Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MAHREMİYETİN KAMUYA AÇILMASI: TEK BAŞINA DANS VE RÖNTGENCİLİĞİN TOPLUMSAL ELEŞTİRİSİ

Yıl 2015, , 91 - 106, 15.03.2015
https://doi.org/10.32001/sinecine.540274

Öz








Yönetmenliini Biene Pilavcı’nın yaptıı Alleine Tanzen (Dancing Alone-Tek Baına Dans, 2012), bir ailenin, kendi
“karanlık” geçmi
iyle, yine o geçmiin bir parçası olan birey tarafından yüzlemeye davet edilmesini konu alan bir
belgesel filmdir. Türkiye’den Almanya’ya göçmü
bir ailede yıllar önce gerçeklemiolan yüksek dozlu iddetin ve
cinsel istismarın if
ası, filmin çekimi sırasında naklen ve doaçlama olarak kaydedilir. Biene Pilavcı, filmi çeken kii
olmanın yanı sıra konu edindi
i sorunun merkezinde olması durumuyla, bu filmin hem öznesi hem de nesnesidir.
Film, bu biçimiyle adeta bir “Cinéma Vérité” gerçekli
ine ulaır ve izleyiciyle kurduu iliki, bu yönüyle çok daha geni
ölçekli bir soruna iaret eder: Toplumsal temsili bu denli güçlü bir sorunun karısında izleyicinin dütüü “röntgenci”
pozisyonu, özne ile nesnenin, hem bireysel hem de toplumsal düzeyde yapay bir bölünmü
lüünü çatırır. Bu
açıdan bakıldı
ında film, “mahremiyet” ve “özel alan” kavramlarını ve bu alanları dıarıdan izleyen “röntgenci”
izleyiciyi konumlanı
ları bakımından yeniden sorgulatan, eletirel bir bakıyaratmıolur. Toplumsal bir suça tanıklık
ça
rısı, o suçun bir seyirlik nesne olarak toplumdan dılanmıolduunun da deifresidir. Bu makalede, özne ile
nesnenin kopuklu
unda ortaya çıkan bu sorun, postyapısalcı eletiri yöntemiyle ele alınmıve filmdeki kavramlar
film ve izleyici arasındaki ili
ki balamında çözümlenmeye çalıılmıtır. Bu yöntemi uygularken, problemin toplumsal
yönü, Lacan’ın “ayna kuramı” üzerinden tartı
ılarak bir senteze varılmak amaçlanmıve Zizek’in “röntgencilik”
vurgularından yararlanılarak sinema perdesinin bir ayna olarak ele alınması sa
lanmaya çalıılmıtır. Böylece filmin
i
aret ettii bütünleme özlemi vurgulanmıtır. 




Kaynakça

  • Arendt, H. (2008). İnsanlık Durumu (Şener, B., Çev.). İstanbul: İletişim.
  • Adorno, T. (2012). Ahlak Felsefesinin Sorunları (T. Birkan, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Benhabib, S. (1999). Modernizm, Evrensellik ve Birey. İstanbul: Ayrıntı. Ellis, J., ve Betsy, M. (2005). A New History of Documentary Film. New York & London: Continuum.
  • Erdoğan, N. (1993). Seyirci ve Sinema. Med-Campus Proje #126.
  • Lacan, J. (1997). Écrits, A Selection (Sheridan, A., Çev.). London: Routledge.
  • Hitchcock, A. (1954). Arka Pencere [Film]. ABD: Paramount Pictures. Peters, J. & Cmiel, K. (1997). Medya Etiği ve Kamusal Alan. S. İrvan (Ed.), Medya, Kültür ve Siyaset (s. 255 - 282). Ankara: Ark.
  • Petric, V. (2000). Dziga Vertov: Sinemada Konstrüktivizm (G. Yamaner, Çev.). Ankara: Öteki.
  • Pilavcı B. (2012). Tek Başına Dans [Film]. Almanya: DBBF.
  • Pilavcı, B. (2014). 16. Eskişehir Uluslararası Film Festivali’nde film gösteriminden sonraki söyleşi, 7 Mayıs.
  • Rotha, P. (1995). Belgesel Sinema (İ. Şener, Çev.). İstanbul: Sistem. Zizek, S. (2004). Yamuk Bakmak (T. Birkan, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Global Status Report On Violence Prevention (2014). http://www.who. int/violence_injury_prevention/violence/status_report/2014/en/ (Erişim Tarihi: 21 Aralık 2014).

