Bu çalışmanın amacı uzaktan çalışmanın işyerlerinde nasıl uygulanacağına dair bir öneri geliştirmektir. Uzaktan çalışma özellikle 2019’dan beri çokça tartışılan bir konu olmuştur. Kovid-19 pandemi sürecinde gerek genel gerekse akademik olarak uzaktan çalışma tartışmaları tüm zamanların yaklaşık 3-4 katı artışla gündeme gelmiştir. Türkiye’de 10 Mart 2021’de uzaktan çalışma yönetmeliği yürürlüğe girmiştir. Bu yönetmelik sözleşmenin nasıl yapılacağı, çalışma ortamının nasıl düzenleneceği, iş araçlarının temini ve kullanımı, çalışma süreleri, iletişim, verilerin korunması, iş sağlığı ve güvenliği (İSG), uzaktan çalışmanın yapılamayacağı işler ve uzaktan çalışmaya nasıl geçileceği ile ilgili genel hükümleri içermektedir. Bu düzenleme yol gösterici olmakla birlikte uzaktan çalışmanın uygulanması işyerlerinin özelliklerine göre ayrıntılı bir takım düzenlemeleri gerekli kılmaktadır. Bu nedenle çalışmada bir yerel yönetime bağlı kamu kuruluşunda uzaktan çalışmanın uygulanabilmesi için yürütülecek sürece dair bir yol haritası oluşturma çalışması yapılmıştır. İlk olarak literatür taramasının ardından uzaktan çalışma sürecinde karşılaşılabilecek sorun alanları tespit edilmiştir. Bu çerçevede Uzaktan çalışmanın bir işyerinde o işyerinin özelliklerine uygun olarak nasıl uygulanacağı tasarlanmıştır. Bu düzenleme yapılırken iki birim öne çıkmıştır. Bunlar bilişim ve insan kaynakları departmanlarıdır. Bilişim departmanıyla yapılan görüşmelerde uzaktan çalışmanın gerektirdiği ve işletmede var olan bilişim altyapısı değerlendirilmiştir. İnsan Kaynakları departmanıyla yapılan görüşmelerde ise uzaktan çalışmaya uygun görevlerin tespiti bu süreçte yapılması gereken yükümlülükler değerlendirilmiştir. Sonuçta uzaktan çalışmaya geçmek isteyen işletmelerde mevzuattaki yükümlülüklerin karşılanabilmesi ve uygulamada karşılaşılabilecek sorunları çözmeye yardımcı olabilecek bir öneri geliştirilmiştir.
Yeni istihdam biçimleri uzaktan çalışma tele çalışma BİT Tabanlı mobil çalışma hibrit çalışma
This study aims to develop a proposal for implementing teleworking in workplaces. Teleworking has become a hotly debated topic since 2019. During the Kovid-19 pandemic, general and academic discussions of telework have increased by 3-4 times compared to the pre-epidemic period. On March 10, 2021, the teleworking regulation came into force in Türkiye. This regulation includes general provisions on how to make a contract, how to organize the working environment, supply and use of work tools, work hours, communication, data protection, occupational health and safety OHS, jobs where cannot do telework and how to switch to telework. Although this regulation is guiding, the implementation of teleworking requires several detailed rules according to the characteristics of the workplaces. For this reason, in the study, a roadmap was created for the process to be carried out to implement telework in a local government enterprise. First, after the literature review, problem areas that may encounter in the teleworking process were identified. At this stage, it is designed how to implement remote work in a workplace by the characteristics of that workplace. While making this arrangement, two units came to the fore. These are the Information Technology (IT) and Human Resources departments. In the interviews with the informatics department, the information infrastructure required by the teleworker and existing in the enterprise was compared. In the discussions with the Human Resources department, the duties suitable for remote working were determined, and the obligations to be fulfilled in this process were evaluated. As a result, a proposal has been developed to help businesses that want to switch to remote working meet the legislation's obligations and solve the problems encountered in practice.
New forms of employment teleworking tele-work ICT based mobile work hybrid work
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm Ekonomisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |