Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Instagram Kullanıcılarının Online Alışverişlerinde Influencer’ların Etkisi Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 141 - 161, 31.12.2023

Öz

Sosyal medyanın yaygınlaşmasıyla birlikte “influencer marketing” önemli bir pazarlama aracı haline gelmiştir. Bunun en büyük nedenlerinden biri; tüketicilerin bir ürünü satın alma¬dan önce deneyimlemek istemesi, kendisiyle benzer durumda olan kişilerin tecrübelerinden faydalanmak istemesidir. Bunun en kolay yollarından biri dijital mecraların oluşturduğu etkile¬yici güce sahip influencerların deneyimlerinden faydalanmaktır. Influencer olarak tabir edilen kavram ise; sosyal medyada moda, teknoloji, makyaj ya da spor gibi belirli bir alanda sahip oldukları uzmanlığı çok sayıda takipçileriyle günbegün paylaşan, birçok kişiyi etkileme gücüne sahip kişiler olarak ifade edilmektedir. Bu araştırmanın amacı; influencerların Instagram’daki takipçilerinin çevrimiçi alışverişlerin¬deki kanaatleri üzerinde ne yönde etkisinin bulunduğunu sorgulamaktır. Araştırma bu amaçla güzellik, giyim, spor, yemek ve gezi kategorisinde belirlenen beş influencerın Instagram’daki paylaşımlarının incelenmesi üzerine odaklanmış olup, takipçilerin çevrimiçi alışverişlerindeki kanaatleri üzerinde influencerların etkisi takipçi yorumları üzerinden değerlendirilmektedir. Danla Bilic, Eylül Öztürk Özkan, Çiler Geçici, Refika Birgül ve Ece Vahapoğlu Alpay tarafından yapılan paylaşımların kullanıcı yorumlarını 3 farklı şekilde kategorize ederek ele alan çalışma, takipçilerin ürüne/hizmete yönelik çevrimiçi alışverişlerindeki kanaatlerinde influencerların etkisini içerik analizi yöntemi kullanarak incelemektedir. Çalışmadaki Çiler Geçici, Refika Birgül, Eylül Öztürk Özkan ve Ece Vahapoğlu Alpay’ın bir inf¬luencer olarak Instagram kullanıcılarının kanaatlerini etkileme açısından olumlu yönde etkili oldukları; Danla Bilic’in ise Instagram kullanıcılarının kanaatlerini etkileme konusunda negatif yönde bir etkisi olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Altunışık, R., & Coşkun, R., & Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • American Marketing Association. 2019 Data and Statistics Roundup. https://www.ama.org/marketing-news/2019-data-and-statistics-roundup/. adresinden alındı.
  • Aslan, A., & Ünlü, D. (2016). Instagram fenomenleri ve reklam ilişkisi: instagram fenomenlerinin gözünden bir değerlendirme. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 3 (2), 41-65.
  • Dictionary.com. “Influencer”. http://www.dictionary.com/browse/influencer?s=t. adresinden alındı.
  • Görgün, B. (2012). İletişim sosyolojisi. Ankara: ASAGEM.
  • Güler, A., & Halıcıoğlu, M.B., & Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Haznedar, B. (2019). İki aşamalı akış kuramı bağlamında sosyal medya etkileyicilerinin etkisi: instagram’daki gurme hesapları üzerine bir inceleme. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi. İstanbul, Türkiye.
  • Hu, Y., & Manikonda, L., & Kambhampati, S. (2014). What we instagram: a first analysis of instagram photo content and user types. Proceedings of the Eighth International AAAI Conference on Weblogs and Social Media. 595-598.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1). 62-80.
  • Kartarı, A. (2017). Nitel düşünce ve etnografi: etnografik yönteme düşünsel bir yaklaşım. Moment Dergi. 4 (1), 207-220.
  • Karsak, B., & Sancar, G. A. (2017). Halkla ilişkilerde yeni nesil kanaat önderleri kullanımı: snapchat üzerine niteliksel bir araştırma. 1. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı. 315-323.
  • Kim, S. S., & Lee, J. & Prideaux, B. (2014). Effect of celebrity endorsement on tourists’ perception of corporate image, corporate credibility and corporate loyalty. International Journal of Hospitality Management. 37, s.131-145.
  • Kim, H.C. & Jeong, J.Y. (2016). Effect of celebrity endorsement in marketing of musicals: poster versus social networking site. Social Behavior and Personality. 44(8). s.1243-1254.
  • Kurtulan, S. (2017). Popüler kültür ve sosyal medya: moda bloggerları üzerine bir saha çalışması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Arel Üniversitesi. İstanbul, Türkiye.
  • Kümbetoğlu, B. (2019). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. 161 İstanbul:Bağlam Yayınları.
  • Lazarsfeld, P., & Berelson, B. & Gaudet, H. (1968). The people’s choice: how the voter makes up his mind in a presidential campaign. New York: Columbia University Press.
  • McCracken, Grant (1989), Who is the celebrity endorsor? Cultural foundations of the endorsement process. Journal of Consumer Research. 16 (December), 310–21.
  • Mert, Ö. L. (2018). Dijital pazarlama ekseninde influencer marketing uygulamaları, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 6(2), 1299-1328.
  • Ramkumar, P. N., & Navarro, S., & Haeberle, H., & Chughtai, M., & Flynn, M., & Mont, M. (2017). Social media and total joint arthroplasty: an analysis of patient utilization on instagram. The Journal of Arthroplasty (32), 2694-2700.
  • Sevinç, S. S. (2018). Blogger, influencer, fenomen, instagrammer, youtuber, celebrity Nedir? Ne işe yarar? Nasıl istifade edilir? http://salihseckinsevinc.com /blogger-influencer-fenomen-instagrammer-youtuber-celebrity-nedir-neise-yarar-nasil-istifade-edilir/ adresinden alındı.
  • Seyidoğlu, H. (2003). Bilimsel araştırma ve yazma el kitabı. İstanbul: Güzem Can Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu Sözlüğü (2023). Güncel Türkçe sözlük. https://sozluk.gov.tr/?keli me=VEK%C4%B0L. adresinden alındı.
  • Türkmenoğlu, H. (2014). Teknoloji ile sanat ilişkisi ve bir dijital sanat örneği olarak instagram. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi. 2 (4), 87-100.
  • Ulutaş, E. (2015). Toplumsal bir tip: kanaat önderi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi. Konya, Türkiye.
  • Yaman, E. S. (2018). Ürün yerleştirmede yeni bir alan: influencer marketing sosyal medyada influencer annelerin takipçileri tarafından değerlendirilmesine yönelik bir araştırma, 2. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı: Eğlence ve Ürün Yerleştirme, 268-279. http://acikerisim.ticaret.edu.tr /xmlui/handle/11467/1908?locale-attribute=en# sthash.U0kIi4TM.dpbs. adresinden alındı.
  • Yeniçıktı, N. T. (2016). Halkla ilişkiler aracı olarak instagram: sosyal medya kullanan 50 şirket üzerine bir araştırma. Selçuk İletişim. 9 (2), 92-115.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

