Bu çalışmanın amacı, insan kaynakları yönetimi uygulamalarında estetik emeğin rolünün incelenmesi ve estetik emek deneyimlerine ilişkin betimsel bir çerçeve sunulmasıdır. Fenomenoloji deseninin benimsendiği çalışmada, havacılık ve perakende sektörlerindeki kabin memurları, satış danışmanları ve insan kaynakları yöneticileri ile mağaza yöneticilerine odaklanılmıştır. Araştırmada, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt, maksimum çeşitlilik ve kartopu örnekleme stratejileri kullanılmıştır ve mülakatlar yüz yüze, telefonla veya çevrim içi görüntülü konuşma şeklinde yapılmıştır. Araştırmada, içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları “seçim”, “çalışan eğitimi”, “disiplin uygulamaları”, “performans değerlendirme”, “çalışan ödüllendirme” ve “işten çıkarma” temaları ile sunulmuştur. Araştırma sonucunda; adayların işe alım mülakatlarında görünüm, konuşma tarzı, tavırlarıyla ilgili belirlenen estetik kriterlere göre değerlendirildiği görülmüştür. Estetik emeği geliştirme amacıyla çalışanlara saç, makyaj, bakım, üniforma ve müşterilerle ilgili eğitimler verilmektedir. Disiplin uygulamaları, gözetim ve uyarıların yoğun şekilde deneyimlendiği ortaya çıkmıştır.
Estetik Emek İnsan Kaynakları Yönetimi Etkileşimli Hizmet İşleri Nitel Araştırma
Etik kurul raporu alınmıştır.
Yoktur.
Yoktur.
The purpose of this study is to examine the role of aesthetic labor in human resource management practices and to present a descriptive framework of aesthetic labor experiences. The study, which adopted a phenomenological design, focused on cabin officers, sales consultants, human resources managers and store managers in the aviation and retail sectors. Interviews were conducted face-to-face, by phone or online video chat. Content analysis method was used in the research. The findings of the study are presented under the themes of “selection”, “employee training”, “disciplinary practices”, “performance evaluation”, “employee rewarding” and “dismissal”. As a result of the research, it was observed that candidates were evaluated according to aesthetic criteria determined for their appearance, speaking style and demeanor in recruitment interviews. In order to improve aesthetic effort, employees are given trainings on hair, make-up, grooming, uniforms and customers. Disciplinary practices, supervision and warnings are experienced intensively.
Aesthetic Labour Human Resource Management Interactive Service Works Qualitative Research
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İnsan Kaynakları Yönetimi, Örgütsel Davranış |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Kasım 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 27 Sayı: 2 |
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.