Kadim Grek felsefenin İslâm dünyasına tercüme yoluyla
taşınmasından sonra İslâm filozofları kendi felsefi sistemlerini kurdular.
Kindi’nin ortaya koyduğu eserlerle başlayıp Fârâbi’nin eserleriyle gelişen ve
İbn Sina’nın eserleriyle taçlandırılan İslâm felsefesi, Müslüman filozoflar
üzerinde büyük bir etki bıraktığı gibi, İslâm diyarında yaşayan Hristiyan ve
Yahudi filozofların düşünceleri üzerinde de büyük bir iz bırakmıştır. İslâm
felsefesi Doğudaki gelişimini tamamlayınca geç de olsa yönünü Müslüman batı
olan Endülüs’e çevirmiştir. Endülüs’teki Yahudi filozofların hem doğudaki hem
de Endülüs’teki İslâm filozoflarının etkisinde kaldığı da bir gerçektir.
Yahudi felsefesinin
gelişimi ve Yahudi filozofların düşüncelerini ortaya koyması, İslâm
felsefesinin gösterdiği gelişime paralel bir seyir izlemiştir. Yahudi
filozofların Yahudilik kelâmı ve akaidine ait düşünceleriyle birlikte
kendilerine özgü bir takım felsefi düşüncelerinden söz etmek mümkün olsa da,
düşüncelerinin şekillenmesinde İslâm filozoflarının payı büyüktür. Doğu İslâm
dünyasında İslâm filozoflarından etkilenen Yahudi filozoflardan Davud
el-Mukammas (erken 9. yüzyıl), İsaac İsraeli (ö. 955) ve Saadia Gaon
(882-942)’un düşüncelerinde muhtelif İslâm felsefe ve kelam ekollerinin etkisi
aşikardır. Endülüs’lü filozoflardan ise önemlileri şunlardır: Solomon İbn
Gabirol (1021-58 veya 1070), Abraham bin Davud (ykl. 1110-80), Maimonides (1138-1204),
Gersonides (1288- 1344), Judah Ha levi (1086-1141), Moses İbn Ezra (Mûsâ ibn
Ezra), Joseph İbn Zaddik of Cordova (Yûsuf İbn Sıddik el-Kurtubî), Samuel İbn
Tibbon (İsmâ’îl ibn Tibbon) ve Shem-Tob ibn Joseph (Şem-Tob ibn Yûsuf).
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 10 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 |
DERGİ TARİHÇESİ
Derginin Önceki Adı | ISSN | YIL |
Siirt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi | 2148-385X | 2014-2021 |
Yayımlanacak Makalelerin iThenticate İntihal Taraması Zorunludur.