A Study on the Impact of Influencers on Instagram Users’ Online Shopping

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 141 - 161, 31.12.2023

Öz

With the spread of social media, “influencer marketing” has become an important marketing tool. One of the biggest reasons for this is that consumers want to experience a prod¬uct before they buy it, and they want to benefit from the experiences of people who are in a similar situation to them. One of the easiest ways to do this is to benefit from the experiences of influencers with the impressive power created by the digital channels. The concept of influenc¬ers is defined as people who have the power to influence many people by sharing their expertise in a specific field such as fashion, technology, make-up or sports on social media with a large number of followers day by day. The purpose of this research is to examine the effect of on their followers’ online shopping pref¬erences on Instagram. To achieve this, the research focuses on examining the Instagram posts of five influencers in the categories of beauty, clothing, sports, food and travel, and the impact of influencers on the opinions of followers on online shopping is evaluated through follower comments. By categorizing and employing content analysis, this research investigates the effect of influencers—specifically Danla Bilic, Eylül Öztürk Özkan, Çiler Geçici, Refika Birgül, and Ece Vahapoğlu Alpay—on their followers’ online shopping preferences. The findings shows that Çiler Geçici, Refika Birgül, Eylül Öztürk Özkan and Ece Vahapoğlu Alpay are positively effective in influencing the opinions of Instagram users as an influencer, while Danla Bilic has a negative effect on influencing the opinions of Instagram users.

