No financial support was obtained for this research.
Türk tasavvuf geleneği, farklı coğrafyalarda yetişmiş iki büyük mutasavvıfı, Ahmet Yesevî ve Yunus Emre’yi, aynı manevî damarda buluşturur. Yesevî, 12. yüzyılda Türkistan’da hikmetleriyle halkı irşad eden, tasavvufun Orta Asya’daki öncülerindendir. Yunus Emre ise 13.-14. yüzyıllarda Anadolu’da sade Türkçe ile ilahi aşkı dile getiren, gönüllere dokunan bir derviş-şairdir. Türk tasavvufun başlangıç noktası sayılan Yesevî’nin hikmetlerinin manevî tesirini sonraki yüzyıllarda Anadolu’daki dervişlerin ve birçok mutasavvıf şairin eserlerinde görmek mümkündür. Yesevî takipçilerinin en başında Yunus Emre gelmektedir. Bu iki Türk mutasavvıfın şiirlerinde tasavvufî düşünüş, dinî ve tasavvufî kavramların kullanımı; ilahî aşkın tasavvuru ve terennümü, sade söyleyiş gibi birçok yönüyle ortaklık bulunmaktadır. Divan-ı Hikmet’te yer alan birçok değerin Yunus Emre Divanı’ndan yeniden okumak mümkündür. Eserlerinde ele alınan konulardan biri de insan ruhunun yaptığı yolculukla ilgilidir. Her iki şair de “sefer” kavramını yalnızca fiziksel bir yolculuk olarak değil, ruhun Hakk’a yönelişinin sembolü olarak işlemiştir. Bu çalışmada, Yesevî ve Yunus’un eserlerinde “sefer”in anlam katmanları, örnekler üzerinden ele alınacak ve karşılaştırmalı değerlendirme yapılacaktır.
Yunus Emre Divanı Ahmet Yesevî Divan-ı Hikmet tasavvuf sefer.
Çalışmanın her aşamasında etik kurallara uyulmuş ve yararlanılan kaynaklar Kaynakçada gösterilmiştir.
Çalışmada herhangi bir kurumdan finansal destek alınmamıştır.
The Turkish Sufi tradition brings together two prominent mystics from different geographies-Ahmet Yesevî and Yunus Emre- within the same spiritual lineage. Yesevî, a stablisher of Turkish Sufism in Central Asia, guided the people of Turkestan in the 12th century telling them about Islam through his wisdom-filled teachings. Yunus Emre, a poet-dervish from 13th-14th centuries, expressed divine love in plain Turkish, touching hearts across Anatolia. The spiritual influence of Yesevî’s Hikmets, considered the starting point of Turkish Sufism, can be influenced in the poetry of Anatolian dervishs and many later Sufi poets. Foremost among Yesevî’s followers is Yunus Emre. Their poetry shares common ground in Sufi thought, the understanding of religious and mystical concepts, the portrayal of divine love and a simple, heartfelt expression. Many values found in Divan-ı Hikmet can be reinterpreted through Yunus Emre’s Divan. One shared theme is the journey of the human soul. Both figures treat the concept of sefer not merely as a physical voyage but as a symbol of the soul’s orientation toward the Divine. This study offers a comperative analysis of the layers of meaning sefer (journey) concept in the poems of Yesevî and Yunus Emre.
Yunus Emre’s Divan Ahmet Yasavi Divan-ı Hikmet journey (sefer) Sufism.
The ethic rules were folloved during the study and all references took place in References list given in the end.
No financial support was obtained for this research.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Dünya Dilleri, Edebiyatı ve Kültürü (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 14 Eylül 2025 |
| Kabul Tarihi | 30 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: Özel Sayı |