PRIVACY OPENED TO THE PUBLIC: DANCING ALONE AND THE SOCIAL CRITIQUE OF VOYEURISM

Yıl 2015, , 91 - 106, 15.03.2015
https://doi.org/10.32001/sinecine.540274

Öz








Alleine Tanzen (Dancing Alone, 2012) directed by Biene Pilavcı, is a documentary film about a family that has been
invited to face “its dark past” by a person who is a part of that past. Disclosure of extreme violence and sexual abuse
that happened years ago in a family that migrated from Turkey to Germany is represented in live improvisations
during the shooting of the film. Biene Pilavcı at the centre of the conflict in the film, is both its director and its
subject. Approaching “Cinéma Vérité” in its form and the relationship it builds with its audience, the film points
to a more extensive problem in that the “voyeurism” of the audience, who witness scenes of such strong social
approbation, evokes an artificial disunity of subject and object at both an individual and a social level. From this
point of view, the film makes a judgement that causes the audience to re-question the position of “voyeur” while
watching scenes, from the outside, that should be private. This article explores the conflict that occurs from the
disconnect of subject and object in terms of Lacan’s “mirror theory”, a form of poststructuralist criticism. It analyses
concepts regarding the relationship between the audience and the film and, by conceptualising the cinema screen
as a mirror, synthesises Lacan’s “mirror theory” and Zizek’s understanding of “voyerism”. Thus, the unity for which
the film yearns is realized. 




Kaynakça

  • Arendt, H. (2008). İnsanlık Durumu (Şener, B., Çev.). İstanbul: İletişim.
  • Adorno, T. (2012). Ahlak Felsefesinin Sorunları (T. Birkan, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Benhabib, S. (1999). Modernizm, Evrensellik ve Birey. İstanbul: Ayrıntı. Ellis, J., ve Betsy, M. (2005). A New History of Documentary Film. New York & London: Continuum.
  • Erdoğan, N. (1993). Seyirci ve Sinema. Med-Campus Proje #126.
  • Lacan, J. (1997). Écrits, A Selection (Sheridan, A., Çev.). London: Routledge.
  • Hitchcock, A. (1954). Arka Pencere [Film]. ABD: Paramount Pictures. Peters, J. & Cmiel, K. (1997). Medya Etiği ve Kamusal Alan. S. İrvan (Ed.), Medya, Kültür ve Siyaset (s. 255 - 282). Ankara: Ark.
  • Petric, V. (2000). Dziga Vertov: Sinemada Konstrüktivizm (G. Yamaner, Çev.). Ankara: Öteki.
  • Pilavcı B. (2012). Tek Başına Dans [Film]. Almanya: DBBF.
  • Pilavcı, B. (2014). 16. Eskişehir Uluslararası Film Festivali’nde film gösteriminden sonraki söyleşi, 7 Mayıs.
  • Rotha, P. (1995). Belgesel Sinema (İ. Şener, Çev.). İstanbul: Sistem. Zizek, S. (2004). Yamuk Bakmak (T. Birkan, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Global Status Report On Violence Prevention (2014). http://www.who. int/violence_injury_prevention/violence/status_report/2014/en/ (Erişim Tarihi: 21 Aralık 2014).
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makale
Yazarlar

Onurhan Demirkol

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Demirkol, O. (2015). MAHREMİYETİN KAMUYA AÇILMASI: TEK BAŞINA DANS VE RÖNTGENCİLİĞİN TOPLUMSAL ELEŞTİRİSİ. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 6(1), 91-106. https://doi.org/10.32001/sinecine.540274

sinecine TR DİZİN ve FIAF tarafından taranmaktadır.