Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENCİLERİN DÜNYA VATANDAŞI ÖZELLİKLERİNİ TAŞIMALARINA İLİŞKİN MESLEK LİSESİ YÖNETİCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 153 - 173, 15.12.2018
https://doi.org/10.31798/ses.477686

Öz

Bu araştırmanın amacı öğrencileri
dünya vatandaşı özelliklerini taşımalarına ilişkin meslek lisesi
yöneticilerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirmektir. Araştırmanın çalışma
grubunu Kahramanmaraş il merkezindeki meslek liselerinde görev yapan 15
yönetici oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubuna giren okul yöneticileri
“Amaçlı örnekleme yöntemlerinden Maksimum Çeşitlilik Örnekleme” yoluyla
belirlenmiştir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim olarak
desenlenmiştir. Araştırmada verileri toplamak için araştırmacılar tarafından
uzman görüşleri doğrultusunda geliştirilen ve 7 sorudan oluşan yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler
betimsel analiz yoluyla çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda dünya vatandaşlığı
için; öğrencilerin yabancı dil bilgilerinin yetersiz olduğu, uluslararası iş
gücü piyasasındaki iş yapabilirliklerinin düşük olduğu, meslek etiği konusunda
yeterli olmadıkları, evrensel değerlere bağlılıklarının istenen nitelikte
olmadığı, farklı kültürlere adaptasyon konusunda başarılı olamadıkları
söylenebilir. Bununla birlikte meslek lisesi öğrencilerinin değişime kolay ayak
uydurabildikleri ve sosyal sorumluluk konusunda istekli oldukları fakat
yönlendirilmeleri gerektiği söylenebilir. 

Kaynakça

  • Acat, M. B., Demiral, S., (2002). Türkiye’de yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları ve sorunları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(3)312-329.
  • Alyakut, B. (2007). Stratejik Yönetim Süreci ve Sivil Toplum Kuruluşlarında Stratejik Yönetim Uygulamalarının İncelenmesine Yönelik Bir Alan Araştırması. Yüksek Lisan Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bumin, K. (1982). Sivil Toplum ve Devlet, Kuramlar- Deneyler- Arayışlar, İstanbul: Yazko Yayınları.
  • Ceylan, Ş., (2013). Preschool Teachers’ Views on World Citizenship Education. Journal of Theoretical Educational Science, 7(1), 78-93.
  • Coştu, Y., (2009). Toplumsallaşma Kavramı Üzerine Sosyolojik Bir Değerlendirme.Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 9(3), 117-140.
  • Engin, G., Sarsar, F., (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının küresel vatandaşlık düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(1), 150-161.
  • Gül, G., (2004). Birey Toplum Eğitim Ve Öğretmen, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi. 1, 223-236.
  • Gürol M., Bavli B., (2015). "Eğitim Politikaları Bağlamında Eğitim Programlarının Değerlendirilmesi", Türkiye'de Eğitim Politikaları , Gümüş, A., Ed., Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, ss.351-367.
  • Kan, Ç. (2009). Değişen değerler ve küresel vatandaşlık kavramı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 895-904.
  • Kaya, B., Kaya, A., (2012). Teknoloji Çağında Öğretmen Adaylarının Küresel Vatandaşlık Algıları. Sakarya University Journal of Education. 2(3), 81-95.
  • Kongar, E., (1985). Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği. İstanbul: Bilgi Yayını, 1985.
  • Kronfli, M., (2011). Educating for global citizenship and anexploration of two curricular methods. MA thesis, Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto.
  • Pike, G. (2007). Citizenship education in a global context. Brock Education Journal,17(1), 38-49.
  • Şahin, M., Şahin, S., Yıldız, G. D., (2016). Sosyal Bilgiler Eğitimi Programı ve Dünya Vatandaşlığı: Öğretmen Adaylarının Perspektifinden. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31(2): 369-390.
  • Uçar, C., Özerbaş, M. A., (2013). Mesleki Ve Teknik Eğitimin Dünyadaki Ve Türkiye’deki Konumu. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 2(2), 2146-2199.
  • Ulusoy, K., Erkuş, B., (2017). Türk eğitim tarihinin mihenk taşlarından meslek liselerine karşı öğrencilerin ilkokuldan itibaren yönelimleri ve okula aidiyet duyguları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 16(61), 676-685.
  • Uydaş, İ., Genç, S. Z., (2015). Ortaöğretim Öğrencilerinin Küresel Vatandaşlık Bağlamında Çok Kültürlülük Hakkındaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi. 4(1), 416-429.
  • Yazar, T . (2016). Öğretmen Adaylarının Değerler Hakkındaki Görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2 (1), 61-68. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/pegegog/issue/22591/241299
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayınevi.