Kaynakça

  • Altunışık, R., & Coşkun, R., & Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • American Marketing Association. 2019 Data and Statistics Roundup. https://www.ama.org/marketing-news/2019-data-and-statistics-roundup/. adresinden alındı.
  • Aslan, A., & Ünlü, D. (2016). Instagram fenomenleri ve reklam ilişkisi: instagram fenomenlerinin gözünden bir değerlendirme. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 3 (2), 41-65.
  • Dictionary.com. “Influencer”. http://www.dictionary.com/browse/influencer?s=t. adresinden alındı.
  • Görgün, B. (2012). İletişim sosyolojisi. Ankara: ASAGEM.
  • Güler, A., & Halıcıoğlu, M.B., & Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Haznedar, B. (2019). İki aşamalı akış kuramı bağlamında sosyal medya etkileyicilerinin etkisi: instagram’daki gurme hesapları üzerine bir inceleme. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi. İstanbul, Türkiye.
  • Hu, Y., & Manikonda, L., & Kambhampati, S. (2014). What we instagram: a first analysis of instagram photo content and user types. Proceedings of the Eighth International AAAI Conference on Weblogs and Social Media. 595-598.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1). 62-80.
  • Kartarı, A. (2017). Nitel düşünce ve etnografi: etnografik yönteme düşünsel bir yaklaşım. Moment Dergi. 4 (1), 207-220.
  • Karsak, B., & Sancar, G. A. (2017). Halkla ilişkilerde yeni nesil kanaat önderleri kullanımı: snapchat üzerine niteliksel bir araştırma. 1. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı. 315-323.
  • Kim, S. S., & Lee, J. & Prideaux, B. (2014). Effect of celebrity endorsement on tourists’ perception of corporate image, corporate credibility and corporate loyalty. International Journal of Hospitality Management. 37, s.131-145.
  • Kim, H.C. & Jeong, J.Y. (2016). Effect of celebrity endorsement in marketing of musicals: poster versus social networking site. Social Behavior and Personality. 44(8). s.1243-1254.
  • Kurtulan, S. (2017). Popüler kültür ve sosyal medya: moda bloggerları üzerine bir saha çalışması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Arel Üniversitesi. İstanbul, Türkiye.
  • Kümbetoğlu, B. (2019). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. 161 İstanbul:Bağlam Yayınları.
  • Lazarsfeld, P., & Berelson, B. & Gaudet, H. (1968). The people’s choice: how the voter makes up his mind in a presidential campaign. New York: Columbia University Press.
  • McCracken, Grant (1989), Who is the celebrity endorsor? Cultural foundations of the endorsement process. Journal of Consumer Research. 16 (December), 310–21.
  • Mert, Ö. L. (2018). Dijital pazarlama ekseninde influencer marketing uygulamaları, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 6(2), 1299-1328.
  • Ramkumar, P. N., & Navarro, S., & Haeberle, H., & Chughtai, M., & Flynn, M., & Mont, M. (2017). Social media and total joint arthroplasty: an analysis of patient utilization on instagram. The Journal of Arthroplasty (32), 2694-2700.
  • Sevinç, S. S. (2018). Blogger, influencer, fenomen, instagrammer, youtuber, celebrity Nedir? Ne işe yarar? Nasıl istifade edilir? http://salihseckinsevinc.com /blogger-influencer-fenomen-instagrammer-youtuber-celebrity-nedir-neise-yarar-nasil-istifade-edilir/ adresinden alındı.
  • Seyidoğlu, H. (2003). Bilimsel araştırma ve yazma el kitabı. İstanbul: Güzem Can Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu Sözlüğü (2023). Güncel Türkçe sözlük. https://sozluk.gov.tr/?keli me=VEK%C4%B0L. adresinden alındı.
  • Türkmenoğlu, H. (2014). Teknoloji ile sanat ilişkisi ve bir dijital sanat örneği olarak instagram. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi. 2 (4), 87-100.
  • Ulutaş, E. (2015). Toplumsal bir tip: kanaat önderi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi. Konya, Türkiye.
  • Yaman, E. S. (2018). Ürün yerleştirmede yeni bir alan: influencer marketing sosyal medyada influencer annelerin takipçileri tarafından değerlendirilmesine yönelik bir araştırma, 2. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı: Eğlence ve Ürün Yerleştirme, 268-279. http://acikerisim.ticaret.edu.tr /xmlui/handle/11467/1908?locale-attribute=en# sthash.U0kIi4TM.dpbs. adresinden alındı.
  • Yeniçıktı, N. T. (2016). Halkla ilişkiler aracı olarak instagram: sosyal medya kullanan 50 şirket üzerine bir araştırma. Selçuk İletişim. 9 (2), 92-115.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yıldız Kol 0000-0002-7167-9626

Ahmet Eskicumalı 0000-0003-3296-9580

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 29 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kol, Y., & Eskicumalı, A. (2023). Instagram Kullanıcılarının Online Alışverişlerinde Influencer’ların Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Sakarya İletişim, 3(2), 141-161.