ÖZ
İnternet, mobil cihaz ve sosyal medya araçlarının kullanımının artması, bireysel yatırımcıların yatırım kararlarını etkileyen faktörlerinde artmasına neden olmaktadır. Özellikle sosyal medya platformları, bireysel yatırımcıların gelişmeleri kaçırma korkusu (FoMO), belirsizlikten kaçınma ve dürtüsel satın alma duygularını tetikleyerek yatırımcıların davranışlarını yönlendirebilir ve yatırım kararlarını doğrudan etkileyebilir. Literatürde pazarlama, iletişim ve psikoloji alanlarında incelenen FoMO, belirsizlikten kaçınma ve dürtüsellik, finans alanında yapılan birkaç çalışmada ayrı ayrı ele alınmıştır. Bu çalışmayı diğer çalışmalardan ayıran en önemli nokta, bireysel yatırımcıların yatırım kararlarında FoMO, belirsizlikten kaçınma ve dürtüsellik arasındaki ilişkinin bir arada incelenmesidir. Araştırmada kullanılan veriler, 18 yaş üstü, geliri olan ve en az bir adet finansal yatırım yapmış kişilerden belirsizlikten kaçınma, dürtüsellik ve FoMO düzeylerini ölçmeye yönelik bir anket aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada katılımcıların yatırım tercihleri, belirsizlikten kaçınma, dürtüsellik ve FoMO ölçekleri üzerinde faktör analizi yapılmış, faktörlerin Cronbach Alpha değerleri incelenmiş ve ardından her bir ölçek için küme analizi yapılmıştır. Çalışmada bireysel yatırımcıların yatırım tercihleri ve yatırım sıklıkları ayrı ayrı incelenerek aynı yatırım türüne yatırım yapan yatırımcıların yatırım sıklıklarına göre farklı davranışlar sergiledikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bu durum aynı yatırım araçlarına yatırım yapan yatırımcıların FoMO, dürtüsellik ve belirsizlikten kaçınma düzeylerinin farklı olduğunu göstermektedir. Her bir yatırım türünde yatırım sıklığı ile FoMO, belirsizlikten kaçınma ve dürtüsellik arasındaki ilişkiler çalışmanın ilgili bölümlerinde ayrıntılı olarak sunulmaktadır.
Davranışsal finans yatırım kararları FoMO belirsizlikten kaçınma dürtüsellik
The increase in the use of internet, mobile devices and social media tools causes an increase in the factors affecting the investment decisions of individual investors. Especially social media platforms can trigger individual investors' fear of missing out (FoMO), uncertainty avoidance and impulsive buying emotions, which can direct investors' behavior and directly affect their investment decisions. In the literature, FoMO, uncertainty avoidance and impulsiveness, which have been studied in marketing, communication, and psychology, have been addressed separately in a few studies in finance. The most important point that distinguishes this study from other studies is that the relationship between FoMO, uncertainty avoidance and impulsiveness in the investment decisions of individual investors is studied together. The data used in the study was collected through a survey to measure uncertainty avoidance, impulsivity and FoMO levels from people over the age of 18, who have income and have made at least one financial investment. In the study, factor analysis was conducted on the participants' investment preferences, uncertainty avoidance, impulsivity and FoMO scales, Cronbach Alpha values of the factors were examined, and then cluster analysis was conducted for each scale. In the study, by examining individual investors' investment preferences and investment frequency separately, it was concluded that investors who invest in the same investment type exhibit different behaviors according to their investment frequency. This shows that investors who invest in the same investment instruments have different levels of FoMO, impulsiveness and uncertainty avoidance. The relationships between the frequency of investment in each type of investment and FoMO, uncertainty avoidance and impulsiveness are presented in detail in the relevant sections of the study.
Behavioral finance investment decisions FoMO uncertainty avoidance impulsiveness
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Davranışsal Finans |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Kasım 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 27 Sayı: 2 |
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.