ASSESSMENTS OF VOCATIONAL HIGH-SCHOOL MANAGERS RELATING TO STUDENTS’ POSSESSION OF GLOBAL CITIZENSHIP ATTRIBUTES

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 153 - 173, 15.12.2018
https://doi.org/10.31798/ses.477686

Öz

This study aims to evaluate the opinions of
vocational high-school managers about the degree of the possession of students’
global citizenship attributes. The participants of the focus group are
comprised of 15 managers of vocation high-school, which are situated in the
city district of Kahramanmaraş. The focus group managers are determined with
the help of maximum variation purposive sampling method. The research is
patterned by the qualitative phenomenology method. In order to collect the
data, a semi- structured interview form is utilized, which comprise 7 questions
that are developed according to expert opinions. The quantitative data which
are collected from the research project is handled with the descriptive
analysis method. The outcome of the research illustrates that the foreign
language level of the students are inadequate, working capability for
international workplace is low, professional ethics are not enough, cohesion to
the universal values is weak and adaptation to different cultures is not enough
for being a global citizen. In addition, it is seen that the students are keen
to apt to the changes and willing to participate in social responsibility
issues, however, these characteristics necessitate the appropriate routing of
the students.  

Kaynakça

  • Acat, M. B., Demiral, S., (2002). Türkiye’de yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları ve sorunları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(3)312-329.
  • Alyakut, B. (2007). Stratejik Yönetim Süreci ve Sivil Toplum Kuruluşlarında Stratejik Yönetim Uygulamalarının İncelenmesine Yönelik Bir Alan Araştırması. Yüksek Lisan Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bumin, K. (1982). Sivil Toplum ve Devlet, Kuramlar- Deneyler- Arayışlar, İstanbul: Yazko Yayınları.
  • Ceylan, Ş., (2013). Preschool Teachers’ Views on World Citizenship Education. Journal of Theoretical Educational Science, 7(1), 78-93.
  • Coştu, Y., (2009). Toplumsallaşma Kavramı Üzerine Sosyolojik Bir Değerlendirme.Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 9(3), 117-140.
  • Engin, G., Sarsar, F., (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının küresel vatandaşlık düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(1), 150-161.
  • Gül, G., (2004). Birey Toplum Eğitim Ve Öğretmen, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi. 1, 223-236.
  • Gürol M., Bavli B., (2015). "Eğitim Politikaları Bağlamında Eğitim Programlarının Değerlendirilmesi", Türkiye'de Eğitim Politikaları , Gümüş, A., Ed., Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, ss.351-367.
  • Kan, Ç. (2009). Değişen değerler ve küresel vatandaşlık kavramı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 895-904.
  • Kaya, B., Kaya, A., (2012). Teknoloji Çağında Öğretmen Adaylarının Küresel Vatandaşlık Algıları. Sakarya University Journal of Education. 2(3), 81-95.
  • Kongar, E., (1985). Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği. İstanbul: Bilgi Yayını, 1985.
  • Kronfli, M., (2011). Educating for global citizenship and anexploration of two curricular methods. MA thesis, Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto.
  • Pike, G. (2007). Citizenship education in a global context. Brock Education Journal,17(1), 38-49.
  • Şahin, M., Şahin, S., Yıldız, G. D., (2016). Sosyal Bilgiler Eğitimi Programı ve Dünya Vatandaşlığı: Öğretmen Adaylarının Perspektifinden. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31(2): 369-390.
  • Uçar, C., Özerbaş, M. A., (2013). Mesleki Ve Teknik Eğitimin Dünyadaki Ve Türkiye’deki Konumu. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 2(2), 2146-2199.
  • Ulusoy, K., Erkuş, B., (2017). Türk eğitim tarihinin mihenk taşlarından meslek liselerine karşı öğrencilerin ilkokuldan itibaren yönelimleri ve okula aidiyet duyguları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 16(61), 676-685.
  • Uydaş, İ., Genç, S. Z., (2015). Ortaöğretim Öğrencilerinin Küresel Vatandaşlık Bağlamında Çok Kültürlülük Hakkındaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi. 4(1), 416-429.
  • Yazar, T . (2016). Öğretmen Adaylarının Değerler Hakkındaki Görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2 (1), 61-68. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/pegegog/issue/22591/241299
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayınevi.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mahmut Sağır

Hatice Öncü Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sağır, M., & Öncü, H. (2018). ÖĞRENCİLERİN DÜNYA VATANDAŞI ÖZELLİKLERİNİ TAŞIMALARINA İLİŞKİN MESLEK LİSESİ YÖNETİCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ. Scientific Educational Studies, 2(2), 153-173. https://doi.org/10.31798/ses.477686