Although it is generally perceived as one of the problems of underdeveloped societies, discrimination is now a situation that can be observed frequently in developed and developing countries. Discrimination, which can be defined simply as victimizing people for their specific characteristics, can often occur at various stages of business life, and each discrimination has different negative effects on employees. Discrimination, one of the most important issue can be seen in the tourism sector as well as in all sectors. The main purpose of this study is to reveal the issue of employment discrimination by making a compilation of the studies on the subject and to develop solution proposals according to the results obtained from the studies. This compilation article was prepared by scanning using keywords such as discrimination, employment, disadvantaged workforce. During the literature review, which is a qualitative research method, secondary sources such as articles, theses, books and book chapters, reports and websites were used. It is expected that our study will raise awareness for stakeholders interested in the subject and contribute to the literature. In the literature review, it has been seen that discrimination in employment in the tourism sector, as in other sectors, can manifest itself in many different dimensions and in many different ways such as ethnicity, age, gender, disability, political opinion. It is stated that managers, governments and non-governmental organizations have important roles in preventing discrimination. Although it is generally accepted that legal regulations and policies contribute to preventing discrimination, both domestic and international research also reveals that there are problems in the implementation or supervision of the laws.
Discrimination Ethnic Origin Disadvantaged Individuals Women’s Labor
This article has been prepared in accordance with research and publication ethics and has been checked for plagiarism.
Genellikle geri kalmış toplumların sorunlarından biri olarak algılansa da ayrımcılık artık günümüzde gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde de sıklıkla gözlemlenebilen bir durumdur. Kişileri belirli özellikleri dolayısıyla mağdur etme şeklinde basitçe tanımlanabilecek olan ayrımcılık, sıklıkla iş yaşamının çeşitli evrelerinde ortaya çıkabilmekte ve her ayrımcılığın işgörenler üzerinde farklı olumsuz etkileri olmaktadır. Ayrımcılık tüm sektörlerde olduğu gibi turizm sektöründe de görülebilen en önemli konulardan birisidir. Bu çalışmanın amacı konuyla ilgili yapılmış olan çalışmalardan bir derleme yaparak istihdamda ayrımcılık konusunu etraflıca ortaya koymak ve yine çalışmalardan elde edilen sonuçlara göre çözüm önerileri geliştirmektir. Bu derleme makale ayrımcılık, istihdam, dezavantajlı işgücü gibi anahtar kelimeler kullanılarak gerçekleştirilen taramalarla hazırlanmıştır. Nitel araştırma yöntemi olan literatür tarama esnasında makaleler, tezler, kitaplar ve kitap bölümleri, raporlar ve web siteleri gibi ikincil kaynaklardan yararlanılmıştır. Çalışmamızın konuyla ilgilenen paydaşlar için farkındalık yaratması, yazına da katkı sunması beklenmektedir. Literatür taramasında turizm sektöründe de diğer sektörlerde olduğu gibi istihdamda ayrımcılığın çok farklı boyutlarda ve etnik köken, yaş, cinsiyet, engellilik durumu, siyasi görüş gibi çok farklı şekillerde kendini gösterebileceği görülmüştür. Ayrımcılığın önlenebilmesi için örgütlerde ki yöneticilere, hükümetlere ve sivil toplum kuruluşlarına mühim roller düştüğü belirtilmektedir. Her ne kadar kanuni düzenlemelerin, politikaların ayrımcılığı önleme konusunda katkı sunduğu genel olarak kabul görse de hem yurtiçi hem de yurtdışı araştırmalarında kanunların uygulanmasında veya denetlenmesinde sıkıntılar yaşandığı da ortaya konulmaktadır.
Bu makale araştırma ve yayın etiğine uygun hazırlanmış ve intihal incelemesinden geçirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 22 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License