According to the Leader-Member Interaction theory; As a result of the mutual interaction of the leaders with their members, different quality of interaction develops. These interactions can be positive or negative. It is also a known fact that this situation has/will have a role in job satisfaction. As a matter of fact, studies in this direction are widespread in the literature. However, research in the insurance sector is not as common as expected.
The aim of this study is to determine whether age and gender variables differ in the relationship between leader-member interaction and job satisfaction. In order to achieve this aim, the province of Istanbul was chosen as the universe and the research was limited to the insurance sector. Accordingly, 241 participants were reached. The collected data were analyzed with the IBM SPSS program and as a result, it was determined that there was a significant relationship between the variables.
: Leader–Member Interaction Job Satisfaction İnsurance İndustry
Lider-Üye Etkileşimi teorisine göre; liderle¬rin üyeleriyle karşılıklı etkileşimleri sonucunda farklı kalitede etkileşim gelişmektedir. Bu etkileşimler olumlu olabileceği gibi olumsuz da olabilmektedir. Bu durumun iş tatmine bir rolü olduğu/olacağı da bilinen bir gerçektir. Nitekim bu doğrultuda literatürde araştırmalar yaygındır. Ancak sigorta sektöründe araştırmalar beklenildiği kadar da yaygın değildir.
Bu çalışmanın amacı lider-üye etkileşimi ve işe tatmini arasındaki ilişkide yaş ve cinsiyet değişkenlerinin söz konusu ölçeklerde farklılaşıp farklılaşmadığını belirleme amacını taşımaktadır. Bu amaca ulaşabilmek için evren olarak İstanbul ili seçilmiş ve araştırma sigorta sektörü ile sınırlandırılmıştır. Bu doğrultuda 241 katılımcıya ulaşılmıştır. Toplanan veriler IBM SPSS programı ile analiz edilmiş ve sonucunda değişkenler arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |