This study analyzes Türkiye's trade volume with Balkan countries using the gravity model and aims to compare the performance of machine learning methods in predicting the trade volume between Türkiye and these countries. For this purpose, data from 2004 to 2023 have been utilized. However, due to the dissolution of Serbia and Montenegro into two independent countries in 2006, and Kosovo's unilateral declaration of independence from Serbia in 2008, the data for these three countries exhibit discontinuous and inconsistent patterns, leading to their exclusion from the analysis. The data used in the study includes numerical variables such as the export and import figures between Türkiye and Balkan countries, the GDP of the countries, and the distance between them. The dummy variables include whether the countries share a border, a common language, their landlocked status, and their memberships in the World Trade Organization (WTO) and the European Customs Union. These data have been analyzed using seven different machine learning models to predict the trade volume. The analysis was conducted using four different train-test data splits and cross-validation with 10 iterations. The performance of the applied machine learning models was compared based on MAPE (Mean Absolute Percentage Error) and R2 values. The findings revealed that the best prediction method varies depending on the country analyzed and the train-test split ratios. These differences in results contribute significantly to a better understanding of trade relations between Türkiye and the Balkan countries, forecasting the future course of these relations, and shaping regional economic policies. Therefore, the study is important in determining strategies for the development of trade with these countries.
Gravity Model Gradient Boosting Bilateral Trade Decision Tree Machine Learning
Bu çalışmada, Türkiye'nin Balkan ülkeleri ile olan ticaret hacmi çekim modeli kullanılarak analiz edilmiş ve Türkiye ile bu ülkeler arasındaki ticaret hacmini tahmin etmede makine öğrenimi yöntemlerinin performansları karşılaştırılmak istenmiştir. Bu amaçla çalışmada 2004 yılından başlayarak 2023 yılına kadar olan veriler kullanılmıştır. Ancak Sırbistan ve Karadağ’ın 2006 yılında bağımsız iki ülke hâline gelmesi, Kosova’nın da 2008 yılında Sırbistan’dan tek taraflı bağımsızlığını ilan etmesi nedeniyle verilerinin incelenmesi sonucu görülen devamsız ve sağlıksız yapı sebebi ile bu üç ülke analiz dışında bırakılmıştır. Çalışmada kullanılan veriler sayısal değişkenler olarak Türkiye ile Balkan ülkeleri arasındaki ihracat ve ithalat verileri, ülkelerin milli gelirleri, aralarındaki mesafe; kukla değişkenler olarak ise ülkelerin birbirleriyle olan sınırı, ortak dil, ülkelerin karayla çevrililik durumu, Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) üyelikleri ve Avrupa gümrük birliği üyelikleridir. Bu veriler, ticaret hacmini tahmin etmek için yedi farklı makine öğrenmesi modeli ile analiz edilmiştir. Analiz dört farklı eğitim-test veri seti bölünmesi ve 10 farklı iterasyon ile çapraz doğrulama yoluyla uygulanmıştır. Uygulanan makine öğrenmesi modellerinin başarısı MAPE (Ortalama Mutlak Yüzde Hata) ve R2 değerleri üzerinden kıyaslanmıştır. Bulgular, en iyi tahmin yönteminin analize konu ülkeye ve eğitim-test ayrım oranlarına göre değişim gösterdiğini ortaya koymuştur. Sonuçlar arasındaki bu farklılık, Türkiye ve Balkan ülkeleri arasındaki ticaret ilişkilerinin daha iyi anlaşılması, bu ilişkilerin gelecekteki seyrinin tahmin edilmesi ve bölgesel ekonomik politikaların oluşturulmasına önemli katkılar sağlayacaktır. Bu sebeple çalışma, bu ülkelerle olan ticaretin gelişimine yönelik stratejilerin belirlenmesi açısından önemlidir.
Çekim Modeli Gradyan Artırma İkili Ticaret Karar Ağacı Makine Öğrenmesi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Finans |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Kasım 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 27 Sayı: 2 |
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.