Yeni Hayallerimiz içinde (ss. 7-25), Matsis Matbaa, İstanbul.
  • Wessel, S. B. (2007). “Accountants’ Perceptions of the Effectiveness of Mandatory Continuing Professional Education”, Accounting Education: an international journal 16(4), 365-378.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 11. Baskı. Ankara: Seçkin.

Perception of Continuing Professional Development by Professional Accountants

Yıl 2021, Cilt: 24 Sayı: 2, 463 - 474, 30.11.2021
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.994918

Öz

Changes in accounting practices, reasons such as information users' demand for more qualified information reveal the obligation of professional accountants to continuously learn new information, gain new skills and develop their competencies, that is, engage in Continuous Professional Development (CPD) activities after starting their professional life. The CPD is the responsibility of professional members, and professional chambers have an essential role in this regard. Qualitative research was conducted to analyze the perceptions of professional accountants regarding CPD. As a result of the study, it has been determined that professional accountants mainly engage in CPD activities in "self-learning, reading or research." It has been determined that there are some deficiencies in the training activities carried out by the professional chamber. Still, it contributes to the professional development of the professional members, improves their self-confidence, and increases their professional prestige. Members of the profession demand various training from the professional chamber, and they mostly request training on legislation and legislative changes and e-accounting practices. The profession members have stated that the professional chamber should carry out educational activities to encourage the development of the profession and the member of the profession and development of the members of the profession.

Kaynakça

  • Alagöz, A. ve Ceran, Y. (2007). “Muhasebe Meslek Mensuplarının Sorunları, Meslek Örgütünden Beklentileri ile Mesleki Vizyon Algılarını Belirlemeye Yönelik bir Araştırma: Konya İli Uygulaması", Selçuk Üniversitesi İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14, 291-312.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, 6. Baskı, Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
  • Aydın, N., (2018). “Nitel Araştırma Yöntemleri: Etnoloji”, Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 2 (2), 60-71.
  • Baltacı, A. (2018). “Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Berg, M. C. (2007). “Continuing Professional Development - The IFAC Position”, Accounting Education: an international journal, 16(4), 319-327.
  • Els, G. (2009). “Attitudes of accounting students towards ethics, continuous professional development and lifelong learning”, African Journal of Business Ethics, 4(1), 46-53.
  • Gökgöz, A. ve Zeytin, M. (2012). “Muhasebe Meslek Mensuplarının Mesleki Faaliyetlerinde Karşılaştıkları Sorunlar ve Beklentileri: Bilecik ve Yalova İlleri Uygulaması”, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 17 (1), 477-493.
  • Hacırüstemoğlu, R. (2009). “Türkiye’de Muhasebe Eğitimi İçin On Yıllık Hedefler”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 11(3), 19-31.
  • IFAC (2008). “Approaches to Continuing Professional Development (CPD) Measurement. information paper June 2008”. http://www.ifac.org/sites/default/files/publications/files/approaches-to-continuing-pr.pdf (Erişim: 10.05.2021)
  • IFAC (2019). Handbook of International Education Pronouncements. https://www.ifac.org/system/files/publications/files/Handbook-of-International-Education-Standards-2019.pdf (Erişim: 02.01.2021)
  • İskender, H. (2011). “Türkiye’de Muhasebe Meslek Mensuplarının Mesleki Yetkinlik Sorunları ve Bu Sorunların Çözümünde Sürekli Eğitimin Rolü”, Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • İskender, H. ve Bayram, M. (2019). Muhasebe Meslek Mensuplarının Çalışma Ortamlarının Mesleki Yetkinliklerinin Geliştirilmesi Üzerindeki Etkisi: Marmara Bölgesi’nde Bir Araştırma”, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 12(1), 129-146.
  • Lange, P. D., Jackling B. and Basioudis I. G. (2013). “A Framework of Best Practice of Continuing Professional Development for the Accounting Profession”, Accounting Education: an international journal, 22(5), 494-497.
  • Lange, P. D., Jackling B. and Suwardy T. (2015). “Continuing Professional Development in the Accounting Profession: Practices and Perceptions from the Asia Pacific Region”, Accounting Education: an international journal, 24(1), 41-56.
  • Lindsay, H. (2016). “More than ‘continuing professional development’: a proposed new learning framework for professional accountants”, Accounting Education, 25(1), 1-13.
  • Lucianelli, G. and Citro F. (2018). “Accounting Education for Professional Accountants: Evidence from Italy”, International Journal of Business and Management, 13(8), 1-15.
  • Özulucan, A., Bengü, H. ve Özdemir, F. S. (2010). “Muhasebe Meslek Mensuplarının Güncel Sorunları, Uygulamada Karşılaştıkları Yetersizlikler ve Meslek Odalarından Beklentilerinin Unvanları ve Mesleki Deneyim Süreleri Yönüyle İncelenmesi: Türkiye Genelinde Bir Araştırma”, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, 31,41-64.
  • Şengel, S. (2010). “Sürekli Muhasebe Meslek Eğitiminin Önemi ve Bir Değerlendirme”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (47), 81-94.
  • Tolleson, T. D. ve Guess, A. K. (2013). “Perceptions of Mandatory Continuing Professional Education: Some Evidence from Florida and Texas CPAs”, Journal of Accounting and Finance, 13(1),11-21.
  • Tuğay, O. ve Tekşen, Ö. (2014). “Muhasebe Meslek Mensuplarının Sorunları: Burdur İlinde Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 19(1), 223-232.
  • Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği Sürekli Mesleki Geliştirme Eğitimi Yönetmeliği. (2018). Resmi Gazete, Sayı 30457.
  • Utku, M. ve Kurtcebe, E. (2019). Muhasebe Meslek Örgütlenmesinin Türkiye’deki Tarihi ve TÜRMOB’un Meslek Eğitimindeki Rolü. . Ed. Yücel, G., Yılmaz F. ve Sakin T. XXXVIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu Kırk Yılın Muhasebesi ve Yeni Hayallerimiz içinde (ss. 7-25), Matsis Matbaa, İstanbul.
  • Wessel, S. B. (2007). “Accountants’ Perceptions of the Effectiveness of Mandatory Continuing Professional Education”, Accounting Education: an international journal 16(4), 365-378.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 11. Baskı. Ankara: Seçkin.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tevfik Eren 0000-0002-6674-602X

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2021
Gönderilme Tarihi 13 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Eren, T. (2021). Sürekli Mesleki Gelişim’in Muhasebe Meslek Mensupları Tarafından Algılanması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 24(2), 463-474. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.994918

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.