In today's competitive landscape, logistics capabilities are considered the most critical factor determining the market performance and competitive abilities of supply chains when competition occurs among supply chains. In this context, the sustainability of distribution channels within supply chains emerges as a strategic element. Therefore, decision-makers need to be extremely cautious in establishing distribution channels and strive to minimize errors. Considering these factors, evaluating the factors influencing the distribution channel and highlighting the features that appear more efficient and important in the selection of distribution channels will support businesses in making the right strategic decisions for distribution channel selection and play a decisive role in their competitive positions in the industry. In this study, with this aim in mind, factors affecting distribution channel choices were determined using data obtained from the literature, and these factors were evaluated by the decision-makers of businesses. The data obtained were analyzed using the DEMATEL method, a multi-criteria decision-making approach. According to the analysis, customer satisfaction was found to be the most critical factor in distribution channel selection. Additionally, value-added factors such as after-sales services, distribution speed, and resource adequacy were prioritized in distribution channel selection, and it was concluded that these features had an impact on customer satisfaction and costs.
Distribution Channel DEMATEL Supply Chain Management Multi-Criteria Decision Making (MCDM) Logistics
Rekabetin günümüzde tedarik zincirleri arasında gerçekleştiği düşünüldüğünde tedarik zincirlerinin pazar performanslarını ve rekabet yeteneklerini belirleyen en önemli unsur sahip oldukları lojistik kabiliyetler olmaktadır. Bu doğrultuda tedarik zincirleri içerisinde dağıtım kanallarının sürdürülebilir bir yapıya sahip olması da stratejik bir unsur olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu sebeple karar vericilerin dağıtım kanalının oluşturulmasında çok dikkatli davranmaları ve hatayı en aza indirmeye çalışmaları gerekmektedir. Bu hususlar göz önüne alındığında dağıtım kanalına etki eden faktörlerin değerlendirilerek dağıtım kanalı seçiminde diğerlerinden daha etken ve önemli görünen özelliklerin ortaya konması işletmelerin dağıtım kanalı seçimlerinde doğru strateji belirlemelerine destek olacak ve sektördeki rekabet konumlarında belirleyici olacaktır. Çalışmada bu amaçla, literatürden elde edilen veriler ile dağıtım kanalı seçimlerine etki eden unsurlar belirlenmiş ve bu faktörler işletmelerin karar vericileri tarafından değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler çok kriterli karar verme yöntemlerinden DEMATEL yöntemiyle analiz edilmiştir. Analize göre, müşteri memnuniyeti faktörü dağıtım kanalı seçiminde en yüksek öneme sahip faktör olmuştur. Bununla birlikte satış sonrası hizmetler, dağıtım hızı, kaynak yeterliliği gibi katma değer sağlayan faktörlerin dağıtım kanalı seçiminde önceliklendiği ve bu özelliklerin müşteri memnuniyeti ile maliyetler üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Dağıtım Kanalı DEMATEL Tedarik Zinciri Yönetimi Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) Lojistik
Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etik Kurulu’ndan etik kurul onayı alınmıştır (Toplantı tarihi: 29.03.2021, Karar: 02-2021/32).
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Pazarlama Araştırma Metodolojisi, Organizasyon, Üretim ve Operasyon Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Kasım 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 27 Sayı: 2 |
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.