The study was carried out in order to analyze e-health services, which is one of the important pillars of e-Government, from the point of view of users. Participants' e-health services awareness, use and satisfaction levels were measured. It was reviewed whether there is a significant and positive relationship between satisfaction levels and socio-economic and demographic structure. Field research technique was used as a method and online and face-to-face survey technique was used as a data collection tool. As a result of the research, a significant result emerged between the level of education and the level of satisfaction with e-health services. It has been observed that satisfaction with the working speed of e-health services, the level of meeting the demands of the requested services without waiting for an appointment is high. According to the e-pulse usage results, in which multiple expressions of the participants were evaluated, it was understood that the most used service was the 'Assay Result Learning' service. Among the e-health services most frequently used by the participants, “Hayat Eve Sığar Mobile application” ranked first and “MHRS Mobile application” ranked second. Among the least used mobile applications, Konya City Hospital Mobile application, which is a local application, was included. It is evaluated that the findings of the study will provide important information to public policy makers that they can use in the development of e-health services.
Çalışma, e-Devletin önemli ayaklarından biri olan e-sağlık hizmetlerinin kullanıcılar açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Katılımcıların e-sağlık hizmetleri farkındalık, kullanım ve memnuniyet düzeyleri ölçülmüştür. Memnuniyet düzeyleri ile sosyo-ekonomik ve demografik yapı arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki olup olmadığı incelenmiştir. Yöntem olarak alan araştırması tekniği, veri toplama aracı olarak ise online ve yüz yüze anket tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda eğitim düzeyi ile e-sağlık hizmetleri memnuniyet düzeyi arasında anlamlı bir sonuç ortaya çıkmıştır. E-sağlık hizmetlerinin çalışma hızından memnuniyetin, talep edilen hizmetlerin taleplerini randevu beklemeden karşılama düzeyinin yüksek olduğu gözlemlendi. Katılımcıların çoklu ifadelerinin değerlendirildiği e-nabız kullanım sonuçlarına göre en çok kullanılan hizmetin ‘Test Sonucu Öğrenme’ hizmeti olduğu anlaşıldı. Katılımcıların en sık kullandıkları e-sağlık hizmetleri arasında “Hayat Eve Sığar Mobil uygulaması” birinci, “MHRS Mobil uygulaması” ikinci sırada yer aldı. En az kullanılan mobil uygulamalar arasında yerel bir uygulama olan Konya Şehir Hastanesi Mobil uygulaması yer aldı. Çalışma bulgularının kamu politika yapıcılarına e-sağlık hizmetlerinin geliştirilmesinde kullanabilecekleri önemli bilgiler sağlayacağı değerlendirilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2022 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 25 Sayı: 2 |
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.